Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppladdade bilder som raderas innan postning kommer ändå med


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Om jag laddar upp en bild, lägger in den i inlägget, kollar på förhandsvisning och sen bestämmer mig för att byta ut den, så kommer den ändå med när jag postar.

 

1. Tar bort bilden från inlägget.

2. Klickar på papperskorgen för bilden i hanteraren för bifogade filer varvid den försvinner.

3. Laddar upp en ny bild och lägger in den i inlägget.

4. Postar inlägget varvid även den borttagna bilden kommer med.

 

Jag måste därefter redigera inlägget. Då ligger den gamla bilden kvar där, fast den inte syns bland bifogade filer efter att jag tagit bort den innan jag postade original-inlägget. Jag får då ta bort den en gång till för att den inte ska komma med. Den ligger alltså kvar som någon slags osynlig "spökfil" tills dess att man redigerat inlägget.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jag råkat ut för men jag brukar aldrig ladda upp bilder, jag klistrar bara in en bild direkt i inlägget där jag skriver.

Är det olika filnamn på de båda olika bilderna du använt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar nog upp bilder från din dator (enl välj filer...) för att de ska kunna komma in i inlägget, du också. Åtminstone är det så jag alltid får in mina skärmdumpar i mina inlägg. Däremot har jag nog inte bytt ut en bild efter att ha förhandsgranskat. Jag tror att spökbilden Tomas E råkat ut för beror på den nya automatiska sparfunktionen i Invision. Den funktionen uppskattar jag för den gör att det man tidigare skrivit kommer fram och man därmed slipper formulera sig igen, om man nu råkat glömma att klicka på Skicka-knappen för att posta sitt inlägg.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Mikael63:

Inget jag råkat ut för men jag brukar aldrig ladda upp bilder, jag klistrar bara in en bild direkt i inlägget där jag skriver.

Är det olika filnamn på de båda olika bilderna du använt?

Om man ska redigera den, t ex ringa in något med rött så kan man inte bara klistra in den direkt, väl?

 

Jag sparade skärmklippet som bild, laddade upp den, ångrade mig och tog bort den, redigerade den med rödpenna och laddade upp den igen med samma namn. Den fanns inte kvar varken i fönstret där man skriver eller i rutan för uppladdade filer när jag laddade upp den redigerade bilden. Har för mig att de kan synas i förhandsgranskningen också, även om de är borttagna. I det fallet får man också, om jag minns, rätt göra som jag gjorde nu senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Om man ska redigera den, t ex ringa in något med rött så kan man inte bara klistra in den direkt, väl?

Förstår inte? Jag ser till att redigera/rödmarkera innan jag ser till att bilden/klippet hamnar i Urklipp.

Sedan klistrar jag in med Ctrl+V direkt efter den text där jag vill att bilden ska hamna.

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-06-16 14:17, skrev Mikael63:

Förstår inte? Jag ser till att redigera/rödmarkera innan jag ser till att bilden/klippet hamnar i Urklipp.

Sedan klistrar jag in med Ctrl+V direkt efter den text där jag vill att bilden ska hamna.

  

Så du gör alltså ett skärmklipp som du öppnar med t ex Klipp & skissa, lägger till en rödmarkering och tar ett nytt skärmklipp av det skärmklippet utan att först spara det som bild, varefter du klistrar in det i inlägget?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, varför krångla till det i onödan?

Jag trycker på PrtSc-tangenten och får då möjlighet att markera ett utvalt område.

Det området kan jag justera storlek på, göra markeringar osv. och sedan klicka på knapp att kopiera till urklipp.

(Eller knapp för att spara till fil, eller ladda upp till molnet, eller skicka klippet till annan applikation)

Detta i Linuxmiljö med programmet Flameshot.

 

I Windowsmiljön använder jag Greenshot ksnip eftersom Flameshot inte finns för Windows.

Jag trycker på PrtSc-tangenten och får då möjlighet att markera ett utvalt område.

(Området hamnar då automatiskt till Urklipp)

Med Greenshot ksnip kan jag inte ändra på det valda området.

Jag kan markera, blurra osv och när jag är klar klickar jag på knappen att kopiera till Urklipp.

 

När jag då här i texteditorn vill klistra in brukar jag, på en ny rad, bara Klistra in. Ctrl+V eller F4 (som jag har "mappat" till att vara just klistra in).

 

 

Redigerad av Mikael63
ksnip ersätter Greenshot - en ny bekantskap!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det förklarar en hel del. Men problemet är ju om man gör fel och vill ta bort en bild som inte blivit bra. Då ska man ju kunna byta ut en bild utan att behöva redigera inlägget en gång till i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är något som inte verkar fungera korrekt men tyvärr tror jag att det inte är något som IDG kan påverka eftersom det knappast handlar om en inställning utan om en bugg i forumprogrammet från Invision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det verkar vara när man använder förhandsvisning detta uppstår.

Om man inte vill posta fel bild för att sedan redigera och ta bort kan man gå till Mina bifogade filer/bilder och radera där.

image.png.b89e5ac2614ec6c4850061d56b802f91.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag håller med om att det är något som inte verkar fungera korrekt men tyvärr tror jag att det inte är något som IDG kan påverka eftersom det knappast handlar om en inställning utan om en bugg i forumprogrammet från Invision.

Och IDG lämnar aldrig klagomål till Invision när saker och ting inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer nog ibland men IDG i Sverige är en mycket liten kund.

 

Men jag menar alltså att jag tycker det är bra att du har skrivit om problemet men att du inte ska ha några större förhoppningar om att det kommer att försvinna under det närmsta året eller så.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...