Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt att fatta installation av TP-Link TL-SG105E


Gammbenke
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, skrev Gammbenke:

Nej, ingen router. Vi har bara uttag i väggen och Bahnhof som leverantör av bredband.

Men det finns väl något abonnemang för uppkopplingen, kanske ett gruppavtal om du bor i en bostadsrättsförening eller att man får teckna det själv. Där ingår numera ofta en trådlös router. Kolla hur det är med den saken. Finns t ex ett gruppavtal så är det inte givet att routrar skickas automatiskt till alla boende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar du en nätverkskabel från uttaget i väggen till din dator så kommer du ha god chans att du kommer ut på internet.

För det fungerar så för mig. Också Bahnhof.

Normalt har jag en Router ansluten till uttaget i väggen med nätverkskabel.

Och datorerna anslutes till Routern.

En Router kan just detta, ansluta flera datorer, mobiler, paddor osv till en internetanslutning. Det kan inte en switch.

Men när jag fick dåligt långsamt internet kopplade jag en nätverkskabel direkt från utttaget i väggen till datorn. Och då var allt som vanligt, dvs Fel på min Router.

Så för ansluta EN dator till fiberuttaget räcker med en nätverkskabel mellan Fiberuttaget och Datorn.

Vill du kunna ansluta flera datorer, eller både dator och mobiltelefon behöver du en router ansluten till Fiberuttaget med nätverkskabel.

Från Routern kan du sedan ansluta med nätverkskabel eller trådlöst. I Teorin.

Routern ska ställas in....Om du kan göra det själv eller behöver hjälp vet du bäst själv.

Bahnhof kan leverera router men eftersom många föredrar att skaffa egen router (som jag) så ingår inte router automatiskt från Bahnhof.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!  Tar denna info i beaktande.  Min önskan var bara att ansluta också en laptop förutom den vanliga stationära, så jag kan sitta i ett annat rum med laptopen. Det verkar vara fler saker att tänka på än jag trodde! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...