Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

<mailer-daemon@googlemail.com>


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Laso,

Rekommendera Poster

Hej!

För några veckor sedan skrev jag om ett  skumt mail som kom med jämna mellanrum. Då jag testade att maila till mig själv med fel adr fick jag meddelandet. Nu finns ej feladr i mitt register men ändå   kommer detta meddelande nära nog varje dag, är det någon som kan tipsa  mig hur jag skall fri sk...tet? Nedanstående adr finns ej i mitt register. När jag nu sänder till mig skälv med rätt adr kommer inget mail, men som jag skrivit får jag ändå mail mest varje dag.

Leveransen har inte slutförts

Ett tillfälligt problem uppstod när meddelandet skulle levereras till xx@gmail.cm. Gmail försöker igen i 20 timmar till innan försöket avbryts. Vi meddelar dig om meddelandet inte går att leverera.

Redigerad av Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att läsa noga, det står gmail.cm och inte gmail.com.

 

För din egen skull låt bli att skriva/klistra in mejladresser till privatpersoner inkl dig själv i dina inlägg här. De/Du kommer att drabbas av mycket spam om en spamspindel hittar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Du hade ju exakt samma fel i din förra tråd, felet bestod väl i att adressen var felstavad, enligt vad Cecilia påpekar här ovan.

 

https://eforum.idg.se/topic/361956-skumt-meddelande/?tab=comments#comment-1733462

 

 

 

 

Ja jag kommer ihåg men då hade jag fel adr i mitt register

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är bara att läsa noga, det står gmail.cm och inte gmail.com.

 

För din egen skull låt bli att skriva/klistra in mejladresser till privatpersoner inkl dig själv i dina inlägg här. De/Du kommer att drabbas av mycket spam om en spamspindel hittar den.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är bara att läsa noga, det står gmail.cm och inte gmail.com.

 

För din egen skull låt bli att skriva/klistra in mejladresser till privatpersoner inkl dig själv i dina inlägg här. De/Du kommer att drabbas av mycket spam om en spamspindel hittar den.

Ja jag är medveten om att det står fel  mailadr. Men min fråga är hur f..n får jag stopp på eländet.

 

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är bara att läsa noga, det står gmail.cm och inte gmail.com.

 

För din egen skull låt bli att skriva/klistra in mejladresser till privatpersoner inkl dig själv i dina inlägg här. De/Du kommer att drabbas av mycket spam om en spamspindel hittar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Torparen:

Ja jag är medveten om att det står fel  mailadr. Men min fråga är hur f..n får jag stopp på eländet.

Låter bli att skicka till en mejladress som inte finns. Svårt för någon här att veta varför du gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Låter bli att skicka till en mejladress som inte finns. Svårt för någon här att veta varför du gör det.

Ja vi kommer inte längre jag sänder ej till någon okänd mottagare. Jag funderar över hur jag skall få slut på ofoget har du något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kommer på i nuläget är väl att du sänder till korrekta adresser, alltså, t.ex xxx@gmail.cm är ju inte en korrekt adress. Men det vet du ju om.

 

Eller menar du att fast du skriver en korrekt adress, så kommer dessa meddelanden ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Laso:

Det enda jag kommer på i nuläget är väl att du sänder till korrekta adresser, alltså, t.ex xxx@gmail.cm är ju inte en korrekt adress. Men det vet du ju om.

 

Eller menar du att fast du skriver en korrekt adress, så kommer dessa meddelanden ändå?

Ja så är det. Funderar på om det är någon mening att skriva till den som sänder mailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Torparen:

 Funderar på om det är någon mening att skriva till den som sänder mailen.

Det är ju du som skickar mejlen som genererar ett felmeddelande därför att mottagaren är okänd. Brukar du skicka en kopia på alla mejl till dig själv eftersom det är din egen mejladress som är tänkt att stå där?

 

Varje gång du ska skicka mejl måste du noga kontrollera att alla mottagaradresser är korrekta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Torparen:

Funderar på om det är någon mening att skriva till den som sänder mailen.

