Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adapter sökes


DNilcomp
 Share

Rekommendera Poster

Tack för tipset Mikael men vad jag kunnat läsa mig till bör det vara en 2x6 till 8, för att funka bäst. (PSU är en HP 700W)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bör vara det du söker:

 

https://www.24.se/datortillbehor/datordelar/tillbehor-till-harddiskar/pci-e-8-pin-till-2x-pci-e-8-pin-stromkabel
 

Fördelen med denna är att den fungerar till såväl 6-pinnars som 8-pinnars anslutningar till grafikkort.

De två "extra" jordledningarna går att plocka bort så du får 6-pinnarskontakter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Det här bör vara det du söker:

 

https://www.24.se/datortillbehor/datordelar/tillbehor-till-harddiskar/pci-e-8-pin-till-2x-pci-e-8-pin-stromkabel
 

Fördelen med denna är att den fungerar till såväl 6-pinnars som 8-pinnars anslutningar till grafikkort.

De två "extra" jordledningarna går att plocka bort så du får 6-pinnarskontakter.

 

 

Ser ju inte ut som de som Ts länkar till, om nu den är rätt.

Där är det

1x8 hane

2x6 hona

där tanken då är, om jag tolkar Ts rätt, att två utgångar från PSU,n ska hjälpa till att mata ett (1) grafikkort.

24.se har

1x8 hona

2x8 hane

där man skriver

Citat

Splitter som låter dig koppla 2st PCI-E 8-pin grafikkort till en 8-pin port.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-26 07:48, skrev DNilcomp:

Var kan man hitta en motsvarande kabel i Sverige? För att strömmata ett grafikkort med en 8 pins kontakt. PSU har 2x6 pin.

 

2022-04-26 08:20, skrev DNilcomp:

(PSU är en HP 700W)

 

19 timmar sedan, skrev X-Men:

Det här bör vara det du söker

 

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

om nu den är rätt.

 

Om man kollar på ett nätaggregat från Antec..

c228782c-9ac1-43f0-9706-aa60abea2b7e.jpg

..så är det i aggregatet 8-pol hona och då bör kablaget som @X-Menlänkar till passa i aggregatet, om man kan demontera så att det blir 6-pol.

Hur anslutningen ska se ut på grafikkortet har jag ingen koll på...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Hur anslutningen ska se ut på grafikkortet har jag ingen koll på...

 

På ett grafikkort som skall ha extra energi direkt från nätaggregatet sitter det kontakter av hane-typ.

 

image.jpeg.173be57aeab96ede66e6e3bc03a4f672.jpeg

 

Bilden ovan är lånad från länken nedan, för att bibehålla upphovsrätten.

 

https://graphicscardhub.com/graphics-card-pcie-power-connectors/

 

Om TS har tänkt att ansluta kablar till ett grafikkort kommer den kabeln som TS hittat på eBay inte att fungera då de två 6-pinsanslutningarna är av hane-typ.

Jag utgick från att TS skall ansluta ett nätaggregat till ett grafikkort och valde således den kabeln som jag i en tidigare tråd länkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Frågan var om någon visste var man hittar en passande kabel. (i Sverige) 
Här förklaras behovet bra (8:25-->) även om det är bara en 8 pin som behövs och inte 8+6. 

 

Redigerad av DNilcomp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen du ger är något förvillande!

 

Du skriver att du vill spänningsmata ett grafikkort som har en 8-pinnarskontakt med ett nätaggregat som har två stycken 6-pinnarskontakter för grafikkort.

 

Samtidigt lägger du in en länk på en y-kabel med två 6-pinnarskontakter med hanstift och en 8-pinnarskontakt med honhylsor.

Det är en udda anslutning då grafikkort har hankontakter och inte honkontakter.

 

Kabeln du länkar till ämnar att koppla ihop två 6-pinnarsanslutningar från t.ex. nätaggregatet, vilket jag inte skulle föreslå.

 

Om det är så att ditt grafikkort har en anslutning med 8 stift och ditt nätaggregat har en anslutning med 6 hylsor är den kabel Mikael63 länkat till en kabel som fungerar.

 

I de flesta fall idag kommer anslutningen för grafikkorten som en 8-pinnarsversion. Två av dem går att lossa så man kan välja att använda antingen 6 av anslutningarna eller alla 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

På ett grafikkort som skall ha extra energi direkt från nätaggregatet sitter det kontakter av hane-typ.

För mig blir detta en hona.

De elektriska stiften är av typ hane men inte kontaktstycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

För mig blir detta en hona.

De elektriska stiften är av typ hane men inte kontaktstycket.

Vi har uppenbarligen gått i olika skolor.

Kontakter med stift/pinnar har alltid och kommer alltid att vara hane oavsett hur kapslingen är utformad.

Kontakter med hylsor/hål har även de alltid varit hona och kommer så att vara.

 

Webhallen och Deltaco har sannolikt gått samma skola som jag.

 

https://www.webhallen.com/se/product/88858-Deltaco-Adapterkabel-6-pin-PCI-Express-till-8-pin-PCI-Express-10-cm
 


https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/datortillbehör/intern-ström/grafikkort/SSI-61

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...