Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Clona C-disken till ny SSD-disk


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

1. Det beror på hur partitionerna ligger enligt Diskhantering. En bild är bra.

 

2. Spelar ingen roll.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på D : i Diskhanteraren och se om du inte har något val om att ändra eller utöka partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen sådan option vare sig jag klickar på enhetsbeteckningen D till vänster eller på någon av  de tre partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall ha möjlighet till att utöka partitiin D:\ måste du först ta bort den partition som är på 476,68GB.

Markera partitionen, högerklicka och i menyn "Ta bort volym".

När det är gjort kan du markera partition D:\ , högerklicka och i meny välja "Utöka volym".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"D" är ju den nya disken med den clonade Windows den skall vara kvar, om du är ovan så

rekommenderar jag att du skapar partition till av dom 476 GB som är kvar istället för

att utöka vilket går att göra men är aningen krångligare att göra

 

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller för den delen låt disken vara delad och lägg dina filer på det som blir den sekundära enheten. Inte alls fel att ha en partition för Windows och installation av program och en för egna filer. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller använda Aomei Partition Ass. för att slå ihop de två partitionerna på ca 476 GB vardera? I Aomei ser det enkelt ut. Bara att markera de två partitionerna som ska slås ihop till en.

 

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mållgan:

Eller använda Aomei Partition Ass. för att slå ihop de två partitionerna på ca 476 GB vardera? I Aomei ser det enkelt ut. Bara att markera de två partitionerna som ska slås ihop till en.

 

Det går förstås det också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda ett tredjepartsprogram för att slå ihop D:/ med 476,68GB-partitionen. Det klarar Diskhanteraren lätt av. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mållgan:

Finns ingen sådan option vare sig jag klickar på enhetsbeteckningen D till vänster eller på någon av  de tre partitionerna.

Utöka volym står det i min dator.

Du måste högerklicka på D:-partitionen, inte på någon annan partition.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pausat i rapporteringen på grund av att det visade sig att den SSD, som leverantören Kingston i England har levererat, inte passar min laptop Lenovo ThinkPad L580 trots att Kingston beskriver det i sin webbshop. Det ska vara en SSD av m.2-typ (en tunn sak) och den levererade är avsedd för en desktop enligt min lokala kontakt. Efter några krumbukter från Kingstons sida och att jag försett dem med ett ”bevisande” Youtube-klipp samt bilder på min Lenovos hårddiskutseende, blir det så att jag återsänder SSDn och att de gör en återbetalning. Jag har nu beställt den rätta SSDn hos min lokala kontakt.

Alltid lär man sig något. Tack igen!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...