Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är Apple Musics algoritm som gissar vad man gillar för musik?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Läser att Apple music kommer att börja med HiFi och High resolutionpå deras streamingtjänst (kanske nästa vecka om man ska tro ryktena)
Det sägs att vi som hör skillnad på Hi-Fi och det sedvanliga formatet inbillar oss eftersom bluetooth inte kan leverera så bra ljud. Det är mycket möjligt, men jag är glad att leva i den inbillningen då jag upplever att jag fick bättre ljud i mina Airpods pro efter att jag bytte till Deezer från Spotify och betalar gladeligen den 50-lapp extra det kostar. :)
Men eftersom Apple Music, enligt ryktena i alla fall, kommer att behålla det lägre priset även för Hi-Fi så blir det ju intressant.

Det jag saknar från Spotify är dess algoritm som lärt sig vilken musik jag gillar. Har märkt att Deezers inte är lika bra på det. Om det beror på deras algoritm eller det faktum att Spotify haft typ 10 år på sig att lära "känna mig" vet jag inte :)
Om det finns någon här som använder Apple Music, hur är er erfarenhet av den när det kommer till att den vet vilken sorts musik ni vill ha i flödet? Är ni nöjda?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte inte välja din musiks själv? Att låta algoritmer styra din musiksmak verkar obegripligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Hockke:

Varför vill du inte inte välja din musiks själv? Att låta algoritmer styra din musiksmak verkar obegripligt?

Ibland tröttnar man på sina låtlistor och ofta får man höra nya låtar genom att låta algoritmen servera låtar som i en melodiradio som den baserar på ens musiksmak?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ibland som att det kan bli ett självspelande piano som bara förstärker ens preferenser när man låter [vald tjänst] välja musiken.

Å andra sidan är det samma om man lyssnar på en radiostation, någon där väljer åt dig.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 timmar sedan, skrev Monshi:

Det känns ibland som att det kan bli ett självspelande piano som bara förstärker ens preferenser när man låter [vald tjänst] välja musiken.

Å andra sidan är det samma om man lyssnar på en radiostation, någon där väljer åt dig.

 

Jo, folk brukar vilja lyssna utefter de preferenser de har. Men tillhör man de, som jag tror ganska få, intresserade av att utmana sina preferenser finns det i alla fall i deezer en algoritm som fullständigt struntar i vad man gillar och kan spela vad som helst. Alternativet är ju att man själv lyssnar på låt efter låt i genrer som man inte vanligtvis gillar. Det finns bra musik i alla genrer tror jag. Frågan är bara hur mycket energi och tid man har lust att lägga på det.
Personligen gillade jag den gamla melodiradion på SR där låtlistorna var hopsatta av olika människor. Det var ganska varierande och man kunde introduceras till musik som man i vanliga fall inte skulle ha kommit i kontakt med, i alla fall om man jämför med idag (inklusive kommersiella radiostationerna som tenderar vara väldigt nishade.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man lära sig uppskatta nya musikgenrer. I Eurovision Song Context 2021 finns det t ex flera olika musiktyper och det är väldigt svårt att gissa vilket av de 26 bidragen som vinner i år. Själv gillar jag flera. Jag vet inte om det finns fler här än @Skorpion76 och jag som tänker följa finalen. Snart börjar den, dvs  21:00

https://www.youtube.com/watch?v=msfdz_aksY8

Eurovision Song Contest 2021 - Grand Final - Live Stream:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-15 13:57, skrev Hakinger:

Om det finns någon här som använder Apple Music, hur är er erfarenhet av den när det kommer till att den vet vilken sorts musik ni vill ha i flödet? Är ni nöjda?

Nu brytar jag lite mot min regel om att inte svara på sådant man inte vet något om, men andra svar i denna tråd har ju gått rejält off-topic.

