Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Clona C-disken till ny SSD-disk


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Jag ska byta ut min 512 GB-C-disk till en 1 TB-disk och ska börja med att clona den gamla till den nya. I den proceduren måste den nya disken först initieras i i Diskhantering. Där dyker två alternativ upp

Konvertera till dynamisk eller MBR-disk

Jag vet inte vad jag ska välja.

MBR gissar jag men .....

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program som du ska använda vid kloningen?

Det är rätt vanligt att tillverkarna av SSD:er har program som kan hantera hela processen från ny SDD till en färdigklonad SSD.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Clona C-disken till ny SSD-disk
10 minuter sedan, skrev Mållgan:

Ca samma guide som följde med den nya SSD-disken men där finns inte svar på min fråga. 

Vilket kapitel och avsnitt följer du?

För jag kan inte hitta att SSD:en ska initialiseras någonstans när man ska klona disken. Det nämns däremot när man ska lägga till en ny lagringsenhet som inte ska användas till Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala är att använda MBR när hårddisken är 2 GB eller mindre annars används GPT, så jag

rekommenderar att du använder MBR, du kan läsa om MBR & dynamiska diskar i länkarna

nedan

 

HANS

 

 

https://www.datormagazin.se/2017/mbr-eller-gpt/

 

https://www.datormagazin.se/2017/dynamisk-disk/

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vad är det för märke på din nya SSD?” Se bilden.

84B8C5B6-0589-4C43-A14E-9B1C13981EEE.jpeg

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag dyker djupare i  det här och i Diskhantering-fliken Volymer ser jag där att Partitionstyp för den nuvarande C-disken (en SSD-disk) anges vara GPT /GUID Partition Table) (se bilden). Men jag blir inte klokare av det men någon annan kanske blir det.

Nuvarande SSD-disk GPT.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu kanske jag närmar mig svaret. När jag i Diskhantering högerklickar på den nuvarande C-disken (en SSD) så kommer en gardin fram där det finns två val i det här avseendet, "konvertera till dynamisk disk" och "konvertera till MBR-disk", MEN det är bara "konvertera till dynamisk disk" som är fetmarkerad och kan väljas. Alternativet "Konvertera till MBR-disk" är gråmakert och kan inte väljs. Detta bör rimligen innebära att den nuvarande C-disken är en MBR-disk och att jag borde  välja även den varianten för den nya större SSD-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertera inte emellan MBR och GPT innan du tagit fullständig backup!

Det är en riskfylld operation.

Mitt förslag är att du struntar helt i detta, det är begränsade prestandahöjningar du får med GPT.

 

Har du i Acronis True Image så börja med att ta en Disk och Partitions backup.

Inifrån Acronis så skapar du även ett bootbart media tex. USB-sticka eller CD/DVD skiva. Acronis bootbara media baseras på Linux och är väldigt litet och ryms lätt på en 16GB Usb-sticka - märk väl måste vara formaterad i Fat-32.

 

Sedan bootar du upp datorn från detta och väljer att köra Acronis Restore och väljer alla partitioner inkl. dom dolda som finns på din C-disk.

Stäng av datorn och koppla ur originaldisken och starta upp.

Det kan hända att du måste återaktivera Windows igen.

 

Mvh

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det lät avancerat. Varför inte helt enkelt initiera den nya SSD-disken som en MBR-disk (som ju den befintliga C-SSD-disken är) och sedan klona den gamla SSD-disken till den nya? Och därefter fysiskt byta ut den gamla mot den nya. I Bios behöver jag väl därefter låta den nya SSD-C-disken placeras på den plats där den gamla var placerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken är MBR så behåll det är den GPT så behåll det, detta gäller din nya disk den gamla 

behöver inte ändras

 

HANS

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan i sammanhanget nämna att det finns risker med att använda Acronis kloning och kan göra så att måldisken liksom källdisken blir fullständigt oläsbara efteråt!

Ja det gäller inte enbart Acronis kloning (cloning) utan alla program som som använder Cloning.

 

Därför är mitt förslag ovan med att skapa en Disk och partitions backup som man sedan återställer i från, det absolut säkraste och mest tillförlitliga sättet.

 

Acronis: [IMPORTANT] CLONING - How NOT to do this

Jag kan inte nog stressa att detta är oerhört viktigt oavsett vilket program som används vid kloning!

