Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elavtal


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Så har det då kommit, mailet som man inte direkt sett fram emot.

Meddelandet från min elleverantör, att det är dags att skriva om mitt elavtal.

Har alltid haft, och också förespråkat fasta avtal.

 

Men denna gången kommer jag nog att gå ifrån mina principer och teckna ett rörligt avtal.

Ska jag nu ta det billigaste fasta avtalet (3 år) kommer jag få en ökning med strax under 1 kr/kWh mot idag.

Och att binda sig 3 år på en så relativt hög nivå känns inte så bra.

Jag har ju inte extremt hög elförbrukning, 12000-13000 kWh/år, men det blir ju iaf lika många kr ökning/år.

 

Nu säger ju alla "förståsigpåare" att elpriset kommer vara högt även några år framåt, men dom kan ju ha fel också.

Har följt det rörliga priset en tid, och sett en tendens att det gått ned lite på senaste tiden. 

Med rörligt pris, och priset för dagen, så hamnar jag ca 0,3 kr/kWh under billigaste fasta pris.

Och ser man historiskt, så har ju rörligt alltid varit billigaste alternativet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir priset om du väljer ett års fast pris?

 

Är det inte normalt att det rörliga priset går ner så här på våren för att sen vara som lägst när folk använder el som minst och sen börja stiga under hösten?

Det är så jag har uppfattat det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur blir priset om du väljer ett års fast pris?

Då hamnar jag ca 0,3 kr över 3-års priset. 1,65 kr.

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det inte normalt att det rörliga priset går ner så här på våren för att sen vara som lägst när folk använder el som minst och sen börja stiga under hösten?

Så kan det nog vara, och sen beror det ju på hur vintern blir. 

Kall och ingen blåst trissar väl upp priset, nu när vi börjar bli mer beroende av vindkraften.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik i första hand följande tre elbolag:

 

Cheap Energy

Stockholms Elbolag

Svealands Elbolag.

 

De tre bolagen ägs av tre kvinnor i huvudsak och har inte särskilt bra renommé.


Här är en länk du kan ta del av.

 

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/


 

Här kan du själv bekräfta att bolagen ägs av samma personer.

 

https://www.bolagsfakta.se/5592615081-Cheap_Energy_AB

 

https://www.bolagsfakta.se/5590202049-Stockholms_Elbolag_AB
 

https://www.bolagsfakta.se/5592021124-Svealands_Elbolag_AB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig X-Men, dessa skulle jag definitivt hålla mig ifrån, när man läser om dessa lite på djupet.

 

Förutom detta, hur ska man välja elavtal idag, som det ser ut, det är svårt, tittar man historiskt, så har rörligt pris varit bäst på lång sikt, men det har ju inte blivit så bra med rörligt i år. Dom som knöt fast pris förra sommaren, har ju dom flesta gjort en rejäl vinst en så länge.

 

Men hur det kommer bli närmaste året, vet ju ingen. Ska man binda sig nu för t.ex ett år, så måste man verkligen räkna och försöka hitta ett bolag som vågar hålla nere sina fasta priser.


Det rörliga priset går ju som en berg och dalbana för tillfället, allt från 10 öre upp till några kronor, fram och tillbaka under ett dygn löpande under en veckas tid om man tittar på dom största bolagen. Så det är svårt att råda någon.

 

Hade det varit för några år sedan, hade jag direkt nog sagt, håll fast vid rörligt, men idag, vet inte.

Mycket kommer nog handla om hur det bl.a går i konflikten i Ukraina.

 

Risken finns att om man binder vid ett år, och missar några siffror, att det kan bli lika dyrt som om man hade tagit rörligt istället, som det är nu. Vissa analytiker tror att dom som vågade binda i somras på 3 år, kan vara dom som går vinnande ur detta.

Många av dom har fått ett pris som blev riktigt lågt, kanske lika lågt som det rörliga var i snitt för 2-3 år sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över längre tid, precis som rörlig ränta på lång, är ett rörligt pris på el nästan alltid en vinst. Prognoserna som görs idag tar höjd för att priset kommer vara högt en tid framöver och där och om deras prognos är bra eller ej kan jag inte säga något om.
Precis som på börsen, har man satsas på rätt aktie kan man vinna eller förlora.

