Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skorrande TV-ljud


Jepz
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Har köpt en begagnat TV och ljudet på den är orent och skorrar. Har testat med alla kanaler med analog TV / antennsladd. 

Är det TVn som är kass eller kan det ha andra orsaker att ljudet skorrar?

Finns det något att göra åt det?

Kan det möjligen bli bättre ljud genom att köra med Cromecast?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha någon störande källa i närheten men risken är stor att tv är dålig. Testa med hörlurar också

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ljud krets inte mår bra.  Kan även vara högtalare är sönder på nogot viss.

 

Ska man köpa begagnad Tv  så vara upp koppla,  så man kan testa allt hos köparen.     Frågan är säljaren kännd till problem ..  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Verkar som det är TVns högtalare som är problemet för när jag kopplade till ett hemmabiosystem så funkade ljudet via de högtalarna. Det är scartkabel (RGB och S-video) mellan TVn och det systemet. 

 

Nu undrar jag hur jag gör om jag vill koppla en dator via HDMI-kabel till TVn och få ut ljudet via hemmabiosystem. Går det?

(Hemmabiosystemet har inte HDMI-uttag så det går inte att koppla datorn direkt dit.)

Redigerad av Jepz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för utgångar från TVn? Något mer än SCART? Kanske toslink eller RCA?

Vad kan hemmabion ta emot?  Många TV-apparater kan släppa ljudet in via HDMI vidare till annan digital kanal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlurar utgång finns tv !

Om nu  finns  anna ljud utgång.

Så ska gå in meny på tv och hänvisa ut ljudet 

Det adapter alla möjliga och omöjlig 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tv3.jpg.918560f1ea8def164a810f980c9479fe.jpgtv2.jpg.373b3e39abf8fe8ef97312e6d0c4ee9b.jpgtv4.jpg.480261a6bbc4535da3db22b690eab742.jpg

 

Jag lägger in foton på utgångar för TV samt hemmabio. Vad kan man göra med detta?

Har också testat att koppla in olika hörlurar till TVns hörlursuttag men ingenting händer då. Ljudet kommer fortfarande ifrån TVns högtalare och inte ifrån hörlurarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack att lägger upp bilder 

Jag skull lägga upp en bild taget 

Och beskriva vilka kontakter syns 

För varje bild

 

Det tyder på har äldre Tv .  Tjock tv 

Det förklara att inte finns någon HDMI kontakt. 

 

Har du namn , produkt nummer med mera

Så kan man söka efter manualen till dessa prudukter där hem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite små bilder det där, modellbeteckning kan vara enklare.

Vad jag ser är enbart tvåkanaligt ljud ut från TVn, de två RCA-kontakterna (runda honor).

Hemmabion ser ut att ha stöd för digitalt ljud via ensam RCA.

 

Men du borde kunna ställa in i TVn så att det fungerar med SCART ut (samma som två RCA-kablar, stereo) och styra att ljudet enbart kommer från denna även med HDMI. Dyk in i menyerna i TVn och leta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Monshi:

Det var lite små bilder det där, modellbeteckning kan vara enklare.

Vad jag ser är enbart tvåkanaligt ljud ut från TVn, de två RCA-kontakterna (runda honor).

Hemmabion ser ut att ha stöd för digitalt ljud via ensam RCA.

 

Men du borde kunna ställa in i TVn så att det fungerar med SCART ut (samma som två RCA-kablar, stereo) och styra att ljudet enbart kommer från denna även med HDMI. Dyk in i menyerna i TVn och leta.

 

Jag är inne samma linje

Inna jag vill ge råd.  Så skulle vilja ha manual till dessa produkter

 

Att plocka ut ljud i format stereo 

Borde gå flera vägar

Att få ut digatalt ljud, behövs någon sort omvandlare på vägen . 

 

Om nu vill så kan ju.  Skruva bort hölje på tv.  Kolla lödningar sitter till högtalaren , 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv har två hdmi kontakter , sitter  under tv ser ut som , det bekräfta  manual 

 

 

Ljud anläggning  två en ingångar ser det just nu 

(* Kan vara tre ingångar , återkommer 

Behöver få fram lite kunskaper ) 

 

Tack manualer . 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite förtydligande. Att TVn har HDMI vet jag sedan tidigare, det är dit jag har kopplat datorn. Problemet är dock hur jag då ska få ut ljudet ifrån hemmabion så att jag slipper använda TVns högtalare som verkar paj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt är nog på rätt spår, TVn ser inte ut att ha en dedikerat utgång för att ansluta hemmabio med.

