Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt att fatta installation av TP-Link TL-SG105E


Gammbenke
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Jag hittade faktiskt en ny switch (TP-Link). Trodde att det bara var att koppla in Nätverkskabeln till switch, till stationära och sedan en kabel till laptopen. Nej, nej! Det ska laddas ner en procedur som är hur krånglig som helst med massor av parametrar som ska fyllas i för att få det att funka. Omöjligt att greppa för en ick-IT-expert! Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har varit på den sidan men proceduren är tok-komplicerad! Jag tror inte jag fixar att installera enligt den infon där. Det ska fyllas i massor av olika parametrar som jag inte fattar ett dugg av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Gammbenke:

Jag hittade faktiskt en ny switch (TP-Link). Trodde att det bara var att koppla in Nätverkskabeln till switch, till stationära och sedan en kabel till laptopen. Nej, nej! Det ska laddas ner en procedur som är hur krånglig som helst med massor av parametrar som ska fyllas i för att få det att funka.

Var får du det från? Läst någonstans om att den kan konfigureras? Eller anslutit den och det inte fungerade som du tänkt dig?


Några kommentarer från Kjell & Company. Det om installation verkar avse inkoppling.
"Suverän!! Enkel installation, fläktlös. Övervakningsbar."
"Funkar från start utan något installationskrångel. Toppen!"
"Plug n' play i sin bästaste form"
"Bara att plugga in nätverkskablarna och starta allt fungerar perfekt utan problem, mycket nöjd med produkten."

TP-link TL-SG105E Gigabitswitch 5 portar - Switchar | Kjell.com

 

"A plug-and-play design makes for easy deployment without the need for a technician, ..."

TL-SG105E | 5-Port Gigabit Easy Smart Switch | TP-Link Sweden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Thirteen:

Både manual och utility program finns här https://www.tp-link.com/se/support/download/tl-sg105e/

 

53 minuter sedan, skrev Gammbenke:

Tack! Jag har varit på den sidan men proceduren är tok-komplicerad! Jag tror inte jag fixar att installera enligt den infon där. Det ska fyllas i massor av olika parametrar som jag inte fattar ett dugg av!

Thirteens tips är bra - OM man har anledning att konfigurera switchen.


Följande är hämtat från sidan Thirteen länkade till. Kan vara samma guide som visas i Youtube-klippet, länkat till i ett senare inlägg.


"The switch is plug and play. To configure the switch, you can use the Web-based GUI or the configuration utility."

7106509035_TL-SG116E(UN)_1.2&TL-SG108E(UN)_5.0&TL-SG108E(TW)_5.0&TL-SG105E(UN)_5.0_IG.pdf (tp-link.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Gammbenke:

Jag hittade faktiskt en ny switch (TP-Link). Trodde att det bara var att koppla in Nätverkskabeln till switch, till stationära och sedan en kabel till laptopen. Nej, nej! Det ska laddas ner en procedur som är hur krånglig som helst med massor av parametrar som ska fyllas i för att få det att funka. Omöjligt att greppa för en ick-IT-expert! Vad gör man?

Förstår inte hur du menar? Vad har du fått det ifrån att du måste ladda ner en procedur??

 

Du kopplar in strömkabeln bak i uttaget, ansluter till eluttag.

Ansluter en nätverkskabel från router in i en av de uttag på framsidan.

Sedan ansluter du en annan nätverkskabel från din laptop/stationära till ett ledig uttag på framsidan.

Spelar alltså ingen roll vilket uttag som kabeln från router sitter i, gäller dom enheter du också ansluter.

Denna switch är helt automatisk, känner själv av vad som händer.

 

Bifogar en bild från snabbguiden till denna switch. Guiden passar för 4-8 ports-switch.

 

sshot-249.png.6f15ba1003fafcd123386cb31c4809ea.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Var får du det från? Läst någonstans om att den kan konfigureras? Eller anslutit den och det inte fungerade som du tänkt dig?


Några kommentarer från Kjell & Company. Det om installation verkar avse inkoppling.
"Suverän!! Enkel installation, fläktlös. Övervakningsbar."
"Funkar från start utan något installationskrångel. Toppen!"
"Plug n' play i sin bästaste form"
"Bara att plugga in nätverkskablarna och starta allt fungerar perfekt utan problem, mycket nöjd med produkten."

TP-link TL-SG105E Gigabitswitch 5 portar - Switchar | Kjell.com

 

"A plug-and-play design makes for easy deployment without the need for a technician, ..."

TL-SG105E | 5-Port Gigabit Easy Smart Switch | TP-Link Sweden

 

Är det för att jag inte har en router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Thirteens tips är bra - OM man har anledning att konfigurera switchen.


Följande är hämtat från sidan Thirteen länkade till. Kan vara samma guide som visas i Youtube-klippet, länkat till i ett senare inlägg.


"The switch is plug and play. To configure the switch, you can use the Web-based GUI or the configuration utility."