 

Frågan du har att ställa dig är egentligen:

Om det blir en hög kostnad under vintermånaderna, klarar du av den?

Behöver du en förutsägbar elkostnad?

Eller tror du att även om visa dagar kan bli dyra i vinter blir snittet på rörligt lägre?


Och nej @Cecilia, priset har inte sjunkit så lågt som det brukar än. Prisläget är än högt i Europa och det spiller över på Sverige. Inte minst för att några av kärnkraftverken nu börjat med sin årliga revision/avställning vilket främst driver upp när det sker i sydligt placerade. Med bristande produktion i SE4 kan heller inte ledningarna tid från norr leda lika mycket ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Monshi:

Och nej @Cecilia, priset har inte sjunkit så lågt som det brukar än.

Om det jag skrev uppfattas så ber jag om ursäkt, jag bara menade att den nedgång som bengt 429 har sett senaste tiden är en vanlig trend så här års och man inte ska dra för stora växlar på det..

 

Om man är osäker på att man klarar av ett högt elpris under vintern har det många år varit bra att binda elpriset på sensommaren ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en "fascinerande" läsning att följa elspotprisets utveckling dag för dag. Verkligen "höga berg och djupa dalar".

En dagen 0,15 kr, för att nån dag senare ligga på 2 kr.

 

Jag roade mig för skojs skull med att räkna ut ett genomsnitt på priset de senaste 30 dagarna för SE3.

Då hamnade snittet på 0,74 kr/kWh.

Absolut ingen "exakt vetenskap" detta, men kanske en liten fingervisning om var priset ligger för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även kollat lite på priserna fördelade över dygnets timmar.

Man har ju alltid hört att elen är superbillig nattetid, och det stämmer ju mestadels, men det händer också att priset på nätterna är nästan i paritet med dagspriserna.

Jag tänker då på dom som har timavtal, och att det måste vara ett helsikes jobb att planera in sin elförbrukning under dygnets timmar, för att komma undan så billigt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev bengt 429:

Jag har även kollat lite på priserna fördelade över dygnets timmar.

Man har ju alltid hört att elen är superbillig nattetid, och det stämmer ju mestadels, men det händer också att priset på nätterna är nästan i paritet med dagspriserna.

Jag tänker då på dom som har timavtal, och att det måste vara ett helsikes jobb att planera in sin elförbrukning under dygnets timmar, för att komma undan så billigt som möjligt.

Tja, inte för att jag har det men man kan

1: Sätta upp solceller

2: Ha ett rörligt timpris

3: Elbil

Ett Excelark där dagens spotpriser tas ut och sammanställs.

Lite matematik som tar hänsyn spotpris, prognos av sol och produktion, skatt, moms, bidrag för solelen osv

 

Då kan du kanske få veta om du ska ladda den på natten eller mitt på dagen. Du kan komma i läget att det lönar sig med att sälja överskottselen än att konsumera motsvarande mängd på natten.

Normalt sett är det inte så stora möjligheter att variera sig efter timpriset. det är att köra tvätt, disk, varmvattenberedare när det är som billigast. Värmen i en villa behövs ju när den behövs, likaså kokar du vatten på morgon för ditt, svårt att flytta till annan tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Elkunder i norra Sverige, SE1 och SE2 har ju haft mycket lägre elpriser än sydsverige, men har nu under senvåren fått ordentliga höjningar, med nästan 100 %.

Har ju sagts tidigare att södra Sveriges höga priser beror på dåligt utbyggt stamnät, och därmed högre "fraktkostnader" för el från norr.

Man kan ju fundera över vad som nu motiverar de höjda priserna i norr?

 

Och varför måste vi exportera el till kontinenten, när vi inte klarar några kalla vinterdagar med egenproducerad el, utan måste importera smutsig el för att klara oss?

 

Men vi måste väl rätta oss efter EU:s regelverk.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Monshi:

1: Sätta upp solceller

Ja solceller är väl det som är mest intressant nu. Jag ser nästan dagligen hur privatpersoner i närområdet får sådana anläggningar monterade på taken.

Hade jag varit yngre hade jag nog också satsat på det, men jag kan nog inte räkna hem en sån relativt stor investering.

 

Nej, "summan av kardemumman" blir att jag tecknar rörligt avtal denna gången, och hoppas att det blir bra för plånboken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...