Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synka kalender i Outlook med mobilen


larsing
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill kunna låta min kalender i mailprogrammet Outlook på datorn synkas med min mobil/Huawei 20 Pro.

Hur gör jag?
Går det?

Hälsningar

Lars Delmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett konto att synka kalendern med. T ex ett mailkonto. Men det är inte alla mailkonton som har kalenderfunktion tyvärr. Även om de har kanske det inte fungerar direkt med outlook. 
T ex gmail-konto har kalender men kräver ytterligare programvara från tredje part för att få fungera med outlook. 
Har du icloudkonto så behöver du komplettera med en icloudapp från Apple. 
Har du ett Microsoftkonto som t ex via MS365, hotmail eller outlook.com fungerar det direkt. Även med MS Exchange-kont från t ex skola eller arbetsgivare fungerar oftast bra. 
 

Så det beror på vad du har för konto. 
Hotmail och outlook är gratis att skaffa. 
 


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du har ett Gmailkonto i mobilen så kan man göra som jag gör i den här tråden:

https://eforum.idg.se/topic/345190-synk-office-outlook-google

 

Där har jag valt enkelriktad kommunikation, från jobbets Outlook till privat google-kalender som jag sedan har delat med andra i hushållet.

Synkningen görs ju egentligen inte till mobilen utan till kontot.

Här får man tänka på två viktiga aspekter:

  • tillagda händelser i jobbets kalender synkas inte direkt utan på uppsatt intervall
  • synkningen sker med ett program i en viss dator

Om jag lägger till en händelse i jobbarkalendern och gör det "online" dvs. via en webbläsare och inte vie Office Outlook sker ingen synkning och om jag använder Office Outlook för att lägga till en händelse och sedan stänger datorn direkt sker inte heller någon synkning.

Detta slipper man om man har, i mitt fall då, jobbets kalender direkt i mobilen, vilket jag också har.

 

(Jag använder detta med synkning enbart för att jag kan dela min google-kalender men kan inte dela jobbets kalender)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Detta slipper man om man har, i mitt fall då, jobbets kalender direkt i mobilen, vilket jag också har.

Ja, det är nog enklast för TS också. Att, om inte redan har, skaffa ett konto som fungerar i Outlook och lägga in det i mobilens mail/kalender-app.

Föresten @Mikael63, varför delar du inte jobbkalendern direkt till hushållet och lägger jobbkontot i din mobil? Då slipper du "synk"-funktionen och får full funktion i din jobbkalender i mobilen. Jag skriver "synk" för det verkar snarare vara en prenumeration. 

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev polken:

Så det beror på vad du har för konto. 

Precis som polken skriver, och givit exempel på i inlägget. Men det förutsätter väl också att IMAP används, inte POP. IMAP är väl det som de flesta använder men det är ju inte självklart.
(Är det ett Exchange-konto behöver man inte fundera på IMAP eller POP, då är det Exchange.)


Hämtar man e-posten med POP så kan det då också gå att synka en kalender med mobilen, om det finns något program för synkning mellan Outlook och den aktuella mobilen och använd kalenderapp.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men det förutsätter väl också att IMAP används, inte POP

Finns väl ingen IMAP med kalendersynk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Finns väl ingen IMAP med kalendersynk?

Det har du nog rätt i, tankevurpa där. Det jag var ute efter är skillnaden mellan hantering direkt på "e-postservern" och att hämta e-posten till den egna datorn.


Om man har t ex en hotmail.com- eller en outlook.com-adress och hanterar e-posten med IMAP, hur hanteras då kalendern. Du skrev att det fungerar direkt med dessa konton. Det var kanske underförstått att Exchange ska användas även då (för en Outlook-klient som TS frågar om), förutom att det fungerar med Exchange-konton i t ex skolor och hos företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev polken:

Föresten @Mikael63, varför delar du inte jobbkalendern direkt till hushållet och lägger jobbkontot i din mobil? Då slipper du "synk"-funktionen och får full funktion i din jobbkalender i mobilen. Jag skriver "synk" för det verkar snarare vara en prenumeration. 

Det hänger i hop med

Citat

varken "Dela" eller "Publicera" fungerar och det tycks vara ett vanligt problem som Microsoft tycks vara medveten om.

från den andra tråden. Det fungerade inte då men kanske skulle göra det nu men då behöver de jag delat min kalender med ändra i sin ände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Synka kalender i Outlook med mobilen
 Share

×
×
  • Skapa nytt...