Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta HDD i W 10 64


5DatorBytt
 Share

Rekommendera Poster

Jag har kört W 10 32 på en ssd disk och haft 2 hdd till som tllsammans blev 6 partioner. Och nu installerade jag W 10 64 på en helt ny ssd, och nu kan systemet inte hitta mer än 2 partionerna som finns på C disken. vad är orsaken till detta. I diskhanteraren är de 4 partioner som fattas inte markerade med blått el. svart. Jag har gjort omstart ett flertal gånger.

Skiftar jag tillbaka till W 10 32 så finns alla partioner där. 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmbild på hur det ser ut i Diskhanteraren, både efter start med gamla och nya Windows-installationen och bifoga till ditt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilden ovan är med W10 32-bitars kan orsaken till att du inte ser de andra partitionerna vara att W10 64-bitars inte har givit partitionerna en enhetsbeteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är 32 bitars och jag har försökt med att byta beteckning dock ej alla beteckningarna. Snart får ni 64 bitars bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lite osäker på hur man letar upp dem där. Kan man se det om man går in och ser hur datorn bootar.

 

Någon här hemma hade en ide om man formatera HDD så skulle det hjäjpa, men man ser ju inte dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte syns har kanske en annan controller och/eller är externa? Då behöver du installera drivrutinerna för dessa. Hur ser det ut i enhetshanteraren? Någon enhet med varningstriangel?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron

du är kanske rätt på det nu, det finns trianglar, jag skickar en bild på detta så kanske du kan hitta felet och förklara hur jag gör.image.png.e92305f9147da23f2dafca9632d5f2f7.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAID har definitivt med diskar att göra. De två andra kan också ha det. Högerklicka på dem och välj uppdatera drivrutin. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var inne och försökte att hitta drivrutiner, men det fanns inte någon, jag körde sökning på automatisk och datorn.

de 2 diskar som krånglar är 1 Sandisk SSD 2 WD mekanisk blue 1 TB

Jag har kört båda i docka (USB) i 64 bitars inst. utan problem.

Jag har diverse AVAST program och det var en gång vid uppstart som det varnade för drivrutiner, men jag kunde inte se vad det gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta efter drivrutiner på controller/dator-tillverkarens supportsidor. Är det en äldre controller/dator kanske det inte finns drivrutiner för 64-bit. Då får du nöja dig med att köra 32-bit windows eller köpa ny controller/dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev X-Men:

Vad har du för dator, fabrikat och modell eller moderkort (om datorn är ett egetbygge)?

 

Vet du inte, hämta Belarc Advisor och kör programmet. Du får upp i början vad du har för moderkort/datormodell.

 

Här hämtar du Belarc Advisor:

 

https://www.belarc.com/products_belarc_advisor

Eller så kör man WMIC som redan finns i Windows via CMD. Så slipper man ladda ner något . Kommandona är:

 

Läs serienummer:

bios get serialnumber

 

Läs datormodell:

csproduct get name

 

Läs artikelnummer:

Computersystem list full

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett 10 år gammalt moderkort. Det är möjligt att drivrutiner för Windows 7 64-bitars kan fungera med Windows 10 64-bitars för din dator.

 

Gigabytes hemsida för moderkortet hittar du här:

 

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-H61N-USB3-rev-10/support#support-dl
 

Klicka på +Chipset, hämta och installera Intel Management Engine Interface. Den tar förmodligen bort en av varningstrianglarna (PCI-styrenhet för enkel kommunikation).

 

Hämta och installera Intel INF installation som har med chipsetet att göra.

 

Båda ovanstående finns för W10 64-bitarsversionen.

 

Klicka sedan på +SATA, hämta och installera Intel SATA Preinstalled driver (For AHCI / RAID Mode) för att få drivrutinerna för chipet som hanterar de SATA-anslutningar dina två andra diskar är kopplade till.

Det kan tänkas att de fungerar i W10 också.

 

Återkom med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installation av Intel Management kan eventuellt ta bort triangel för "Okänd enhet", kom jag på. Det brukar det göra när jag installerar om äldre datorer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har försökt att uppdatera de enheter som har "trianglar" via den uppdatering som finns på varje enhet utan resultat. Men nu såg jag att den stora 1 Tb hårddisken fanns med vid uppstart i bios fönstret, men inte i Den här datorn. Det kan vara så att jag missat det innan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du packat upp filerna som du hämtat och sparat på disken kan du testa att manuellt uppdatera de enheter som har trianglar.

Det du gör är att markera en enhet som har en triangel, högerklickar och i menyn välja Uppdatera drivrutin.

 

När du ser valmöjligheten att uppdatera drivrutin "På den här datorn" väljer du det. Du ser till att markera rutan "Inkludera undermappar". Därefter väljer du den disk/partition du sparat och packat upp filerna du hämtat. Windows kommer att söka igenom mapparna/filerna för att se om det finns nyare drivrutiner att installera.

 

Du gör på liknande sätt som denna beskrivning för installation av grafikkortsdrivrutin:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret blev: det går inte att uppdatera enhet

 

Kan vi lösa problemet är det en fjäder i hatten annars känns det som om det är kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...