Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recension Amazon Music


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Efter att jag gav upp Spotify för nåt år sedan har jag testat ett par olika musikströmningstjänster. Apple Music skrev jag om här. Senaste året har jag använt Deezer som är hyffsad, men jag saknade den mer träffsäkra identifieringen av musik som jag gillar som Spotify har.
Såg att Amazon Music har ett tre månaders provperiod innan man börjar betala så jag beslöt mig för att prova den.

Appen i telefonen är utmärkt för den som bara är intresserad av att lyssna på musik på en musikströmningstjänst. dvs. inga poddar som smetar ner skärmen som i Spotify (deezer har den goda smaken att ha en egen flik för poddar för de som är lagda åt att lyssna på såna). HiFi-ljud ingår i grundabonnemanget (jag tillhör den kategorin människor som inbilar mig att det låter bättre ;) )
Jag har hittills hittat all den musik jag sökt efter så låtkatalogen verkar vara stor. Enda jag saknat är Rankelson, men de har förmodligen inte släppt sin musik till strömningstjänster öht. då de inte finns hos de andra heller.

Den visar som de andra tjänsterna olika musikkategorier. Nåt som heter "Spotlight" där artister som är populära för dagen visas. Typ Ed Sheeran, Taylor Swift och allt vad de heter. Men längre ner har man "Stations for you" och "radio for you". Vet inte riktigt skillnaden, men "stations" verkar vara baserade på känslan/situationen algoritmen tror jag är intresserad av.
Man kan tydligen inte som i de andra tjänsterna ange i början vilka artister man gillar för att den ska anpassa musikflödet, utan appen verkar utgå från vad man faktiskt lyssnar på (och importerade listor misstänker jag) Men det fungerar över förväntan bra. Tycker att Amazon Music lyckas bättre än Deezer. Har nu bara använt tjänsten i 3 veckor men den har redan i "Station My soundtrack" lyckats samla ihop låtar som jag gillar. Det är väldigt sällan man behöver använda "tumme ner" för att slippa höra låtar man inte gillar. Deezers algoritm spelar lite för ofta samma låtar som jag har i mina färdiga spellistor så det blir lite tjatigt, men Amazon Music spelar gärna andra låtar inom genrena/musikstilen jag lyssnat till. Ligger mycket närmare Spotify's algoritm tycker jag. Får ge den nån månad till för att kunna säga om den är minst lika bra som Spotify's algoritm.

Nackdelar är att man inte kan strömma musiken till nätverksanslutna Sonos- och Yamahahögtalare. Och det verkar bero på att det inte finns några avtal mellan dem och Amazon Music. Vad jag kunde se fanns det bara avtal i vissa få länder där man kan koppla Amazon music-appen upp mot högtalarna. .
Visar sig att jag hade fel här. Det går att strömma till Sonos och Yamaha, fast inte på det normala sättet - direkt i appen som med deezer och spotify. Istället får man i IOS swipa från övre högra hörnet av telefonen så man får fram kontrollcentret, och sen klicka på Airplay-ikonen, då syns högtalarna man kan streama till.

En kul grej är X-ray likt den som finns för Prime Video. Lite extra info om artisterna som spelas för tillfället.
Det lutar åt, tack vare deras algoritm och det faktum att (än så länge i alla fall) den är en ren app för folk som bara använder den till att lyssna på musik, att jag kommer att byta till Amazon Music. Tyvärr verkar inte Music ingå i den "Amazon Prime" som numera erbjuds i Sverige. Det hade varit droppen som fått mig att ansluta mig till Amazon Prime för 59kr :) (jag har redan Amazon Prime Video för 29kr)

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade starta deezer istället för Amazon Music och märkte ljudskillnaden. Det lät lite bättre på deezer. Basen var lite djupare och sångrösten "närmare". Inget jag tänkt på förrän jag jämförde :)Sen kom jag ihåg att det finns ju en equalizer i deezer som jag anpassat utefter min smak. Försökte leta efter en sån i Amazon music, men det visar sig att det inte finns i Amazons app! :o Inte för IOS i alla fall. Så det är ju ett lite minus till :(

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...