Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning till bef. router


Torparen
 Share

Go to solution Solved by fjed,

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, skrev Torparen:

Nu är det så att jag har två PC:ar anslutna till nätet, kan jag koppla bort ena från nätet och sedan ansluta på nytt?

Varför vill du göra detta?

Varenda gång du stänger av en dator kopplas den bort från nätet och sen när du startar den så ansluter den på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Varför vill du göra detta?

Varenda gång du stänger av en dator kopplas den bort från nätet och sen när du startar den så ansluter den på nytt.

Jo det är för att kolla om det är plattan som är felaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja du fjed nu är det lägg dax för en gammal pensionär (85) så jag återkommer i morgon. Verkar som lösningen på problemet är på väg att lösas genom din försorg.

God afton sov gott.

Inget har gjorts idag Det är så att för några månader sedan hade jag en stråk vilket bl.a medfört att vissa dagar kan jag ej genomföra något ovanligt. Hoppas jag kan återkomma i morgon. Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Torparen:

Inget har gjorts idag Det är så att för några månader sedan hade jag en stråk vilket bl.a medfört att vissa dagar kan jag ej genomföra något ovanligt. Hoppas jag kan återkomma i morgon. Lennart

Återkom när du har möjlighet så gör vi nya försök då. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-15 20:42, skrev Torparen:

 

... men en gammal platta funkar ej då vi knappar in befintligt lösenord. Jag har 2 pc:ar kan jag koppla bort denna från routern och sen ansluta på nytt?

 

2021-02-15 20:53, skrev Torparen:

Turbopump har kommit med en länk som funkar tack för hjälpen.

 

2021-02-15 20:57, skrev Torparen:

Turbopump tips verkar funka..

 Men jag testar med en gammal platta och kan ej logga in. Nu är det så att jag har två PC:ar anslutna till nätet, kan jag koppla bort ena från nätet och sedan ansluta på nytt? Såfall hur kopplar jag bort aktuell dator?

 

2021-02-16 07:56, skrev Cecilia:

Varför vill du göra detta?

 

2021-02-16 11:26, skrev Torparen:

Jo det är för att kolla om det är plattan som är felaktig.

 

Ska några av kommentarerna tolkas som att du hittat lösenordet (krypteringsnyckeln / "Wireless key" i ett av fjeds inlägg)? Om så, hur tänker du att en dator frånkopplad från nätet (WiFi?) kan visa om plattan är felaktig?


Inte meningen att vara nedlåtande, frågar för att förstå och för att leda konversationen vidare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

 

 

 

 

Ska några av kommentarerna tolkas som att du hittat lösenordet (krypteringsnyckeln / "Wireless key" i ett av fjeds inlägg)? Om så, hur tänker du att en dator frånkopplad från nätet (WiFi?) kan visa om plattan är felaktig?


Inte meningen att vara nedlåtande, frågar för att förstå och för att leda konversationen vidare.

Du är ej nedlåtande jo om jag kan återansluta datorn är jag säker på att det är plattan som är problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått tips tidigare i tråden (slutet av den första sidan) om hur du koppar bort en dator från det lokala nätverket. Har du prövat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du har fått tips tidigare i tråden (slutet av den första sidan) om hur du koppar bort en dator från det lokala nätverket. Har du prövat något?

Jag är medveten om att jag fått tips, och kommer att prova när hälsan medger det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Torparen:

... jo om jag kan återansluta datorn är jag säker på att det är plattan som är problemet

Okej, då tolkar jag det som att du letat upp och anser att du hittat nätverkslösenordet, och att du nu kollar ett annat problem - plattan. Om du kopplar från en dator, från WiFi, och sen kan ansluta igen med det funna nätverkslösenordet så bör det alltså vara något fel på plattan (du hade ju i så fall använt rätt nätverkslösenord där). Men har du inte hittat rätt nätverkslösenord så får du också problem med att ansluta datorn igen.
 

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du har fått tips tidigare i tråden (slutet av den första sidan) om hur du koppar bort en dator från det lokala nätverket. Har du prövat något?

 

6 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag är medveten om att jag fått tips, och kommer att prova när hälsan medger det.

Fattar jag dina tankar rätt så räcker det inte med att följa fjeds tips i slutet av den första sidan:
"Klicka på nätverk/wifi ikonen nere till höger vid klockan. Klicka på ditt wifi som datorn är uppkopplad mot. Välj Koppla ifrån. Klicka igen och välj Anslut."
I så fall ansluter datorn igen med ett sparat lösenord, förutsätter att "Anslut automatiskt" varit bockat.


Ska testet vara något värt får du göra som fjed tipsar om tidigare på första sidan:
"Väljer du däremot "Glöm" så glömmer datorn wifi lösenordet."
Men då riskerar du, som sagt, att inte kunna återansluta igen om du inte hittat rätt nätverkslösenord.

 

(Kommentarer och förslag baserat på det jag läser mellan raderna i dina inlägg.)
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Okej, då tolkar jag det som att du letat upp och anser att du hittat nätverkslösenordet, och att du nu kollar ett annat problem - plattan. Om du kopplar från en dator, från WiFi, och sen kan ansluta igen med det funna nätverkslösenordet så bör det alltså vara något fel på plattan (du hade ju i så fall använt rätt nätverkslösenord där). Men har du inte hittat rätt nätverkslösenord så får du också problem med att ansluta datorn igen.
 

 

Fattar jag dina tankar rätt så räcker det inte med att följa fjeds tips i slutet av den första sidan:
"Klicka på nätverk/wifi ikonen nere till höger vid klockan. Klicka på ditt wifi som datorn är uppkopplad mot. Välj Koppla ifrån. Klicka igen och välj Anslut."
I så fall ansluter datorn igen med ett sparat lösenord, förutsätter att "Anslut automatiskt" varit bockat.


Ska testet vara något värt får du göra som fjed tipsar om tidigare på första sidan:
"Väljer du däremot "Glöm" så glömmer datorn wifi lösenordet."
Men då riskerar du, som sagt, att inte kunna återansluta igen om du inte hittat rätt nätverkslösenord.

 

(Kommentarer och förslag baserat på det jag läser mellan raderna i dina inlägg.)
 

Jag tycker Fjerd tips verkar vettig, kommer att prova detta då min psykiska hälsa så medger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-19 12:16, skrev Torparen:

Jag tycker Fjerd tips verkar vettig, kommer att prova detta då min psykiska hälsa så medger

Fjerd! problemet är löst, tack vare ditt tips. Problemet var i lösenordet, jag tolkade en nolla som nolla, men var bokstaven O.  Till alla rådgivare stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Torparen:

Fjerd! problemet är löst, tack vare ditt tips. Problemet var i lösenordet, jag tolkade en nolla som nolla, men var bokstaven O.  Till alla rådgivare stort tack.

Roligt att höra att det löste sig! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...