Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam uppladdning med ADSL


Bravo

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har Telias sk. bredband och jag tycker det verkar som min uppladdningr är lite seg. Den går bara i ca 30 kb/s. Vad kan vara fel?

Min nerladdning fungerar däremot alldeles utmärkt. Det går i ca 60 kb/s.

En annan mystisk ska jag har lagt märke till är att det verkar som nerladdningen sitter ihop med uppladdningen på något sätt. För när jag börjar tanka upp något så sänkas hastigheten när jag sedan laddar ner något. Jag kan total ladda ner upp ladda upp i 60 kb/s.

Jag har delat min uppkoppling via SyGate om detta kan varar till någon hjälp. :-)

 

Tack på förhand

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för att Telia har begränsat hur snabbt du kan ladda upp och/eller ner.

 

Skaffa dig BoNET istället, det är snabbare.

 

 

Yo Check The Flow Hobo Jon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört TPtestet:

http://www.iis.se/tptest/

 

Jag ställde in testa i hastighet 1Mbps och fick följande resultat:

Sändning: 708.50 kbit/s

Mottagning: 502.03 kbit/s

Har Telia ADSL, som aldrig krånglat, sedan drygt 1 år tillbaka.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kan inte skaffa BoNET hur som helst... =(

 

Jag har också Telias ADSL och för mig fungerar det fint... lite slött kanske...

 

Kopplingen mellan upload och download är lite konstig, ibland kan det påverka varann jättemycket och nästa gång är det ingen skillnad...

Om man laddar från en annan person i 60 och man börjar skicka till han också, då kan det gå ner till 50-55 åt båda hållen. Om du däremot laddar från flera olika håll så kan du ligga och tanka i 60 totalt hela tiden, samtidigt som du skickat upp. Totalt kan man skicka upp i typ ~90 men då måste man skicka till olika ställen, brukar inte vilja gå mycket fortare än 60-70 om man bara skickat till en.

En sak till också, om du med nåt fildelningsprogram klickar i jättemånga olika downloads och det är från källor som skulle kunna skicka snabbare än de gör ifrån, så kommer din upload att gå ner...

 

rätta mig gärna om jag har fel!

 

/Mikey

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade och körde Tptestet:

Sändning: 649,2 kbits/s

Motatning: 506,4 kbits/s

 

Dessa siffor verkar helt okey.

Kan det kan något att göra med nätverkskorten i servern?

 

//Andreas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat "Jag har delat min uppkoppling via SyGate om detta kan vara till någon hjälp."

 

Det tycks inte vara till nån hjälp, snarare stjälp.

 

Enligt TP-testet så har du en normal upp/ner-hastighet.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man göra då? är det bara att ringa till BoNET och säga att man vill ha ADSL genom dom istället och säga upp sitt Telia abonnemang eller?

 

Jag vet inte av att någon har BoNET här uppe i Luleå iaf... =/

 

/Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha lagt ner 1475 SEK för modemet och betalar just nu 200 SEK/mån (5 E-postadresser + webbsidor ingår) varför ska jag då byta till Bostream (f.d. Bonet) och betala installation: 1795 SEK + 249 SEK/mån och ytterligare 25 SEK/mån för E-postadresser?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

En sak är positiv med telia:

Dom har gett bort modemen! :-)

 

Själv tackade jag och tog emot Nokiamodemet. (helt utmärkt modem som kostar 400 dollar i USA)

 

Snart kanske man kan välja ADSL-leverantör lika lätt och billigt som man väljer telefonoperatör..

 

Då blir det snabbast och billigaste möjliga!

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att Bostream, är 5 ggr snabbare än Telia. Med Bonet ska du teoretiskt sett kunna komma upp i 320 kb/s till skillnad från Telias 64 kb/s.

 

Om du nu bor i Luleå så kan du inte skaffa Bostream, så då får du väl dras med Telia tills Bostream bygger ut.

 

Yo Check The Flow Hobo Jon!

 

[inlägget ändrat 2001-12-26 18:40:18 av Morathi]

[inlägget ändrat 2001-12-26 20:04:56 av Morathi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig tänkt på det att det kanske ät telia som äger modemet å du bara lånar det ? hmmm...

 

tänk på det !

 

 

//Anders.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Nejdå.

Det kom ett brev för cirka en vecka sedan från telia om att modemen är kundens. "Du har fått modemet".

 

Ganska rolig julklapp från telia för en gångs skull.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag får (om jag fuskar lite) runt 70 kB/s. Men eftersom jag bor närmare än 1000 meter från telestationen, så är jag missnöjd ändå. Med mitt avstånd skall man få (med mina nya 1980-talsledningar) maxfart, dvs. 8 Mbit/s

 

Okej. Jag skulle väl nöja mig med 4. Men 500 kbit/s är alldes för lite.

(Om man skall ladda ner en massa filmer från hollywood;-)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Det gjorde jag inte heller!

(Men brevet fick jag ändå! :-)

 

"Du får modemet av oss! God Jul och Gott Nytt år!" (gäller bredbandskund före oktober 2001)

 

MVH

pedagogen -tack för det, telia!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkter att det beror på att de (Telia) inte är riktigt nöjda med sina gamla modem. Vem vet, de kanske bara håller 2 år till.

Därför passar de på att skänka bort dem med 1 års garanti utan att sänka månadsavgiften. När året har gått och modemem börjar rasa behöver de inte bry sig ett skvatt. Det är bara för oss kunder att skaffa ett nytt modem.

 

Är det förresten nån som vet om man kan köpa ett nytt modem redan idag?

Vilka krav gäller isåfall?

Man kanske kan skaffa ett modem med inbyggd "bredbandsdelare" så slipper man ha både modem och router... :-)

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du får modemet av oss! God Jul och Gott Nytt år!" (gäller bredbandskund före oktober 2001)

 

Det var det värsta. Jag har samma modem, blev kund före oktober 2001, och inte har jag fått ett sådant brev.

 

Skumt!

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller har fått någon julklapp av Telia. Är kund sedan okt. 2000. Mitt modem är ett Nokia M11, vilket jag gissar inte är aktuellt idag.

 

Ska vi (som inte fått Telia-klapp) göra en samlad insats?

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller har fått någon julklapp av Telia.

 

Kan ha att göra med att man ej skickar alla brev samtidigt. Eller att man är/är inte ansluten via ngt gruppavtal. Vänta och se.

 

 

Men sedan apropå Bostream (Bonet) eller annan leverantör. Anslutningskostnaden borde sjunka nu när man redan äger ett modem. Någon som bryr sig om att fråga dem?

 

Jag har förövrigt fått ett brev om att modemet blir mitt. Gruppansluten via Villaägarnas riksförbund. Att vi nu får modemet kan mycket väl ha attgöra med att Telia nu delar ut mer avancerade modem till sina nya kunder. Exv modem med flera nätverkskontakter.

Men jag sörjer inte för denna julklapp...

 

Nokia MP5121 har jag.

 

 

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör dig nu inte dummare än du är...

 

Om Telia begränsar din bandbredd till ca 512 kb/s så är det väl inte så konstigt att du inte får mer trots att du råkar bo nära telestationen.

 

(Vad det innebär att du bor så nära är att du _borde_ kunna få ADSLs maxfart dvs 8 Mb/s nedströms om, och bara om, din ISP inte hade en lägre begränsning)

 

(b = bit, B=byte)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...