Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"datorn har återställts efter ett allvarligt fel" -men fungerar som vanligt (nästan) + filer saknas


svanslund
 Share

Rekommendera Poster

God kväll alla!

Jag laddar upp några skärmdumpar på hur det sett ut på min dator några dagar när jag nyss startat den.

Under "Felsignatur" stod "BCCode : 1000007f     BCP1 : 00000008     BCP2 : 80042000     BCP3 : 00000000" igår.

Idag som på skärmdumpen.

 

Ingen blåskärm, ingen omstart, det bara ser ut som på skärmdumparna.

 

Datorn fungerar exakt som vanligt, utom en sak:

Youtube har slutat fungera i chrome, de blir inga bilder som spelar upp lite av videon när jag håller muspekaren över dem, bara svarta områden.

Laddar upp en dump på det också.

 

-Vad är / blir fel?

-Hur ska jag göra för att åtgärda felet?

De filer som nämns i en av dumparna finns inte.

-Varför finns inte filerna? Alt.: -hur hittar jag filerna?

Laddar upp en dump där också.

 

-Varför måste det hela göras om varje dag i flera dagar?

-Varför inte bara en gång och sedan är allt som det ska?

Jag har inte installerat / ändrat något, inga uppdateringar heller har gjorts.
 

Tack på förhand!

 

 

Allvarligt-fel-dump3.jpg

Allvarligt-fel-dump2.jpg

Allvarligt-fel-dump.jpg

Allvarligt-fel-dump4.jpg

Allvarligt-fel-dump5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av bilderna att döma kör du Windows XP.

Är det en gammal dator du använder? Om så är fallet kan felen bero på hårdvarufel, om du inte uppdaterat eller installerat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är Win XP SP3 & datorn är en Dell Dimension från 2004.

 

Men...   -Kan hårdvarufel verkligen återställas på sättet?

Låter konstigt...

 

Jaja...

Någon kanska kan säga mer exakt vad som är fel + hur åtgärda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir hårdvarufel eller mjukvarufel på en så gammalt operativ är inte ett dugg konstigt.

 

Men att hitta felet är inte så enkelt, kan vara mjukvarufel, minnesfel, och flera andra fel.

 

Har du tillgång till skivan för XP och servicepacken alla tre?

 

Finns ju ingen support på XP sedan många år, har du ingen XPskiva eller ISO-fil, så kan det bli tricksigt att få till det.

Leta efter filer eller så på nätet är vanskligt, eftersom XP inte är säkert på nätet sedan flera flera år.

 

Hoppas du har en modernare dator också, annars kan det nog bli svårt att få till det tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång ingen gång, händer det igen så bör man titta på det. Men, som sagt, gammal datorn, gammalt operativsystem, knappt värt att lägga ned mycket tid för att felsöka och detta fel kan vara en indikation på att det är dags att pensionera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att filer saknas kan vara tecken på att hårddisken har börjat ge upp. Det blir dåliga områden på den så att de filer som ligger i dessa områden inte går att läsa något mer. I en Dell-dator kan Dell ha lagt in test/diagonsprogram för hårddisken mm så se om du kan hitta något installerat Dell-program eller kolla i manualen om man kan starta något sånt redan när man startar dator (trycka Esc, Del eller någon F-tangent på en gång).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev svanslund:

De filer som nämns i en av dumparna finns inte.

-Varför finns inte filerna? Alt.: -hur hittar jag filerna?

Gör en sökning efter filnamnet?

 

Fast egentligen bortkastad tid, du kommer troligen inte ha någon nytta av dem.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Laso:

Att det blir hårdvarufel eller mjukvarufel på en så gammalt operativ är inte ett dugg konstigt.

 

Men att hitta felet är inte så enkelt, kan vara mjukvarufel, minnesfel, och flera andra fel.

 

Har du tillgång till skivan för XP och servicepacken alla tre?

 

Finns ju ingen support på XP sedan många år, har du ingen XPskiva eller ISO-fil, så kan det bli tricksigt att få till det.

Leta efter filer eller så på nätet är vanskligt, eftersom XP inte är säkert på nätet sedan flera flera år.

 

Hoppas du har en modernare dator också, annars kan det nog bli svårt att få till det tyvärr.

Jag har Win-XP-CDn & service pack -installation-program på en annan CD.

 

Har ingen modernare dator.   -ännu.

Beställde delar till en i november förra året, men p.g.a. grafik-kort-bristen så skickar INET inte delarna ännu.

 

Dessutom är det ett MSI-kort, de hade visst en brand i någon av sina lokaler, så det lär dröja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Att filer saknas kan vara tecken på att hårddisken har börjat ge upp. Det blir dåliga områden på den så att de filer som ligger i dessa områden inte går att läsa något mer. I en Dell-dator kan Dell ha lagt in test/diagonsprogram för hårddisken mm så se om du kan hitta något installerat Dell-program eller kolla i manualen om man kan starta något sånt redan när man startar dator (trycka Esc, Del eller någon F-tangent på en gång).

