Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oroande problem med chatten Hangouts


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Igår kväll råkade jag ut för ett oväntat problem som jag inte förstår mig på.
 

Jag använder gmails chattprogram Hangouts ganska regelbundet och under vissa perioder kopierar jag chattarna för att spara dem i Word.
Igår hakade det upp sig, det gick inte att klistra texten som även innehåller foton och emojis. När jag la markören på en Wordark för att klistra in fungerade det inte. Av tre inklistringsalternativ valde jag det vänstra eftersom jag vill ha med bilderna, men när jag försökte lägga markören på det alternativet slank  det undan gång på gång.

Kommer inte ihåg händelseförloppet men det är väl inte så viktigt. En varningstext dök upp på Word:
En möjlig säkerhetsrisk har identifierats av Microsoft Office.
Det här dokumentet innehåller fält som kan dela data med externa filer och webbplatser. Det är viktigt att filen kommer från en tillförlitlig källa. (Klicka Ja eller Nej). Om du väljer Ja aktiveras möjligheten att uppdatera alla fält i filen tills du stänger den. ”

 

Eftersom chatten innehöll ett avsnitt med text och bilder från en ”government site” tänkte jag att det kanske var problemet, men så var det inte.

Jag prövade två andra chattar men lyckades så småningom klistra in en av dem genom att lägga markören på endast textalternativ. Prövade sedan en tredje chat, kopierade endast en kort text som jag själv hade skrivit samt ett foto som jag själv hade tagit/skickat, men då dök varningen genast upp igen. Genom att klicka Nej klistrades texten in men inte bilden.

Man är tvungen att klicka Ja eller Nej för att komma ur Word, nej kändes säkrast.
 

Är det gårdagens Windows säkerhetsuppdatering eller Servicing Stack som genererade denna varning?
 

Är det så att Hangouts har varit en säkerhetsrisk hela tiden och att man kan befara att känslig information har kommit i orätta händer?
 

För inte så länge sedan kom det information om att Hangouts kommer att avslutas och tas över av – ja, vad? Har förträngt informationen och vet inte var jag ska hitta den. Dåligt av mig.

Skärmbild (153).png

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt sur är jag över att mitt inlägg postades och publicerades innan jag hade färdigställt det, och utan att klicka på Skicka. Hur kommer det sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev kiwi01:

Riktigt sur är jag över att mitt inlägg postades och publicerades innan jag hade färdigställt det, och utan att klicka på Skicka. Hur kommer det sig?

Använde du funktionen förhandsvisning?

image.png.4acebb6ea24c556a2434ee28f637a310.png

 

Om ja så är det tydligen så att bifogad bild då laddas upp innan man klickar på skicka.

 

https://eforum.idg.se/topic/364012-uppladdade-bilder-som-raderas-innan-postning-kommer-ändå-med/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår har det inte med just Hangouts att göra utan är ett säkerhetsmeddelande som har förekommit i Word i flera år. Här nämns det 2019 när någon försöker slå ihop två Word-dokument: https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_winother-mso_2016/still-need-answer-words-new-security-message/308b314e-f244-4417-aae2-213a54254d77

Det verkar ha att göra med att det du vill klistra in består av flera olika delar, i ditt fall både text och bilder.

 

Du behöver välja "Ja" i meddelandet för att det ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

För inte så länge sedan kom det information om att Hangouts kommer att avslutas och tas över av – ja, vad?

Enligt info på sidan https://www.techspot.com/news/87139-google-shut-down-hangouts-first-half-2021.html borde Hangouts redan ha upphört och ha ersatts av Google Chat, i alla fall många av dess funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Använde du funktionen förhandsvisning?

image.png.4acebb6ea24c556a2434ee28f637a310.png

 

Om ja så är det tydligen så att bifogad bild då laddas upp innan man klickar på skicka.

 

https://eforum.idg.se/topic/364012-uppladdade-bilder-som-raderas-innan-postning-kommer-ändå-med/

 

Nej, det gjorde jag inte. Jag försökte bara skapa en blankrad mellan två rader, för tydlighetens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev Cecilia:

Enligt info på sidan https://www.techspot.com/news/87139-google-shut-down-hangouts-first-half-2021.html borde Hangouts redan ha upphört och ha ersatts av Google Chat, i alla fall många av dess funktioner.

Tack Cecilia, jag ska titta på det under dagen. Har idag både skickat och erhållit meddelanden så helt död är den inte. Jag måste fixa det snarast möjligt, en dag är dörren stängd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev kiwi01:

Nej, det gjorde jag inte. Jag försökte bara skapa en blankrad mellan två rader, för tydlighetens skull.

Okej, jag testade lite i Testhörnan och om man "är" inne i redigeringsrutan och trycker Tab och sedan Enter så skickas inlägget. Kanske var det så det gick till?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Okej, jag testade lite i Testhörnan och om man "är" inne i redigeringsrutan och trycker Tab och sedan Enter så skickas inlägget. Kanske var det så det gick till?

Mycket möjligt att det var så. Har slutat tjura...🙃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...