 

Och ja, jag har erfarenhet av detta, den långa vägen...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då börjar jag väl med att för säkerhets skull göra en spegling av den nuvarande C-disken och spara den på en extern hårddisk, vilket jag för övrigt löpande gör med Aormi Backupper.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kloningsprogram använder redan Windows inbyggda kommandon för att utföra uppgifterna:

Tex. det enklaste sättet utan krusiduller att klona, utan att man behöver införskaffa särskild programvara för detta:

 

Öppna en kommandoprompt med förhöjda Administratörs-rättigheter:

xcopy c:\ f:\ /s /e /h /i /c /y

● /s: copy directories and subdirectories, unless they are empty. If you omit “/s”, xcopy will work within a single directory.
● /e: copy all subdirectories, even if they are empty.
● /h: copy files with hidden and system file attributes.
● /i: if in doubt always assume the destination is a folder.
● /c: continue copying even if an error occurs.
● /y: suppress prompt to confirm overwriting a file.

 

Där anger du enligt parametrarna:

och du har klonat c:\ till exempel f:\ som kan vara en usb-ansluten diskenhet eller vad som helst.

 

Men det lämnar också en hel del annat till övers att önska.

Det finns naturligtvis andra kommando-switchar och en hel del andra Windows-kommandon att ta till och alla i grund och botten används av vilket som helst backup eller kloningsprogram.

 

Jag kan inte se att det finns ett enda program, internt eller externt som inte använder Microsoft Windows inbyggda kommandon - (alla är inte med i den listan) öppna eller dolda.

Och detta gäller alla program oavsett var dessa kommer ifrån.

 

  • Men, märk väl i.o.m detta att kunna uttnyttja Windows inbyggda kommandon på ett mer effektivt sätt, så får man ofta till bättre och säkrare hantering av olika uppgifter via andra fristående program.
    Jmfr. Total Commander, TC, som i mångt och mycket är rejält bättre än Microsoft Windows inbyggda fillhanterare.

 

  • Dock så är vissa Microsoft Windows kommandon riskfyllda i samband med särskilda switchar, även om det inte verkar så vid en överblick. Xcopy (ett exempel)  bl.a.är ett sådant kommando, framförallt av vad dessa olika kopieringskommandon klarar av på ett säkert sätt (se mitt inlägg ovan ang. vad man inte skall göra när det gäller kloning).

Mvh ;)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mållgan:

Alternativet "Konvertera till MBR-disk" är gråmakert och kan inte väljs. Detta bör rimligen innebära att den nuvarande C-disken är en MBR-disk och att jag borde  välja även den varianten för den nya större SSD-disken?

Nej, det är gråmarkerat för att du inte ska kunna ändra till MBR. Din nuvarande disk är GPT och då måste din nya disk också vara GPT om du vill undvika startproblem efter kloning. Så om din nya disk inte är GPT måste den konverteras till GPT.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Om ”konvertera till MBR” är gråmarkerat avseende den  befintliga disken måste det väl betyda att det inte föreslås någon möjlighet att konvertera den till MBR av det skälet att den redan är MBR.  Däremot erbjuds möjligheten att konvertera den till dynamisk.

 

Är GPT lika med dynamisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar noga på bilden i ditt inlägg:

11 timmar sedan, skrev Mållgan:

När jag dyker djupare i  det här och i Diskhantering-fliken Volymer ser jag där att Partitionstyp för den nuvarande C-disken (en SSD-disk) anges vara GPT /GUID Partition Table) (se bilden). Men jag blir inte klokare av det men någon annan kanske blir det.

Nuvarande SSD-disk GPT.png

så ser du att det står att disken är GPT. Den kan inte konverteras till MBR av andra skäl.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har krånglat till det här för mycket. När jag gick vidare i Acronis kloningsprogram dök den nya targetdisken på 1 TB upp och det var bara att köra igång. Cecilia var ju tidigt inne på det spåret. Hela kloningsproceduren tog knappt 30 minuter.

Efter kloningen framgår av bilden "Min dator" den nuvarande C-disken och den kommande (D-disk på bilden). I denna D-disk finns således inte mer GB än på den befintliga C-disken. På bilden "Diskhantering" framgår att det finns 476,68 GB på D-disken som tydligen inte är "allokerat" ed att döma av Min Dator-bilden.

 

1. Hur göra för att "allokera" ("ta i anspråk") dessa 476,68 GB, dvs slå ihop den partitionen med den primära partitionen på 476,81 GB? Jag kanske missade att göra det i kloningsprogrammet. Amei Partition Free ser ut att kunna användas?

2. Men bör denna sammanslagning göras innan jag fysiskt byter ut den gamla disken mot den nya?

 

Tack för ert engagemang.

Redigerad av Mållgan
Förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...