HDDn är knappt ett år gammal.

Har kört chkdisk med resultatet felfri.

HDDn är utbytt, det är inte den som följde med när jag köpte datorn.

Har en CD med dell diagnostik, ska försöka leta fram den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Monshi:

En gång ingen gång, händer det igen så bör man titta på det. Men, som sagt, gammal datorn, gammalt operativsystem, knappt värt att lägga ned mycket tid för att felsöka och detta fel kan vara en indikation på att det är dags att pensionera datorn.

Egentligen skulle jag ha använt en ny dator, beställde delar i november förra året, men grafik-kort-brist fördröjer det hela -rejält.

 

Så därför måste jag använda Min gamla Dell från 2004 ett tag till, okänt hur länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Gör en sökning efter filnamnet?

 

Fast egentligen bortkastad tid, du kommer troligen inte ha någon nytta av dem.

 

Söka kanske går...

Men hittas filerna någonstans då?

De borde ju finnas där det påstås att de finns.

 

Någon nytta borde jag väl ha av att hitta filerna och om jag själv inte begriper mig på vad som står i dem så kanske någon annan gör det och kan berätta vad som är fel.   -inte?

 

EDIT:

Sökte, men hittade inte filerna.

Redigerad av svanslund
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev svanslund:

HDDn är knappt ett år gammal.

Har kört chkdisk med resultatet felfri.

HDDn är utbytt, det är inte den som följde med när jag köpte datorn.

Har en CD med dell diagnostik, ska försöka leta fram den.

Chkdsk är en kontroll av filsystemet men inte av själva diskens yta. Tillverkaren av hårddisken bör ha ett test- eller diagnostikprogram. Om du behöver hjälp med att hitta det så berätta vem tillverkaren är.

 

Däremot kan Dells diagnostik vara bra för att köra ett RAM-minnestest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Chkdsk är en kontroll av filsystemet men inte av själva diskens yta. Tillverkaren av hårddisken bör ha ett test- eller diagnostikprogram. Om du behöver hjälp med att hitta det så berätta vem tillverkaren är.

 

Däremot kan Dells diagnostik vara bra för att köra ett RAM-minnestest.

-???

Ingår inte det i chkdisk?

Det trodde jag.

-Hur gör man för att kolla HDDns yta?

 

HDDn är en Seagate, kommer inte ihåg modell-namnet, på 1TB.

Fick bara den i ansistatisk påse när jag köpte den av ett data-service-företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns deras SeaTools: https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

SeaTools for Windows är enklast att använda men jag vet inte om den fungerar i XP. Om den inte gör det och det går att starta datorn från ett USB-minne finns SeaTools Bootable. Sen finns också SeaTools for DOS som bränns på en CD-skiva som man sen startar datorn från och den hittar du genom att klicka på "SeaTools Legacy Tools".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev svanslund:

Har ingen modernare dator.   -ännu.

Beställde delar till en i november förra året, men p.g.a. grafik-kort-bristen så skickar INET inte delarna ännu.

 

Dessutom är det ett MSI-kort, de hade visst en brand i någon av sina lokaler, så det lär dröja.

Nu när du börjar att berätta lite om vad du har för datordelar, så verkar det ju ändå som att du har en hyfsat ny ändå.

Men att det är operativet som är för gammalt.

Och har du beställt nya delar för ett halvår sedan, men inte fått dom ännu, så kanske det är läge att kontakta Inet och byta ut mot andra delar som dom har på hylla och kan skicka till dig. Dom är kundvänliga, så det skulle jag göra.

 

Sedan skulle jag nog ändå satsa på att byta operativet till Windows 10. Varför hålla på med ett system som du inte kan få hjälp med om/när du har problem. Men det är ditt val, jag bara tipsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Laso:

Nu när du börjar att berätta lite om vad du har för datordelar, så verkar det ju ändå som att du har en hyfsat ny ändå.

Men att det är operativet som är för gammalt.

Och har du beställt nya delar för ett halvår sedan, men inte fått dom ännu, så kanske det är läge att kontakta Inet och byta ut mot andra delar som dom har på hylla och kan skicka till dig. Dom är kundvänliga, så det skulle jag göra.

 

Sedan skulle jag nog ändå satsa på att byta operativet till Windows 10. Varför hålla på med ett system som du inte kan få hjälp med om/när du har problem. Men det är ditt val, jag bara tipsar.

Jag tror att det blivit ett missförstånd här.

Jag har beställt delar till en ny dator att bygga ihop själv + Win 10 som OS, men inte fått grejorna ännu då INET väntar på att grafik-kortet ska komma, så de kan skicka allt på samma gång till mig.

 

Jag använder fortfarande min gamla Dell från 2004, som nu har drabbats av ett konstigt fel.

