Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med färg vid utskrift behöver råd!


AK-61
 Share

Go to solution Solved by AK-61,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gjort blankett med programmet GIMP. Svarta linjer så att sidan har flera rutor fält med svart text i. När jag skriver ut med vanligt 80g skrivarpapper så blir det blåstick i stället för svart och skrivaren inställd på normal kvalitet. Jag provade även bästa kvalitet vid utskrift och då blev det mindre blått men inte svart. Filen var sparad i PDF fil och jag har även provat avancerad inställningar i

pdf filen och valt endast svart vid utskrift men det blev inte svart heller. Det enda som verkade fungera är om jag skrev ut på foto papper då blev det svart.

Jag skrev även ut en provsida från skrivaren och allt såg bra ut. Tanken är att jag ska skriva ut på lite tjockare papper som 160g/190g papper men det fungera inte om det blir blåstick hela tiden.

Någon som har tips på vad göra. Kanske jag ska spara i annat fil format innan utskrift?

 

Tacksam för hjälp och råd.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du i skrivaren, alltså på dess display eller dess ev. webbgränssnitt, ändra/tvinga till enbart svart utskrift?

 

Tillägg:

14 minuter sedan, skrev AK-61:

Kanske jag ska spara i annat fil format innan utskrift?

Jag hade ett problem åt samma håll men där var det frågan om gröna linjer från början och laserskrivare.

 

https://eforum.idg.se/topic/363273-konvertera-pdf-till-svvit/

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack för hjälpen Mikael.

 

Jag gick in i inställningar för skrivaren och hittade något under avancerade inställningar. För Skriv ut i gråskala fans alternativet: Använd endast svart bläck. Då fungerade det.

 

Jätte stort tack!

 

Mvh!

Alf

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...