Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta HDD i W 10 64


5DatorBytt
 Share

Rekommendera Poster

Det skulle vara intressant att se Enhetshanteraren när du kör 32-bitarsversionen samt en Belarc-rapport på den.

Är det möjligt för dig?

 

Ge inte upp ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK vi kör

 

Hinner jag så ska jag fixa detta, vi ska fira en 60- åring resten av dagen. Annars blir det sent ikväll el. i morgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du firat färdigt och känner dig redo för nästa test kan du hämta denna fil på Dells hemsida. Den finns inte hos Gigabyte men det är en drivrutin som har med styrkretsen till några av dina SATA-anslutningar att göra. Kretsen heter SiL3231 och du behöver en drivrutin till den.

 

Drivrutinen hos Dell fungerar för Windows 7 64-bitars men kan också fungera i Windows 10. 
Den finns på andra "skumma" sidor men jag föreslår Dell då den sidan känns säkrare.

 

https://www.dell.com/support/home/sv-se/drivers/driversdetails?driverid=9v4k4

 

Du kan också testa två andra drivrutiner som Microsoft lagt ut. Du behöver packa upp dem och sedan manuellt uppdatera enheterna i enlighet med beskrivningen ovan.

 

https://www.catalog.update.microsoft.com/DownloadDialog.aspx

 

https://www.catalog.update.microsoft.com/DownloadDialog.aspx

 

Återkom med resultatet när du har testat.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde två försök till installation av denna fil, det jag undrar över är att det står SIL i rubriken på rutan men inte längre ner, kan det ha betydelse.

 

De två sista länkarna fungerade inte alls

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du inte packade upp filen och installerade den manuellt.

Om du har ett program som kan packa upp filen vore det bra. Ett program jag använder är 7-Zip, som är ett mycket bra program. Dessutom kostar det inget.

Du kan hämta 7-Zip här:

 

https://www.7-zip.org/download.html

 

Installera den version som är för Windows 64-bitarsversionen.

Spara sedan filen i en mapp på din dator och packa upp den i mappen.

 

Så här ser filen ut när den är uppackad i min dator:

 

SIL3132-Dell.PNG.81af6acc255aa0a4f6bbf2f53147f946.PNG

 

1. Öppna Enhetshanteraren

2. Markerar RAID-styrenhet

3. Högerklicka och välj Uppdatera drivrutin

4. Välj "Välj drivrutiner på min dator"

5. Markera "Ta med undermappar"

6. Klicka på "Bläddra", välj mappen där du packat upp filen och klicka på OK

7. Klicka på "Nästa"

8. Windows söker själv efter drivrutinen och installerar den om Windows finner den kompatibel.

 

 

Skulle det inte fungera kan du hämta filer på Microsofts sida Update Catalog. Ser att länkarna jag lagt ut inte fungerar idag så jag väljer den "svåra" vägen idag.

 

Den här sidan skall gå att öppna:

 

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=3132

 

Här letar du upp filerna som jag markerat. Det gör du enklast genom att först klicka på 

 

1599132640_1.Senastuppdaterad.PNG.d7f7d4c615f2c886e01987a983381e7d.PNG

 

Senast uppdaterad (se bilden ovan)

 

 

1455137044_2.Senastuppdaterad.PNG.3010e4c051d3aef1a8811c06137375aa.PNG

 

Därefter klickar du på "Nästa" (se bilden ovan)

 

 

SIL3132_MS-Catalog.thumb.PNG.da6aaa2d4df4664aa29b959b4e0ab483.PNG

 

Där skall du kunna hitta de filer jag markerat i bilden ovan.

Börja med den jag markerat med siffran 1.

Fungerar inte det hämtar du de två filerna som jag markerat med siffran 2.

 

Du packar upp filerna på samma sätt med filen från Dell och gör samma manöver med att installera drivrutinerna.

Återkom när du provat dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör väl även gå att högerklicka på den uppackade SI3132.inf och välja Installera (?)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan fungera.

För att drivrutinen skall komma på plats behöver man uppdatera Enhetshanteraren genom att välja "Sök hårdvaruförändringar". Eventuellt behöver man starta om datorn efter den åtgärden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5DatorBytt

Du skickade 3 länkar och den första kunde inte hitta drivrutinen stod det, och de två sista fick jag detta svar när jag försökte öppna dom.image.png.aa9423b1e2dad52520fc880df2f37e1a.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de två sista länkarna i ett mycket tidigare inlägg inte går att öppna känner jag till. Därför lade jag in en ny länk tillsammans med bilderna ovanstående inlägg där du, utan problem, skall kunna öppna sidan. 
Beskrivningen jag ger bör kunna vägleda dig till de tre filer jag föreslår att du hämtar.

 

Skulle du kunna testa att uppdatera "Okänd enhet" på samma sätt som med "RAID"- enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5DatorBytt

Har testat detta med dåligt resultat. När du packar upp dessa 3 förslag hur stora är dessa filer då/ st. Bara för att jag vill kolla mej sjäjv. NU ÄR DET DAX FÖR NÄSTA FÖDELSEDAGSBARN (65)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev 5DatorBytt:

När du packar upp dessa 3 förslag hur stora är dessa filer då/ st. Bara för att jag vill kolla mej sjäjv.

image.png.3a174b143d46f5eeb91a66ec997a703a.png

 

image.png.e03d7fba46de9663d010c81ed44350eb.png

 

image.png.666407c7500a40cee918b13fc6c201a1.png

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63s inlägg ovan visar att filerna tar mycket liten plats på disken.

Han visar också hur innehållet ser ut i de tre filerna jag föreslår att hämta på Microsofts hemsida.

 

Återkom när allt firande är över och du har tid igen.

 

Skulle det underlätta för dig att jag hämtar alla filer och lägger ut dem på en länk där du kan hämta den får du informera mig om det. Detta förfarande måste ske via PM då eForums regler inte tillåter att man gör sådant på eForums hemsida.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en del filer har samma namn och en del även samma storlek.

Packa upp respektive fil i varsin katalog med gemensam överliggande katalog

Exempel:

C:\Drivers\Disk\A

C:\Drivers\Disk\B

C:\Drivers\Disk\C

 

När du i installationsprocessen ska peka på en mapp tror jag att det räcker om du anger, enligt exemplet, C:\Drivers\Disk

(jag har inte läst hela tråden så noga, vad som ska installeras)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det blev ett långt firande, jag provade idag igen. Jag försökte att öppna de markerade filerna men kunde inte öppna dem idag ifall nedladdningen inte hade fungerat. Jag tror det blir att köra 32 bitars versionen. Jag har försökt att avaktivera de HDD som var trianglar på och sedan aktivera dom igen utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev 5DatorBytt:

Jag försökte att öppna de markerade filerna men kunde inte öppna dem idag ifall nedladdningen inte hade fungerat.

Zip-filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...