Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lenovo ThinkPad L580-ändra bootordningsföljden-W10


Mållgan
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

I samband med strulet med överhettning av processorn (berörts i annan tråd) uppdaterade jag Bios från Lenovos hemsida. Nu kollade jag bootordningen, där jag vill ha ”USB CD” på första plats, se ”Bild 3-F12 Boot-ordning” där nuvarande bootordning visas med ”USB CD” på andra plats. Bioshuvudmenyn, som nås genom att vid starten trycka på F1-knappen, visas på ”Bild 1-F1” och bläddrar man där ner till näst sista raden ”Boot Device list F12 option” så visas i högerkolumnen texten enligt bild” Bild 2-F1”, dvs ”F12-key is used to invoke a pop-up Boot device List. This option is only available when supervisor enters setup”.

 

Nåja, när jag försöker ändra bootordningen enligt ”Bild 3-F12-Boot-ordning” och skjutsa upp ”USB CD” till första platsen hittar jag inget sätt för det. Med pilar upp och ner väljs bara rad i menyn och med plus- minusknapparna händer ingenting annat än att raden lyses upp. Inte heller om jag väljer någon F-knapp. När jag har startat datorn och gått in i Bios (F1) eller Bios-bootordningen (F12) har jag haft den externa CD-enheten inkopplad i en USB-port.

 

Hur ändrar jag bootordningsföljden?

Bild 1-F1.JPG

Bild 2-F1..JPG

Bild 3-F12-Boot-ordning.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilias förslag i tråden: "Kan det vara så att du ska trycka på uppåt-pilen, efter att ha tryckt på Enter, för att flytta den valda raden högre upp i listan?"

Nej, det hjälpte inte. När jag tyckt på Enter när"USB-CD" markerats, och sedan på uppåtpilen, så flyttas bara markören upp till första raden "Windows Boot Manager" utan att flytta upp "USB-CD" till första raden. Men tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det har något att göra med Secure Boot:

https://www.howtogeek.com/283803/how-to-check-if-secure-boot-is-enabled-on-your-pc/

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/disabling-secure-boot

 

Är det inte bara att trycka F12 vid uppstarten för att då bestämma vilken enhet som det ska bootas från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer sannolikt inte att få upp USB-CD överst i listan för startordningen. Skälet är att du har en SSD i din dator där Windows är installerat i (U)EFI-läget.

I det läget skapas Windows Boot Manager i BIOS-menyn också då Windows Boot Manager krävs för att starta upp i (U)EFI-läget.

 

Det betyder i praktiken att högre upp än i mitten kommer du inte att få USB-CD om du inte installerar om Windows och då inte i läget (U)EFI-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det inte bara att trycka F12 vid uppstarten för att då bestämma vilken enhet som det ska bootas från? "

Det är ju det som är problemet. Den bild som kommer upp då visar den gällande bootordningen (bild 3) och där går det inte att flytta upp "USB-CD" som finns på andra plats.

Bild 3-F12-Boot-ordning.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kommer sannolikt inte att få upp USB-CD överst i listan för startordningen. Skälet är att du har en SSD i din dator där Windows är installerat i (U)EFI-läget.

I det läget skapas Windows Boot Manager i BIOS-menyn också då Windows Boot Manager krävs för att starta upp i (U)EFI-läget."

 

Jag är tämligen säker på att jag hade "USB-CD" på första plats i startordningen innan BIOS-uppdateringen och att jag placerade "USB-CD" där redan efter att jag köpt datorn för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Mållgan:

Jag är tämligen säker på att jag hade "USB-CD" på första plats i startordningen innan BIOS-uppdateringen och att jag placerade "USB-CD" där redan efter att jag köpt datorn för några år sedan.

Vad får du för resultat om du nedgraderar BIOS till den version du hade innan du uppgraderade BIOS?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedgradera BIOS? Det frivolten vågar jag mig knappast på.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du verkar inte vara på rätt ställe när du försöker ändra bootordning. I Startmenyn, klicka på Enter när Boot är markerad med hjälp av pilarna. Enligt bilderna i ditt första inlägg har du gått in i Boot Device List.....

Det fungerar inte.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är tydligen den Boot-lista, som visas i Bios när F12-start görs,  bara en upplysning om hur den valda bootordningen ser ut. Men varför man där kan bläddra upp och ner i listan med plus- och minustangenterna, men inte genomföra någon åtgärd beträffande en vald rad, begriper jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte svara på hur det är i din dator men normalt kan man i den listan välja hur datorn ska startas just denna gång genom att stega i listan och trycka på Enter när önskat val är markerat.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att man i den listan kan skriva ett annat namn i lite mer klartext:

Windows

Linux

DVD

osv

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...