Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skorrande TV-ljud


Jepz
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, skrev Jepz:

Ok, vad är det för typ av kabel du tänker på?

Samma sorts kabel som jag länkat till hos Biltema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev X-Men:

Du skriver att du använde en AUX-kabel. När du skriver så innebär det att du kopplat en kabel med RCA-kontakter i båda ändarna mellan TVn (märkt på TVn som Audio L R med röd och vit anslutning) och ljudanläggningen?

Jag kanske uttryckte mig fel. Det jag menar är kabel med röd och svart RCA-kontakter i ena änden och hörlursuttag (3,5 mm tror jag) i andra änden. Det har jag testat att kopplat till röd och vit anslutning Audio LR på både TV och hemmabio utan resultat. Andra änden har testats till hörlursuttag på TV, dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttagen med röd och vit anslutning på TVn, märkt Audio, är ljudingång enbart. Där får du inte ut ljud från TVn.

 

Kabeln du har skall fungera, om den inte är defekt.

3,5mm-kontakten skall in i hörlursuttaget på TVn och de två RCA-kontakterna (även kallade Phonokontakter) skall in i AUX på din ljudanläggning.

 

Du måste aktivera hörlursuttaget på TVn, så som Mikael63 tipsade om, samt välja ingången AUX på din ljudanläggning.

 

Volymkontrollen för hörlursuttaget på din TV reglerar ljudnivån till ingången på din ljudanläggning och volymkontrollen på din ljudanläggning bestämmer därefter ljudnivån till dina högtalare.

 

När du kopplar kabeln till din dator kopplar du den med fördel i det gröna uttaget för ditt ljudkort.

Ljudet från datorn justeras med volymkontrollen för den, på liknande sätt som du gör med anslutningen till TVn.

 

Får du det inte att fungera, koppla in kabeln till AUX IN på ljudanläggningen och sätt ett finger på spetsen på 3,5mm-anslutningen. När du gör det skall du få brumljud i högtalarna.

 

Hör du inget, har du fel på kabeln eller så har du inte valt AUX-ingången på ljudanläggningen och dragit upp volymen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brumljudet skall höras i en kanal om du tar med ett finger på spetsen. Tilläget bara för att klargöra att det är en kanal det rör sig om.

 

Tar du på ”ringen”, d.v.s. den mittersta delen på 3,5mm-kontakten skall du höra ljud i den andra kanalen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och från datorn borde det vara samma kabel.

Men som sagt om TV tar emot en digital signal och du skickar en analog signal till hemmabion finns det en stor risk att ljudet kommer före bilden tror jag. Kan gå att justera i hemmabion eller datorn iofs.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-07 13:48, skrev X-Men:

Jag har ett förslag till dig, som brukar kunna fungera.

 

Koppla en kabel från hörlursuttaget bak på din TV till AUX In på din ljudanläggning.

Det funkar!

Jag körde på X-Men:s lösning med högtalaruttaget och efter att jag även ställt in ljudanläggningen på AUX så var det bara att tuta och köra. 

 

Stort tack till alla som har engagerat sig och speciellt till X-Men för bästa lösningen och för utförlig beskrivning.

Redigerad av Jepz
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...