Jag bytte för ett och ett halvt år sedan från Spotify till Youtube Music och det är framför allt de autogenererade spellistorna man märker inte har samma kvalite som Spotify. Antagligen för att Spotify har väldigt lång erfarenhet, duktiga utvecklare och mycket data så kan dom få väldigt hög kvalite, men man tycker att Youtube som har lång erfarenhet, duktiga utvecklare och mycket data borde kunna nå samma kvalite, så gör dom inte det. Apple har inte riktigt samma erfarenhet på att bygga denna typ av tjänst som Spotify och youtube, jag vet inte hur mycket data dom samlar in på dig och ditt lyssnande.

Så jag misstänker att Spotify är bättre, baserat på min erfarenhet att använda annan tjänst än Spotify, men inte apple music.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev MH_:

Och för att gå "on topic" så måste nog en algoritm eller AI vara extremt mycket bättre för att kunna slå Spotify lärdatabas "eller det faktum att Spotify haft typ 10 år på sig att lära "känna mig""

AI, eller Machile Learning som man brukar kalla de system som används idag, går ut på att du ger ett system som kallas för Neural Network massvis med data och säger, detta är "korrekt", när du sen ger systemet data det inte sett sedan tidigare, så räknar dem fram vad det är för något du gav den baserat på det data du tränade den med. Exempelvis, om du tränar ditt Neural Network med tiotusentals bilder på hundar, om du ger den en bild på en katt, så kommer du antagligen få svaret, detta är inte en katt. Ju mer data du tränar den med, exempelvis du kompletterar med bilder på katter, så kommer du ha ett system som kan identifiera katter och hundar.

 

Altså måste AI har väldiga mängder data, en "lärdatabas" kan vi kalla det, så oavsett om det är en algoritm, AI eller något annat så måste du ha data att räkna på. Och denna data är alltid unik per person, en AI eller algoritm kan inte ta fram denna data från tomma intet.

 

Så det viktigaste är, att se till att data samlas in, genom att lyssna på musik och sätta tumme upp eller ned baserat på vad du tyckte om musiken. Och ju mer du lyssnar ju bättre blir rekommendationerna, men att komma ikapp tio års datainsamling hos Spotify, kan i värsta fall ta tio år.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog tack vare att Spotify haft mig som kund så länge som gör att de lyckas bäst... För några år sedan provade jag Google music nästan ett år, men återgick till Spotify för att den kände mig bäst. Det är svårt att byta om man som jag gillar att en streamingtjänst lyckas veta vad jag vill ha.
Man önskar nästan att Spotify startade en streamingtjänst för film och serier också :) Jag hade Netflix från start till förra året men den misslyckades kapitalt med att räkna ut vad jag gillade trots tusentals :thumbsup: respektive :thumbsdown: genom alla åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur dessa AI fungerar förstås, men om jag jämför Spotifys rekommendationer med deezer som jag använder idag så tycks det mig som att Spotifys AI mer går utefter melodierna när den försöker räkna ut vad jag gillar och deezer mer efter genre. Kanske därför spotify lyckas bättre också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag stod inte ut med att vänta på svar om Apples musiktjänsts algoritms duglighet så jag tog en provmånad.
I början fick man välja vilka genren man är intresserad av, vilket är bra för mig då jag vill undvika genren som lämnar mig likgiltig. Dock önskar jag att det inte var så allmänt hållet, jazz t.ex. består ju av så många olika stilar, vissa gillar jag vissa inte.
Sen satte jag hjärta på ett 30-tal låtar som jag älskar. Jag har inte importerat mina låtlistor från spotify eller deezer. Och sen valde jag "musik för dig"

Efter att ha lyssnat ett par timmar kan jag konstatera att Apples "AI" känns mycket bättre än deezers som jag haft i några månader. Den verkar ha förstått någonting. Jag behöver inte skippa låtar som kommer upp så ofta som jag fått göra med deezer.

