Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Isolerad USB 3?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Okej. men problemen uppstår endast när båda nätaggregaten slås till samtidigt, då måste jag anordna så att batteriet (en power-bank kan jag ju använda) ansluts exakt samtidigt.

Just nu fungerar det dessutom bra utan kontorstejpen..

 

Kanske kommer det att fungera bättre om jag vrider Hallonet så att det står i norr-söder i stället för som nu i väst-öst? ?

(Allt verkar ju vara möjligt i detta ärende...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-01 19:33, skrev Mikael63:

Tillägg: Har nu beställt original strömförsörjning till Raspberryn. Visserligen hade jag prövat med annan strömförsörjning (Apple) tidigare men inte just original då. 

Ja, nu är det original till raspberryn och en ny Belkin till hubben och 3-4 försök ger gott resultat men det har det gjort 7-8 gånger tidigare med sedan jag bytte till en Sandstrøm till hubben.

Hoppas detta kan vara löst nu ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Uppföljning.

 

Det tycks som att Raspberry Pi är väldig känslig för detta.

Eftersom jag har min ordinarie dator på verkstad använder jag Raspberryn som ersättare.

Där är denna USB-switch som jag skrivit om i https://eforum.idg.se/topic/362124-ändrad-något-stör-usb-enheter/

inkopplad, till USB 2. Även här har en USB-hubb av samma fabrikat ansluten, till USB 3.

När jag startar upp Raspberryn så fungerar inte mus/tangentbord oavsett vilket läge det är på switchen när man startar upp.

Enheter ansluten till USB-hubben tycks kännas igen men sedan ett felmeddelande om att de inte kan nås.

Startar jag upp Raspberryn utan några USB-kablar ansluten och sätter i dessa efter en liten stund fungerar allt.

Jag tillverkade en liten omkopplare för att kunna växla/bryta bort USB-enheter men jag köpte nog för billiga grejor då den inte fungerar.

 

Inte så mycket att göra något åt antar jag.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte avhålla mig från att testa en grej.. lite längre upp fick jag det hela att fungera bra, så som "applikationen" såg ut då, med ett "nyare" matningsdon för hubben. Jag bytte plats så att jag använder den även i nuvarande "applikation".

Dock utan att det var till någon nytta. Raspberryn "fryser" tills dess jag tar bort matningen till hubben (eller tar bort USB-kabeln).

De hubbar jag använder är alltså bland de billigaste man kan hitta men de ser väldigt bra ut, de har ett svart aluminiumchassie med några fasettslipade kanter. Ser dyrare ut än vad de kostade.

Fabrikatet, eller märket, är Digitus. Fungerar alltså UA med ex. min Mintbox och fungerar även fint med Raspberryn den har fått startat upp först.

 

Nu blir jag ju sugen på att se om en "Y-kabel" skulle fungera, en kabel där samma nätdel får försörja båda enheterna. Tillägg till detta: Nej, jag tror inte att det hjälper. Den nätadapter från Belkin som jag införskaffade har två utgångar En USB A och en USB C. Dessa bör rimligen ha samma potential. A fick driva Hubben och C fick driva Raspen. Hjälper inte. Jag testade faktiskt att låta en utgång från hubben driva Raspen men det funkar inte heller.

Dessutom är det så att även USB-switchen, som då sitter i en annan port påverkar ibland.

Dessutom börjar jag nu så smått misstänka dongeln för min 3M-mus att vara en del i denna, eller dessa härvor.

Äventyret fortsätter!

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns givetvis en stark koppling till en eller två andra trådar jag har här på eforum men frågan är allmän.

Jag behöver en relästyrd USB-omkopplare men den behöver bara vara envägs, av och på. USB-A hane , USB-A hona. Styrs/matas av 5-9 VDC.

Jag vill att alla fem poler bryts, alltså även skärm.

Det bör vara guldpläterade reläkontakter, åtminstone två av polerna. (data)

 

Jag kan bygga en egen men ju mer färdigt desto bättre.

Dock måste priset vägas in.

 

När jag googlar får jag mest träffar på relästyrning där det är USB som styr andra laster eller så är det switchar som inte helt galvaniskt växlar alla poler.

 

Jag får nog ge upp tanken på USB3 hastighet här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...