Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera av mina worddokument byter ikon.


VIM
 Share

Rekommendera Poster

Min datorokunskap hindrar mig att exakt ange vad som händer och vad jag behöver hjälp med men jag försöker här nedan.

1) Jag har skrivit bl.a. ett diskussionsinlägg som jag lagt in i Fb.

2) Ibland - jag förstår inte när och varför -  öppnas en blank sida sånär som på en liten nagelstor, rosa, kvadratisk ikon som handlar om bildredigering vilket inte hjälper mig.

3) Min avsikt är att få det NYA lösenordet för öppning av worddokumentet men jag kommer ingenstans.

4) Jag har fått hjälp att skapa ett nytt lösenord - ingen aning om hur - och det fungerade i butiken men inte hemma.

5) Varför ska allt vara så förbaskat svårt när man är 70+?

SOM VANLIGT BER JAG OM EN MYCKET ENKEL FÖRKLARING.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att man kunde lägga in dokument. Bilder o video känner jag till och när jag nyss kollade i FB så hittar jag inte hur man ska få in dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Word dokument som skall kunna öppnas av alla exporteras lämpligtvis till pdf-format från word. Den funktionaliteten finns inbyggd i ms word av senare årgångar.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, min allerstädes närvarande datorhjälp, det finns nog samband mellan mina olika frågor men jag lyckas aldrig lära mig allt om datorn vilken är ett utmärkt hjälpmedel - när den fungerar vilket den tyvärr inte alltid gör för mig. Jag finner inte alltid de rätta datoruttrycken för att förklara mina problem. Jag ska dock försöka ännu en gång.

1) har skrivit ett dok. i Word och lyckats lägga in det i min Fb-sida under mitt namn. Dokumentet heter a)"otroligt men sant"  och är avsett att rikta sig till min grupp med samma namn

b)själva worddokumentets rubrik är "En "pensionerad" lärare berättar"

2) För att öppna dok. behövs ett lösenord, vilket jag ALDRIG har lagt till då jag inte vet hur man gör. Jag har emellertid fått hjälp med att byta ut det första lösenordet, vilket råkade vara ett av mig ofta använt lösen, till ett nytt.

3)Dokumentets suffix är docx om det kan hjälpa dig.

4) När jag i Fb klickar på dok. för att öppna detsamma händer inget, MEN när jag högerklickar och öppnar i "NY SIDA" öppnas dokumentet ibland krävande lösenord ibland inte.

Min önskan är att dokumentet ska öppna sig direkt vid klickande på Fb-rubriken "Otroligt men sant".

Jag ser det som en vanlig länk men tydligen begriper jag inte bättre.

5) När det gäller G-MAIL går det INTE att ta bort de två allra första mailen.

6) Jag lyckas nå mina ankommande mail genom att klicka på bokstaven J i övre högra hörnet på skärmen, ska det vara så?

7) Jag har tagit s.k. print screen men vet inte vart de tar vägen. Jag har letat i "bilder, filer, dokument, datorn, m.m. men finner inget.

"Tyvärr klarar man sig inte i vår nutida värld utan en dator men det var mycket enklare förr" säger en pensionerad f.d. lärare som hoppas på hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra har skrivit i tråden så är inte filer i Word-format lämpliga att dela med andra utan dokumentet bör sparas i (exporteras till) PDF-format. Word-filer stöds inte av webbläsare men det gör PDF-filer.

 

Det som skapas när man använder tangenten "Print Screen" sparas inte som en fil utan man måste själv starta ett program som kan hantera bilder. I programmet väljer man sen "Klistra in" för att slutligen spara det som en fil.

 

Ovanstående är ju lite komplicerat och därför har det kommit ut bättre sätt i Windows 10. Starta programmet Skärmklippverktyget och inuti det programmet väljer du Nytt för att komma vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, VIM som aldrig upphör att behöva din hjälp. Angående ditt svar 16 dec. "hur lägger man till en fil Facebook" så kommer jag inte längre an till punkt 3 och klickar på de tre små prickarna längst ner till höger men de olika alternativ som dyker upp där innehåller inte "Lägg till en fil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inlägg jag skrev den 16 december var dels en fråga och dels att ditt problem skulle bli lättare att förstå med en bild. Därför vet jag inte vad du syftar på med punkt 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...