Jag tror dock att ett av knepen Apple har är att den helt kallt tjuvkikar på de låtlistor jag har i deezer och spotify i iPhone. Som exempel kan jag ta att jag har finska och "latinska" musiklistor i dem. Jag hade inte angivit (snarare sagt det fanns inte möjlighet att välja dem som favoriter i början) dem i mina val. Inte heller hade jag hunnit tala om för apple via dess "hjärtan" att jag gillade specifika finska eller latin.
Apple valde ofta specifika artister jag hade i listorna, men inte samma låtar.
Samma sak med Metal och hårdrock, den gick ofta utefter artister jag har i de andra strömningstjänsternas låtlistor jag satt ihop. Av det faktum att Apple inte visste att jag gärna lyssnar på dessa genren (finska och latin då, Metal o hårdrock hade jag angivit som favoritmusik) och de ändå dyker upp så här tidigt drar jag slutsatsen att Apple music baserat mycket av sina rekommendationer på de befintliga listorna jag har. Jag kan tycka att det är smart att snylta på detta vis, det sparar en massa tid för mig. Bra för mig i alla fall, jag skulle tippa att spotify (varifrån jag byggt upp mycket av listorna baserat på vad Spotify rekommenderat) inte är så nöjda om de kommer på detta. Om min misstanke nu stämmer vill säga.

Kan nämna att jag importerat alla listor jag hade i Spotify till deezer, men ändå verkade den inte fatta det lika bra som Apple Music.
Såhär initialt är jag överraskande nöjd. Får se hur det håller sig mot Spotifys algoritmer i längden...

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga till att inbillningens makt är stor apropå det faktum att man av naturen inte kan förvänta sig något som helst bättre ljud med blåtand och ett Hifi-abonnemang hos strömningstjänsterna eftersom blåtand tydligen  konverterar signalen till analogt mellan telefon och blåtand och de som tycker sig märka en förbättring inbillar sig (kanske för att rättfärdiga för sig själv varför man betalar extra för Hifi ;) )

Jag har testat mellan att lyssna på Apple music utan hifi och deezer med hifi. Jag kan bara konstatera att jag tydligen inbillar mig att samma låt i Apple music-appen låter dovare medans låten i deezer Hifi har mer rymd och diskanten mycket tydligare och ljudet är mer separerat. Tydligast skillnad märker jag i musik som har en "ljudvägg" som Metal där instrumenten gärna grötar ihop sig lite (dåligt separerat) i vanlig kvalitet..
Har provat både i Airpods pro och i Sennheiser PCX 550-2. Apple music låter faktiskt markant sämre i Sennheisers lurar än i Airpods pro, framförallt märks det i diskanten och mellanregistret, medans båda låter lika bra via deezer. Märker också skillnad när jag skickar musiken till mina Sonos One.
Inbillning eller inte så tänker jag testa Apples Hifi när den väl kommer nästa månad. Förhoppningsvis blir jag nöjd och kan byta från den dyrare deezer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Ahop, då har jag i några veckor testat Apple Musics algoritmer, som är tänkt att föreslå musik som man föredrar.
Och domen är ett starkt:thumbsdown:

Som jag nämnde tidigare så valde algoritmen först enligt vad som fanns i mina kurerade listor på deezer och spotify. Jag flyttade sedermera över listorna till Apple Music och har även "gillat" , och även "ogillat", massa låtar som spelats så att algoritmen ska lära sig.
Det den har lärt sig är att jag gillar hårdrock mest och därför har mycket det i listorna.  Men av någon anledning tror algoritmen att jag vill lyssna på countrymusik, och då menar jag mycket country.

Det jag hör i förslagen är mest country och sen hårdrock och några enstaka som inte är nån av de genren, trots att jag i listorna har så många fler genrer. Kan inte begripa varför jag drabbas då jag i mina listor inte har country någonstans eller ens "gillat" något där. Jag provade dock under upptäcktsfasen en gång apples kurerade listor, däribland country bara för att se vad den föreslog, lyssnade kanske på två, tre låtar om jag minns rätt. Den finska musiken som var flitigt förekommande i förslagen i början har i princip försvunnit.
 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...