Så antingen ny hemmabio som du kan ansluta HDMI till och dra vidare till TVn eller en adapter som den ovan och att du få stänger av ljudet på TVn.

 

Eller kanske, om det är från din datorn, dra egen ljudkabel från denna till hemmabion och hoppas på att ljud och bild kommer i synk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI från dator till extractor. HDMI bildsignal från extractor till TV. Ljudsignal från extractor till hemmabio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2 timmar sedan, skrev Jepz:

Ok, lite förtydligande. Att TVn har HDMI vet jag sedan tidigare, det är dit jag har kopplat datorn. Problemet är dock hur jag då ska få ut ljudet ifrån hemmabion så att jag slipper använda TVns högtalare som verkar paj.

Jag har ett förslag till dig, som brukar kunna fungera.

 

Koppla en kabel från hörlursuttaget bak på din TV till AUX In på din ljudanläggning.

Nivån ut från hörlursuttaget brukar inte vara så hög då den har en intern dämpning i förhållande till TVns högtalare.

 

Dessutom är impedansen in på AUX normalt 10k Ohm, vilket inte belastar hörlursutgången.

 

Se till att dra ned volymen på TV till noll innan du kör igång ljudet och dra upp nivån till den nivå du önskar.

Genom att koppla in en anslutning till hörlursuttaget kan du stänga av TVns högtalare och enbart få ut ljudet via hörlursuttaget.

 

Du får inte det bästa ljudet då bruset från slutsteget i TVns förstärkare kommer med men jag tror ändå att du kommer att tycka det är okej.

 

Vad du behöver är en sådan här kabel:

 

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ljud/ljudkablar/35-mm-kablar/35-mm---2-x-rca-2000033279

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de olika förslagen!

 

Det jag hittills kunnat se med bra ljud är antingen när jag kör analog sändning ifrån antennkabel till TV samt när jag kör DVD på hemmabion. Då drar jag som ni skriver ned ljudet på TVn o kör ljudet på hemmabion (kopplat med SCART) och det går bra. Men jag vill gärna kunna streama också.

 

13 minuter sedan, skrev X-Men:

Koppla en kabel från hörlursuttaget bak på din TV till AUX In på din ljudanläggning.

X-Mens lösning verkar ju både enkel och billig. Det luriga är att det som sagt inte kommer något ljud när jag testat att koppla i hörlurar till hörlursuttaget på TVn. Är uttaget också paj eller vad beror det på tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlura utgången , kan vara två polig eller tre tre polig 

* Till med fyra polig 

 

Jag hoppas ni förstår jag menar 

Sen kan vara så måst styra om i meny  på tv , blir rätt utgång 

En min vänner,  tv hade en sådan konstig lösning. På grunda tv sända båda ljuden via hörlura utgån och tv högtalare

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Mikael63:

Brukar väl finnas en inställning för detta via någon meny. På/Av samt nivå.

Tack! Det stämde. Jag mutade TVn och då visade det sig att hörlursuttaget funkade men på mycket lägre nivå än TVn så det hördes inte tidigare. Då vet vi i alla fall att det uttaget funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Koppla en kabel från hörlursuttaget bak på din TV till AUX In på din ljudanläggning.

 

Skaffade en aux-kabel o testade men det blir inget ljud alls då. Varken om jag kör digital bild ifrån datorn via HDMI eller analog bild ifrån TVn vi SCART. Testade lite olika kombinationer som gick med aux-kabeln både till och från TV, hemmabio och dator. Gjorde jag fel tror ni eller är det något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Jepz:

Skaffade en aux-kabel o testade men det blir inget ljud alls då. Varken om jag kör digital bild ifrån datorn via HDMI eller analog bild ifrån TVn vi SCART. Testade lite olika kombinationer som gick med aux-kabeln både till och från TV, hemmabio och dator. Gjorde jag fel tror ni eller är det något annat?

Du skriver att du använde en AUX-kabel. När du skriver så innebär det att du kopplat en kabel med RCA-kontakter i båda ändarna mellan TVn (märkt på TVn som Audio L R med röd och vit anslutning) och ljudanläggningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

 

Eller kanske, om det är från din datorn, dra egen ljudkabel från denna till hemmabion och hoppas på att ljud och bild kommer i synk..

Ok, vad är det för typ av kabel du tänker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...