7106509035_TL-SG116E(UN)_1.2&TL-SG108E(UN)_5.0&TL-SG108E(TW)_5.0&TL-SG105E(UN)_5.0_IG.pdf (tp-link.com)

 

Jag har ingen router utan har bara bredbandsuttaget i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

Förstår inte hur du menar? Vad har du fått det ifrån att du måste ladda ner en procedur??

 

Du kopplar in strömkabeln bak i uttaget, ansluter till eluttag.

Ansluter en nätverkskabel från router in i en av de uttag på framsidan.

Sedan ansluter du en annan nätverkskabel från din laptop/stationära till ett ledig uttag på framsidan.

Spelar alltså ingen roll vilket uttag som kabeln från router sitter i, gäller dom enheter du också ansluter.

Denna switch är helt automatisk, känner själv av vad som händer.

 

Bifogar en bild från snabbguiden till denna switch. Guiden passar för 4-8 ports-switch.

 

sshot-249.png.6f15ba1003fafcd123386cb31c4809ea.png

Har ingen router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklarar allt, utan router fungerar inte en switch.

 

Du måste ha en router för att detta ska fungera.

Från ditt bredbandsuttag i väggen, har du fiber med en fiberbox, bor du i hus eller lägenhet? Egentligen spelar det ingen roll, du måste koppla till en router för att du ska kunna använda en switch, annars kan du bara ansluta en dator i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

jag tror du gör bäst i att gå tillbaka till butiken med denna och köpa dig en router.

 

En stor skillnad mellan en switch och en router är att den senare kan dela ut IP-adresser, det kan inte en switch. Switchen får dessa från enheten som är före och i ett normalt bredbandsuttag finns det ingen som kan ge switchen ett antal IP-adresser.

 

En router är det du ska ha, någon extra switch behöver du troligen inte då.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Laso:

Förklarar allt, utan router fungerar inte en switch.

 

Du måste ha en router för att detta ska fungera.

Från ditt bredbandsuttag i väggen, har du fiber med en fiberbox, bor du i hus eller lägenhet? Egentligen spelar det ingen roll, du måste koppla till en router för att du ska kunna använda en switch, annars kan du bara ansluta en dator i taget.

Okej, Får tänka om!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Monshi:

jag tror du gör bäst i att gå tillbaka till butiken med denna och köpa dig en router.

 

En stor skillnad mellan en switch och en router är att den senare kan dela ut IP-adresser, det kan inte en switch. Switchen får dessa från enheten som är före och i ett normalt bredbandsuttag finns det ingen som kan ge switchen ett antal IP-adresser.

 

En router är det du ska ha, någon extra switch behöver du troligen inte då.

 

Okej, Tack! Så då kan jag alltså sitta i köket med en annan dator (laptop).  Då är det trådlöst, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Gammbenke:

Okej, Får tänka om!

Ja, i princip skulle du kunna ha en router med bara en (1) ledig port till datorer mm. och till den porten ansluta din switch men jag tror inte det finns någon router som har färre än fyra portar.

En switch kan ändå vara bra att ha. Låt säga att du har en tv-box som är kabelansluten. Så skaffar du en spelkonsol som också helst vill vara kabelansluten. Då är det bara att ansluta en switch.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Gammbenke:

Då är det trådlöst, antar jag.

Ja, de flesta om inte alla routrar har Wifi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Router” har i dagligtal blivit ett begrepp för flera funktioner som förpackats i en enhet. 
 T ex brandvägg, switch,  router och accesspunkt(wifi).
Det är därför det kan bli lite begreppsförvirring. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flera redan skrivit så är det en router som behövs (om inte endast en (1) kabelansluten apparat ska användas, som Laso kommenterade). Men en switch kan ändå vara användbar, som Mikael63 skrev.


Men hur fungerar det med internetabonnemanget - gruppavtal eller eget? Oavsett det, ingår det en router eller inte? Men vill man använda en egen går det ofta bra, såvida inte det ingår tjänster som kräver en router som ingår i ett abonnemang.


omwlan.se har bra information om routrar, accesspunkter och "kombinationsprylar", t ex en "trådlös router". Vet inte vad som hänt med webbplatsen, det var ett tag sedan den fungerade. Men den går att hitta på Wayback Machine från i alla fall så sent som hösten 2020.

Prylarna som gör nätverket | omWLAN.se (archive.org)

 

Bra information finns också hos "Kjell", se under rubriken "Routerns uppgift".

Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

 

Några fler kommentarer.

 

14 timmar sedan, skrev Laso:

Denna switch är helt automatisk, känner själv av vad som händer.

Osäker på vad som avses. Switchar behöver (vanligtvis) inte konfigureras, men lite mer avancerade kan konfigureras för utökad funktionalitet.

Switch – Wikipedia   - Managed kontra unmanaged

När det gäller automatik så används t ex ingen separat port för uplink på moderna switchar. De anpassar sig till vad man ansluter från (t ex router) och ansluter till (datorer, m m), och om raka eller korsade kablar används.

