Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 11 & Warzone


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

För några dagar sedan satt jag en dryg timma i telefonsamtal med en släkting. Han hade startat om datorn efter ett meddelande om att göra det. När datorn startar upp inser han att han nu har Windows 11. Allt tycks fungera förutom ett (1) spel - Call of Duty Warzone. Spelet laggar så att det mer är att betrakta som att det hängt sig och det redan innan själva spelandet kommit igång. Spelet startas via battle.net (tror jag det hette) och två andra spel som startas därifrån fungerar hur bra som helst. Min första tanke var att "det är väl bara att hämta hem en officiell patch för Windows 11". Något sådant finns inte och googling visar på att det inte tycks vara ett vanligt fel. Det går nästan inte hitta något som är i närheten. Några artiklar om när just det spelet inte startar men det är allt.


Han hade själv installerat om hela spelet och även uppdaterat/installerat om drivers för nVidia.
Det vi hittade och testade var att:

  • Byta kompatibilitetsläge för .exe men det går inte byta till W10 utan W7 och W8 och då får man felmeddelande om att stöd saknas.
  • Tvinga användning av DirectX11 istället för DirexcX12 (via kommandorad i inställningarna)
  • Ta bort filer under ProgramData
  • DxDiag visar inget fel.

Finns det något annat "uppenbart" som man kan testa? Alltså nåt som kanske inte direkt hänger ihop med just det spelet?

Ja, förutom att installera om hela OS,et då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en viss tid, kanske 10 dagar, kan man backa tillbaks till tidigare Windows-version.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev X-Men:

Prova att ta bort undermappen Call of Duty från huvudmappen "Mina dokument".

Testa om det löser problemet.

Finns "savegames" och liknande som man kanske vill ha kvar där?

De två andra spelen som startas med battle.net är också Call of Duty

 

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Under en viss tid, kanske 10 dagar, kan man backa tillbaks till tidigare Windows-version.

Alternativ 1 & 2 kanske inte påverkar sådana "savegames"?

https://www.ubackup.com/articles/return-windows-11-to-windows-10.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Alternativ 1 & 2 kanske inte påverkar sådana "savegames"?

Vet inte, men det är ju alltid bra med säkerhetskopior.

 

Se även kommentaren i tråden https://eforum.idg.se/topic/365279-change-one-setting-to-secure-windows-11/

Det kanske blir bättre av att inaktivera vissa funktioner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Epic Games fall sparas alla spelframsteg med mera i den stora mappen under roten som heter Epic games (i alla fall i min dator).

 

För att inte riskera något kan du alltid byta namn på mappen. Lägg till "Old-20220124" (för att ange när namnbytet skedde) som exempel. Det blir i princip samma sak som att ta bort den.

Epic Games skapar en ny mapp (på min dator) om jag tar bort den nämnda mappen.

 

Men för säkerhets skull, byt bara namnet och se vad som händer på "din" dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet är löst. Vet bara att det handlade om Nvidia-inställningar.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...