Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera PDF till sv/vit?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Någon gång då och då händer det att jag får PDF vars innehåll innehåller regnbågens alla färger.

Förutom att jag har svårt att läsa ljusgrön och gul text på vit bakgrund så blir dessa färger väldigt svag/suddig när man skriver ut på en monokrom laserskrivare.

Jag har inte hittat något enkelt sätt att fixa detta men det måste väl gå, eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som kör Windows är det inga svårigheter att konvertera .pdf-filer från färg till svartvitt.

Se bifogat dokument från eForum just nu.

 

Vi väljer "Skrivut" och väljer där Microsoft PDF och markerar att det skall vara svartvitt.

Det kanske finns ett .pdf-program för Linux som tillåter utskrifter som .pdf.

eForum_Svartvitt.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i Windowsmiljö problemet uppstår.

Här en extraherad sida från en sådan PDF.

utdata.pdf

 

Vissa ljusa färger slår över åt vitt i stället för svart.

 

Kopian av eforum är inte svart/vit utan i gråskala och den grå texten syns dåligt vid utskrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Det står visserligen under utskrifter "Skriv ut i gråskala (svartvitt)" men jag köper att det ses som gråskala.

Instämmer i att den grå texten syns dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iof Acrobat Pro men där kan man (i de avancerade utskriftsinställningarna) välja färgprofilen Black & White för att få det just så som du efterfrågar. 

image.png.183c144f99758bc9c7c0bba422b0f4d4.png

 

Se pdf. för resultatet av detta på din fil.

utdata_BW.pdf

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Ja den sidan blev bra.

Jag lyckades få den sidan någorlunda om jag för min fysiska skrivare valde "text som svart".

Dock fungerade då inte en annan sida på det sättet. Bifogas.

Företaget använder AcroPlot Matrix by CADzation..

 

Nu är det dock så att just dessa exempel jag bifogat inte måste konverteras, de är bara en förhandskopia och jag får originalen senare, hoppas jag.

Jag vill mer vara förberedd på hur jag ska/bör göra nästa gång det blir aktuellt.

Acrobat Pro fungerar uppenbarligen men kanske något annat verktyg som i princip bara klarar av detta med färger och inte så mycket mera?

utdata2.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter NovaPDF där man kan få en licens för version 9 om man vill.

Bifogat finner du ditt dokument, skapat som svartvitt i NovaPDF. 

Programmet är en aning knöligt att förstå men det går.

 

Här är länken till NovaPFDs hemsida. Registrera en e-postadress så kommer såväl licensnyckeln som länk där man hämtar programmet. Att hitta själva aktiveringsstället kan vara knöligt det också om man bara stänger ner programmet efter installationen. Om man stänger programmet direkt efter installationen kommer man åt aktiveringsfönstret om man väljer "Tillbaka" när man startar programmet första gången.

 

Jag är inte jätteimponerad över hur man hittar runt i programmet men det kanske kan göra det du önskar utan att du behöver köpa Acrobat Pro.

 

https://www.novapdf.com/sharewareonsalen21-promo.html

 

 

utdataNova.pdf

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Ja det var ganska obegripligt gränssnitt i Nova och inget jag skulle komma ihåg från gång till gång.

Jag ser att Nova tog bort alla gröna linjer från mitt ena exempeldokument.

I den svit som ingår i AcroPlot finns även något som heter AcroPlot Pro men även fast jag ändrat till monokrom (även gråskala finns att välja) på de tre ställen man kan göra det så blir resultatet oförändrat.

PDF Studio Free från Qoppa kunde bara hantera gråskala.

 

Nu blev det ju nästan lite mer intressant detta, att hitta en "allmän" lösning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Annan arbetsgivare, annat standardverktyg - Revu.

Där finns detta

 image.png.a1fc7c24aa5209e6445f07eb50835313.png

 

Kan alltså ändra färgerna i dokumentet, inte bara när utskrift sker.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, skrev X-Men:

Programmet har en hög kostnad.

Sant. Så även @Clusters lösning.

Lite märkligt att det inte finns något litet program som skulle kunna hantera sådant?

Alltså enbart byta färg.

 

Tillägg:

När jag skrev detta inlägg satt jag med Linux och jag kollade då lite... och jo, LibreOffice Draw kan också byta färg. Man får då byta färg för linjer och för text. Helt okej utskrift efteråt.

Det är ju en helt annan prislapp på LibreOffice varför jag tar mig friheten att markera detta inlägg som lösning.

Redigerad av Mikael63
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...