 

Ja, man kan ju byta.

Kollade för lite sedan men det jag vill ha finns inte på lager.

De som finns på lager är svin-dyra eller markant sämre i prestanda.

 

Jag väntar på rätt kort istället.

Någon gång ska det ju komma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur används Dell-datorn idag förutom att kolla Youtube?

Om hårdvaran ändå är okej men operativsystemet knasar kanske du ska installera en stabil Linux-distribution i stället så att du kan använda datorn fram tills dess du byggt den nya?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diverse...   Kolla nyheter, väder, eposta, läser en hel del på Quora, lite spel också.

 

Ja, om det är OSet som knasar är ju Linux ett alternativ, men är det det som är felet då?

Det vet jag inte.

-Hur vet man det?

Hoppas att någon här kan hjälpa mig att komma fram till vad som är fel med hjälp av skärm-dumparna jag laddade upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev svanslund:

Jag tror att det blivit ett missförstånd här.

Jag har beställt delar till en ny dator att bygga ihop själv + Win 10 som OS, men inte fått grejorna ännu då INET väntar på att grafik-kortet ska komma, så de kan skicka allt på samma gång till mig.

 

Jag använder fortfarande min gamla Dell från 2004, som nu har drabbats av ett konstigt fel.

 

Ja, man kan ju byta.

Kollade för lite sedan men det jag vill ha finns inte på lager.

De som finns på lager är svin-dyra eller markant sämre i prestanda.

 

Jag väntar på rätt kort istället.

Någon gång ska det ju komma...

Inget missförstånd från min sida, väntar du på delar sedan i november, men det hänger på ett grafikkort som av orsaker inte kommer hem till Inet, så skulle jag ta ett annat grafikkort, så dom kan skicka allt, så kan du få igång en ny fungerande dator, varför vänta så länge helt i onödan kan tyckas, vad är det för grafikkort som gör att du orkar att vänta på så länge?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev svanslund:

Hoppas att någon här kan hjälpa mig att komma fram till vad som är fel med hjälp av skärm-dumparna jag laddade upp.

De bilderna säger följande:

2021-07-23 19:50, skrev svanslund:

Under "Felsignatur" stod "BCCode : 1000007f     BCP1 : 00000008     BCP2 : 80042000     BCP3 : 00000000" igår.

Den BCCode i kombination med den BCP1 beror tydligen oftast på något problem med hårdvaran eller dess drivrutiner.

 

Samt att på en gammal dator är det antagligen dumt att ha så många flikar igång i webbläsaren som sista bilden visar. Det kan bli alltför minnes- och processorkrävande vilket XP inte kan hantera på ett bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Laso:

Inget missförstånd från min sida, väntar du på delar sedan i november, men det hänger på ett grafikkort som av orsaker inte kommer hem till Inet, så skulle jag ta ett annat grafikkort, så dom kan skicka allt, så kan du få igång en ny fungerande dator, varför vänta så länge helt i onödan kan tyckas, vad är det för grafikkort som gör att du orkar att vänta på så länge?

MSI GeForce GTX 1650 SUPER VENTUS XS OC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

De bilderna säger följande:

Den BCCode i kombination med den BCP1 beror tydligen oftast på något problem med hårdvaran eller dess drivrutiner.

 

Samt att på en gammal dator är det antagligen dumt att ha så många flikar igång i webbläsaren som sista bilden visar. Det kan bli alltför minnes- och processorkrävande vilket XP inte kan hantera på ett bra sätt.

Jo, jag vet att man inte ska ha många flikar -framför allt inte program -öppna samtidigt.

Tidigae har det bara gått lite trögare, sedan några månader går det någon timme eller 2 innan jag måste starta om webläsaren Firefox, Chrome har jag inte testat, brukar bara öppna den för Youtube och bry mig om de andra flikarna, någon gång i veckan kanske...

 

-Finns det ingen hemsida med någon lista på exakt vad fel-koderna betyder?

-Åtminstone vilken maskin-vara + drivrutin som är problem med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev svanslund:

-Finns det ingen hemsida med någon lista på exakt vad fel-koderna betyder?

-Åtminstone vilken maskin-vara + drivrutin som är problem med?

Nej, det går inte att få fram det från dina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Garfikkortet du väntar på har utgått. GTX1650 är en äldre krets och är ersatt av GTX1660.

 

Grafikkortet du beställt hos Inet lär du inte få.

 

https://www.inet.se/produkt/5410618/msi-geforce-gtx-1650-super-ventus-xs-oc

Vad???

Utgått?

Jaha...

Det var ju synd.

Konstigt att de inte meddelat + kommit med förslag på alternativ.

Kollade nyss deras hemsida.

Finns en del alternativ -som är slutsålda.

...och de som är jätte-dyra.

Jag ska fråga Inet om det hela, finns andra som säljer också.

Tack för upplysningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...