Nej, det är det inte. Det är ju du själv som sänder mejlen. Du får bara vara noga med att "com" inte förvandlas till "cm" när du skickar mejlen. Det kan faktiskt vara så att Google kommer ihåg din gamla felaktiga adress och därför förvandlar ditt "com" till "cm".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Torparen:

Nu finns ej feladr i mitt register men ändå   kommer detta meddelande nära nog varje dag, är det någon som kan tipsa  mig hur jag skall fri sk...tet? Nedanstående adr finns ej i mitt register

Med register menar du antagligen någon adressbok. Men det är inte så intressant vad du har eller inte har i Adressboken, frågan är vad det blev för mottagaradress i "Till:" (eller i "Kopia:" eller "Hemlig kopia:", se Cecilias senaste inlägg).

 

13 timmar sedan, skrev Torparen:

När jag nu sänder till mig skälv med rätt adr kommer inget mail, men som jag skrivit får jag ändå mail mest varje dag.

Meddelanden om det tidigare skickade mejlet (för ett par veckor sedan), med fel i adressen, bör ha upphört för länge sedan. De brukar skickas under något/några dygn (för ett antal försök att leverera), och lyckas inte det skickade mejlet levereras till mottagaren så får man till sist ett meddelande om det också.


Men din slutsats tror jag är förhastad, anger man en domän som inte existerar (t ex gmail.cm) så kan det ta ett tag innan mejl från någon "mailer-daemon" kommer.


Förutom det du citerar i första inlägget, från "mailer-daemon", så borde du se information om vilket skickat mejl det avser. I din tidigare tråd tog du med mejlhuvudet, information om att mejlet kommer från "mailer-daemon" och att det är skickat till mejladressen som du skickade från (avsändaradressen). Tittar du i de mejl du får så bör det där också finnas information om när mejlet skickades (det du får "studs" på) och vad ämnesfältet innehåller. Tror dessutom att hela det skickade mejlet bifogas som fil, i mejlet från "mailer-daemon". Uppgifterna om mejlet som skickats med en felaktig adress bör alltså finnas i mejlet från "mailer-daemon". Och det kan komma ett antal för samma skickade mejl. Sen kan du också kolla motsvarande mejl i Skickat-mappen och där konstatera den felaktiga mottagaradressen.


Informationen i mejl från någon "mailer-daemon" kan avse olika problem. I ditt fall en domän, gmail.cm, som inte finns. Då tar det ett tag för ett antal mejlservrar (dns-servrar?) att konstatera att den inte finns innan "mailer-daemon" för systemet som mejlet med den felaktiga adressen skickats från kan informera avsändaren om detta. Skickar man till en mejladress som inte finns (till vänster om "@") hos den domän man skickar till så kommer svar om det rätt omgående. Ett annat meddelande kan vara att mottagarens e-postlåda är för full för att ta emot det skickade mejlet. Eller så är det "stopp i trafiken" någonstans men att mejlet lyckas levereras efter ett tag.

 

10 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja vi kommer inte längre jag sänder ej till någon okänd mottagare. Jag funderar över hur jag skall få slut på ofoget har du något tips?

Börja med att kolla vad det står i mejlen från "mailer-daemon".

 

9 timmar sedan, skrev Torparen:

Funderar på om det är någon mening att skriva till den som sänder mailen.

Avser du "mailer-daemon" så är det ingen idé. Vem menar du annars att det skulle vara?


Det skulle teoretiskt kunna vara någon som felaktigt uppger din adress som avsändaradress och också skickat till en felaktig mottagaradress, då är det du som får dessa mejl. Men det verkar lite långsökt. I så fall finns inte de mejlen i din egen Skickat-mapp.

Redigerad av ChristerE
Kompletterade det första stycket.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev ChristerE:

Med register menar du antagligen någon adressbok. Men det är inte så intressant vad du har eller inte har i Adressboken, frågan är vad det blev för mottagaradress i "Till:" (eller i "Kopia:" eller "Hemlig kopia:", se Cecilias senaste inlägg).

 

Meddelanden om det tidigare skickade mejlet (för ett par veckor sedan), med fel i adressen, bör ha upphört för länge sedan. De brukar skickas under något/några dygn (för ett antal försök att leverera), och lyckas inte det skickade mejlet levereras till mottagaren så får man till sist ett meddelande om det också.


Men din slutsats tror jag är förhastad, anger man en domän som inte existerar (t ex gmail.cm) så kan det ta ett tag innan mejl från någon "mailer-daemon" kommer.