Switch – Wikipedia   - Uplink

 

4 timmar sedan, skrev Gammbenke:

När jag kopplat in den så får jag meddelande "Inget internet".

 

3 timmar sedan, skrev Monshi:

En stor skillnad mellan en switch och en router är att den senare kan dela ut IP-adresser, det kan inte en switch. Switchen får dessa från enheten som är före och i ett normalt bredbandsuttag finns det ingen som kan ge switchen ett antal IP-adresser.

Nja, sätter man t ex en dator direkt i bredbandsuttaget så får den IP-adress direkt från operatören. Samma gäller om man sätter en switch mellan, men det är sen endast en ansluten apparat som får en IP-adress, den som hinner fråga först. Tilldelar operatören flera publika IP-adresser så fungerar det med lika många apparater efter en switch, men de blir då olika lokala nätverk där apparater inte kan kommunicera med varandra (utom via internet då).


Så får inte switchen någon IP-adress (såvida det inte är en sådan som kan konfigureras, om den inte nås via protokoll som inte använder IP-adresser). Trafiken slussas via switchen och det är de anslutna apparaterna som hanterar IP-adresserna.


Petigt? - kan så vara, men ju mer användare förstår desto mer kan de fixa problem på egen hand.

 

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, de flesta om inte alla routrar har Wifi.

De flesta konsumentroutrar har WiFi "inbyggt", men det finns även ett utbud utan, t ex från Ubiquiti (använder själv en sådan, därav exemplet).
 

 

(Så fanns det en mening till i Lasos inlägg när det publicerades tidigt i natt. Men ingen information om uppdateringen sist i inlägget, som automatiskt brukar läggas till där. Någon bugg?)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev ChristerE:

Som flera redan skrivit så är det en router som behövs (om inte endast en (1) kabelansluten apparat ska användas, som Laso kommenterade). Men en switch kan ändå vara användbar, som Mikael63 skrev.


Men hur fungerar det med internetabonnemanget - gruppavtal eller eget? Oavsett det, ingår det en router eller inte? Men vill man använda en egen går det ofta bra, såvida inte det ingår tjänster som kräver en router som ingår i ett abonnemang.


omwlan.se har bra information om routrar, accesspunkter och "kombinationsprylar", t ex en "trådlös router". Vet inte vad som hänt med webbplatsen, det var ett tag sedan den fungerade. Men den går att hitta på Wayback Machine från i alla fall så sent som hösten 2020.

Prylarna som gör nätverket | omWLAN.se (archive.org)

 

Bra information finns också hos "Kjell", se under rubriken "Routerns uppgift".

Hur funkar det? - Routern | Kjell.com

 

 

Några fler kommentarer.

 

Osäker på vad som avses. Switchar behöver (vanligtvis) inte konfigureras, men lite mer avancerade kan konfigureras för utökad funktionalitet.

Switch – Wikipedia   - Managed kontra unmanaged

När det gäller automatik så används t ex ingen separat port för uplink på moderna switchar. De anpassar sig till vad man ansluter från (t ex router) och ansluter till (datorer, m m), och om raka eller korsade kablar används.

Switch – Wikipedia   - Uplink

 

 

Nja, sätter man t ex en dator direkt i bredbandsuttaget så får den IP-adress direkt från operatören. Samma gäller om man sätter en switch mellan, men det är sen endast en ansluten apparat som får en IP-adress, den som hinner fråga först. Tilldelar operatören flera publika IP-adresser så fungerar det med lika många apparater efter en switch, men de blir då olika lokala nätverk där apparater inte kan kommunicera med varandra (utom via internet då).


Så får inte switchen någon IP-adress (såvida det inte är en sådan som kan konfigureras, om den inte nås via protokoll som inte använder IP-adresser). Trafiken slussas via switchen och det är de anslutna apparaterna som hanterar IP-adresserna.


Petigt? - kan så vara, men ju mer användare förstår desto mer kan de fixa problem på egen hand.

 

De flesta konsumentroutrar har WiFi "inbyggt", men det finns även ett utbud utan, t ex från Ubiquiti (använder själv en sådan, därav exemplet).
 

 

(Så fanns det en mening till i Lasos inlägg när det publicerades tidigt i natt. Men ingen information om uppdateringen sist i inlägget, som automatiskt brukar läggas till där. Någon bugg?)

 

Tackar!  Det var uttömmande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Förklarar allt, utan router fungerar inte en switch.

 

Du måste ha en router för att detta ska fungera.

Från ditt bredbandsuttag i väggen, har du fiber med en fiberbox, bor du i hus eller lägenhet? Egentligen spelar det ingen roll, du måste koppla till en router för att du ska kunna använda en switch, annars kan du bara ansluta en dator i taget.

Jag bor i lägenhet med en vanlig bredbandsleverantör  i vägguttaget,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Gammbenke:

Jag bor i lägenhet med en vanlig bredbandsleverantör  i vägguttaget,

Du har inte fått en router av din bredbandsleverantör?  Om du har det, använd denna och spara dig en utgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...