Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning till bef. router


Torparen
 Share

Go to solution Solved by fjed,

Rekommendera Poster

Har tre datorer anslutna till Telias router avser ansluta en "platta". Lyckas ej ansluta till routern saknar lösenord.

På undersidan finns två alternativ: Pin 2030xxxx, 2GE ootExxxx förslag?

Lennart

 

Redigerad av Torparen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det brukar stå "Wireless key" under Telias router. Har du kollat detta? 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev fjed:

Jag har för mig att det brukar stå "Wireless key" under Telias router. Har du kollat detta? 

Jag uttryckte mig slarvigt det är Tele2. Finns text enbart på baksidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kommer du ihåg hur du gjorde när du skulle skriva in samma information i datorn du köpte i somras?

Nej du Cecilia då hade problemet varit löst. Meeen det måste väl finnas någon möjlighet att i något program finna igen gällande lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar behöva logga in på routern för att läsa lösenordet i inställningarna där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev fjed:

Har du någon dator som har tillgång till WiFi som har lösenordet sparat? 

 

Isåfall har du ett par tips här: https://it-bloggen.com/210-visa-sparade-wifi-loesenord-i-windows

Nu stänger jag för i afton tack vi hörs måndag hej då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Torparen:

Lyckas ej ansluta till routern saknar lösenord

Logga in på routern via webbläsaren och kontrollera vad det är för lösenord till ditt Wifi. Inloggningsuppgifterna brukar stå antingen på en lapp på routern eller i manualen för din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Automan:

Logga in på routern via webbläsaren och kontrollera vad det är för lösenord till ditt Wifi. Inloggningsuppgifterna brukar stå antingen på en lapp på routern eller i manualen för din router.

Jag vet inte hur jag loggar in på routern via webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du någon manual till routern?

Nej du Cecilia det har jag ej, routern är mer än 10 år. Senaste datorn jag anslöt är minst fem år sedan. Routern är en Huwai Tele två. Man måste väl kunna gå in i datorn och hitta bef lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köpte ju en dator i somras?

 

Huwai är en tillverkare som har gjort många routermodeller och Tele2 är din internetleverantör som har skickat ut många routermodeller. Det måste väl finnas någon mer modellbeteckning på routern.

 

4 minuter sedan, skrev Torparen:

Man måste väl kunna gå in i datorn och hitta bef lösenord?

fjed tipsade dig ju om det igår (ett antal inlägg högre upp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du köpte ju en dator i somras?

 

Huwai är en tillverkare som har gjort många routermodeller och Tele2 är din internetleverantör som har skickat ut många routermodeller. Det måste väl finnas någon mer modellbeteckning på routern.

 

fjed tipsade dig ju om det igår (ett antal inlägg högre upp).

Gå in på din Webbläsare hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Turbopump.:

 

3 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Jag tror din länk stämmer, men en gammal platta funkar ej då vi knappar in befintligt lösenord. Jag har 2 pc:ar kan jag koppla bort denna från routern och sen ansluta på nytt?

2021-02-03 13:41, skrev Torparen:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dessa datorer inkopplade med kabel eller wifi? Kabel kan du dra ut och in. Wifi kan du välja att tillfälligt koppla ifrån genom att klicka på dem. Väljer du däremot "Glöm" så glömmer datorn wifi lösenordet. 

 

När det gäller hitta lösenordet så är kanske det lättaste att logga in på routern och leta upp lösenordet där. Man kan som sagt hitta lösenordet på datorn också om den har varit ansluten till detta wifi innan. 

 

Berätta hur du vill göra så ska jag/vi hjälpa dig fram till en lösning. 

Redigerad av fjed
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev fjed:

Har du kollat denna sida under rubriken "Windows 8 och 10 - Se WiFi-lösenordet där du är uppkopplad just nu" 

 

Om du har en annan dator uppkopplad på wifi då förstås. 

 

https://it-bloggen.com/210-visa-sparade-wifi-loesenord-i-windows

Turbopump har kommit med en länk som funkar tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag vet inte hur jag loggar in på routern via webbläsaren.

Starta valfri webbläsare. I adressfältet anger du IP-numret till din router. T.ex. http://192.168.1.1

Beroende på router och modell kan IP-numret variera. Det kan vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Det kan också vara att adressen börjar med http:// eller https://

 

Det brukar sitta en lapp klistrad på routern med uppgifter om dess IP-nummer samt inloggningsuppgifter. Har du ingen manual kanske du kan söka fram en, men då behöver du veta exakt vad just din router har för namn och modellbeteckning.

 

I manualen brukar det finnas beskrivning över hur man loggar in på routern.

 

Ett annat alternativ som du fått tips om är att kolla om du har någon annan enhet som redan är ansluten till ditt wifi och då kolla vad det är för lösenord i den enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev fjed:

Har du dessa datorer inkopplade med kabel eller wifi? Kabel kan du dra ut och in. Wifi kan du välja att tillfälligt koppla ifrån genom att klicka på dem. Väljer du däremot "Glöm" så glömmer datorn wifi lösenordet. 

 

När det gäller hitta lösenordet så är kanske det lättaste att logga in på routern och leta upp lösenordet där. Man kan som sagt hitta lösenordet på datorn om den har varit ansluten till detta wifi innan. 

 

Berätta hur du vill göra så ska jag/vi hjälpa dig fram till en lösning. 

Turbopump tips verkar funka..

 Men jag testar med en gammal platta och kan ej logga in. Nu är det så att jag har två PC:ar anslutna till nätet, kan jag koppla bort ena från nätet och sedan ansluta på nytt? Såfall hur kopplar jag bort aktuell dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Automan:

Starta valfri webbläsare. I adressfältet anger du IP-numret till din router. T.ex. http://192.168.1.1

Beroende på router och modell kan IP-numret variera. Det kan vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Det kan också vara att adressen börjar med http:// eller https://

 

Det brukar sitta en lapp klistrad på routern med uppgifter om dess IP-nummer samt inloggningsuppgifter. Har du ingen manual kanske du kan söka fram en, men då behöver du veta exakt vad just din router har för namn och modellbeteckning.

 

I manualen brukar det finnas beskrivning över hur man loggar in på routern.

 

Ett annat alternativ som du fått tips om är att kolla om du har någon annan enhet som redan är ansluten till ditt wifi och då kolla vad det är för lösenord i den enheten.

 

Tack så länge jag tror jag är lösningen på spåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du. Klicka på nätverk/wifi ikonen nere till höger vid klockan. Klicka på ditt wifi som datorn är uppkopplad mot. Välj Koppla ifrån. Klicka igen och välj Anslut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev fjed:

Ja det kan du. Klicka på nätverk/wifi ikonen nere till höger vid klockan. Klicka på ditt wifi som datorn är uppkopplad mot. Välj Koppla ifrån. Klicka igen och välj Anslut. 

Ja du fjed nu är det lägg dax för en gammal pensionär (85) så jag återkommer i morgon. Verkar som lösningen på problemet är på väg att lösas genom din försorg.

God afton sov gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...