Förutom det du citerar i första inlägget, från "mailer-daemon", så borde du se information om vilket skickat mejl det avser. I din tidigare tråd tog du med mejlhuvudet, information om att mejlet kommer från "mailer-daemon" och att det är skickat till mejladressen som du skickade från (avsändaradressen). Tittar du i de mejl du får så bör det där också finnas information om när mejlet skickades (det du får "studs" på) och vad ämnesfältet innehåller. Tror dessutom att hela det skickade mejlet bifogas som fil, i mejlet från "mailer-daemon". Uppgifterna om mejlet som skickats med en felaktig adress bör alltså finnas i mejlet från "mailer-daemon". Och det kan komma ett antal för samma skickade mejl. Sen kan du också kolla motsvarande mejl i Skickat-mappen och där konstatera den felaktiga mottagaradressen.


Informationen i mejl från någon "mailer-daemon" kan avse olika problem. I ditt fall en domän, gmail.cm, som inte finns. Då tar det ett tag för ett antal mejlservrar (dns-servrar?) att konstatera att den inte finns innan "mailer-daemon" för systemet som mejlet med den felaktiga adressen skickats från kan informera avsändaren om detta. Skickar man till en mejladress som inte finns (till vänster om "@") hos den domän man skickar till så kommer svar om det rätt omgående. Ett annat meddelande kan vara att mottagarens e-postlåda är för full för att ta emot det skickade mejlet. Eller så är det "stopp i trafiken" någonstans men att mejlet lyckas levereras efter ett tag.

 

Börja med att kolla vad det står i mejlen från "mailer-daemon".

 

Avser du "mailer-daemon" så är det ingen idé. Vem menar du annars att det skulle vara?


Det skulle teoretiskt kunna vara någon som felaktigt uppger din adress som avsändaradress och också skickat till en felaktig mottagaradress, då är det du som får dessa mejl. Men det verkar lite långsökt. I så fall finns inte de mejlen i din egen Skickat-mapp.

Men din slutsats tror jag är förhastad, anger man en domän som inte existerar (t ex gmail.cm) så kan det ta ett tag innan mejl från någon "mailer-daemon" kommer.

Jag har ej vad jag kan minnas angivit aktuell meiladr. Jag menar mailer daemon. Jag har ej sedan tidigare inlägg sänt något mail med felaktig adr. Så min fråga är hur får jag stopp på eländet. Slutligen stort tack för ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag har ej vad jag kan minnas angivit aktuell meiladr. Jag menar mailer daemon.

Ingen har sagt att du har skickat mejl till mailer-daemon utan det är mailer-daemon som talar om för dig att du har skickat till en adress som Google inte kan hitta. Alltså adressen "ditt namn"@gmail.cm.

 

53 minuter sedan, skrev Torparen:

Så min fråga är hur får jag stopp på eländet.

Enda sättet att få stopp på det är att du endast skickar till adresser som finns.

 

50 minuter sedan, skrev Torparen:

anger man en domän som inte existerar (t ex gmail.cm) så kan det ta ett tag innan mejl från någon "mailer-daemon" kommer.

Ja precis, det tar ett tag innan Gmail inser att det problem och det är först då som det skickas ett mejl till dig från mailer-daemon. Sen kommer ett nytt mejl skickas till dig 20 timmar efter det första för det är först då som Gmail ger upp försöken med att hitta den felaktiga adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ingen har sagt att du har skickat mejl till mailer-daemon utan det är mailer-daemon som talar om för dig att du har skickat till en adress som Google inte kan hitta. Alltså adressen "ditt namn"@gmail.cm.

 

Enda sättet att få stopp på det är att du endast skickar till adresser som finns.

 

Ja precis, det tar ett tag innan Gmail inser att det problem och det är först då som det skickas ett mejl till dig från mailer-daemon. Sen kommer ett nytt mejl skickas till dig 20 timmar efter det första för det är först då som Gmail ger upp försöken med att hitta den felaktiga adressen.

Ingen har sagt att du har skickat mejl till mailer-daemon utan det är mailer-daemon som talar om för dig att du har skickat till en adress som Google inte kan hitta. Alltså adressen "ditt namn"@gmail.cm.

 

Ja men som jag sagt tidigare jag har ej sänt något mail med fel adr. Kort Jag får meddelandet 2 gånger om dagen. Jag kan leva med detta, men hade hoppats få hjälp med hur jag skall få slut på eländet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Torparen:

Ja men som jag sagt tidigare jag har ej sänt något mail med fel adr. Kort

I din andra tråd har DU postat detta inlägg:

 

image.thumb.png.5857c13506927e2aaed42532be2b1d53.png

 

Där har Cecilia redigerat adressen så att det NU i det inlägget som DU postade står xxx@gmail.cm

Hon har högst sannolikt ändrat något annat till xxx men INTE rört @gmail.cm.

