Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny spis till stugan, 230 / 400v?


Emmas
 Share

Rekommendera Poster

Hjälp en hjälplös stadsbo! 
I stugan finns en bänkspis av äldre modell 220/380v kopplat i 3fas perilex uttag, två säkringar kanske 3 på 10a finns till spis.

 

Nu ska spisen uppdateras men jag förstår för allt i världen inte om man kan ska ha en 400v eller 230v? 
 

någon som har lite koll?

42707A8A-9EE6-48FF-BEEE-57F2278F539C.jpeg

26DCDD78-7984-42EB-B6D1-6C3AF808307C.jpeg

477D8A83-7FBA-49DC-AE10-5F6369B48CE6.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kontaktar en elektriker om den nya spisen inte levereras med färdigmonterad perilexkontakt.

 

Kommer den nyinvesterade spisen med perilexkontakt är det bara att koppla in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

 

Det ser ju ut som att du har indraget 400 3fas redan, 3 säkringar, 10 A styck, perilex uttag och allt, men egentligen vad som finns draget, ser man ju inte, om det finns rätt antal kablar rätt storlek på kablarna, om det finns nolla indraget.

Beror ju också på vad du ska koppla in, ny spis bara, häll eller spis med ugn..?

 

När det gäller el, är man det minsta osäker, kolla med elektriker.

 

När jag bytte ut min gamla häll och separat ugn, så såg det också okej ut, perilex uttag, 400v, men när ny häll skulle in, så stämde det inte, slutade med att jag upptäckte att det fanns ingen nolla indraget, det var gamla ledningar, så det slutade med att nya ledningar drogs och noll ledning drogs in, så att hällen kunde kopplas och användas fullt ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Som jag bedömer det kan du skaffa vilken standardspis som helst.

Rätt storlek på ledningarna vs. säkringarna kan man vara säker på i detta fall.

Neutralledare finns eftersom din gamla spis fungerar.

Ed. viss reservation, du skriver "220/380" varför jag antar att du kollat på spisens märkskylt?

 

Om du ska köpa en ny bänkspis av liknande modell behöver man kolla lite mer.

Är det en spis avsedd för 1~ 16 A kommer det inte att fungera.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Grymt bra forum det här, kommer garanterat användas mera. 😁


Har nu rådfrågat elektriker och det ska gå bra med bytet. Det som ska in är en 3 år gammal standardspis m glask-häll och ugn. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Neutralledare finns eftersom din gamla spis fungerar.

En notis bara. Som jag skrev i mitt inlägg, så fungerade min gamla spis också bra, men den nya hällen gick inte alla zoner på, på grund av att det inte fanns någon nolla indragen, så det är inte säkert alla gånger med sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar av höljet på vägguttaget och tar några bilder så kan någon hjälpa dig att kontrollera att det verkligen är 5 trådar inkopplad i uttaget.

 

Normalt kopplar man in spisar med säkringar på 16 A medan du bara har 10 A vilket gör att du kommer att behöva vara försiktig med hur du använder spisen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du skruvar av höljet på vägguttaget och tar några bilder så kan någon hjälpa dig att kontrollera att det verkligen är 5 trådar inkopplad i uttaget.

 

Normalt kopplar man in spisar med säkringar på 16 A medan du bara har 10 A vilket gör att du kommer att behöva vara försiktig med hur du använder spisen.

Ja, du kan ta ut ca 7 kW i maxeffekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om perilexuttaget är kopplat av en elektriker skall det finnas fem anslutningar till uttaget. 
Är det inte fem anslutningar kopplade till uttaget är det någon som inte gjort vad som skall göras.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev X-Men:

Om perilexuttaget är kopplat av en elektriker skall det finnas fem anslutningar till uttaget. 
Är det inte fem anslutningar kopplade till uttaget är det någon som inte gjort vad som skall göras.

Fast om installationen är gammal, alltså äldre än perilexuttaget och betydligt äldre än normcentralen så kan det mycket väl vara som för @Laso utan att det är, eller var, något fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...