 

Jag ser inte heller någon annan orsak till dina inkommande brev annat än det är för att DU har skrivit fel.

 

Det är som om du skickat ett brev med Postnord och på posten så hittar de ingen mottagare med det namn du skrivit och skickar därför ett ANNAT brev till DIG där de förklarar detta. (Normalt skickar de väl samma brev tillbaks men jag kom inte på någon annan liknelse)

 

MEN! Eftersom försöket ska avbrytas efter 23 timmar och du fortfarande får denna information utan att ha försökt skicka något brev alls (för det har du väl inte?) så funderar jag på om det kan vara frågan om något nätfiske?

OM det är så, så bör det i det brev du får, finnas en klickbar länk. Finns det? OBS! du ska INTE klicka på den länken i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torparen! Jag antar att du har två Gmail-konton och att du skickar från det ena kontot till det andra när du skickar test-mejl till dig själv eller också har du bara ett konto och skickar dina "själv"-meddelanden från och till samma  konto. Hursomhelst föreslår jag att du går igenom din Skickat-korg i Gmail och raderar alla mail du skickat till @gmail.cm. Det finns säkert en soptunneikon de kan förpassas till. Se min bild! Jag har inte Gmail utan Outlook.com med en hotmail.com-adress. Så här ser det ut i min Skickat-mapp.(Jag har kladdat svart färg på privata uppgifter, dvs mitt namn)

1182903079_Skickatfrnhotmail.thumb.png.2e298634ee51eed2cb3bfd1d4d462bf8.png

När du raderat alla skickade @gmail.cm-meddelanden bör du gå till Inkorgen och radera samtliga mejl från mailer-daemon. Det finns ingen anledning att spara dem.

 

Jag tror inte du råkat ut för något nätfiske. Mailer-daemon är, som sagt, bara en tjänst som meddelar dig om att något inte kunnat skickas.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja men som jag sagt tidigare jag har ej sänt något mail med fel adr. Kort Jag får meddelandet 2 gånger om dagen. Jag kan leva med detta, men hade hoppats få hjälp med hur jag skall få slut på eländet

Jag förstår inte vad problemet är. Du har redan fått svar från flera personer om hur du ska göra för att slippa få dessa mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag tror inte du råkat ut för något nätfiske. Mailer-daemon är, som sagt, bara en tjänst som meddelar dig om att något inte kunnat skickas.

Det tror inte jag heller men att skicka ett mail där Mailer-daemon står som avsändare är inte så svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Torparen! Jag antar att du har två Gmail-konton och att du skickar från det ena kontot till det andra när du skickar test-mejl till dig själv eller också har du bara ett konto och skickar dina "själv"-meddelanden från och till samma  konto. Hursomhelst föreslår jag att du går igenom din Skickat-korg i Gmail och raderar alla mail du skickat till @gmail.cm. Det finns säkert en soptunneikon de kan förpassas till. Se min bild! Jag har inte Gmail utan Outlook.com med en hotmail.com-adress. Så här ser det ut i min Skickat-mapp.(Jag har kladdat svart färg på privata uppgifter, dvs mitt namn)

1182903079_Skickatfrnhotmail.thumb.png.2e298634ee51eed2cb3bfd1d4d462bf8.png

När du raderat alla skickade @gmail.cm-meddelanden bör du gå till Inkorgen och radera samtliga mejl från mailer-daemon. Det finns ingen anledning att spara dem.

 

Jag tror inte du råkat ut för något nätfiske. Mailer-daemon är, som sagt, bara en tjänst som meddelar dig om att något inte kunnat skickas.

Jag har ej 2 konton har  ej heller sänt mail till mig skälv på de senaste två veckorna. jag raderar omgående då jag ser dom kommit. Så sammanfattningsvis jag gör ej några fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Automan:

Jag förstår inte vad problemet är. Du har redan fått svar från flera personer om hur du ska göra för att slippa få dessa mail.

 

Jag kan ej erinra mig att någon tipsat mig om hur jag skall slippa mailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Torparen:

Jag kan ej erinra mig att någon tipsat mig om hur jag skall slippa mailen.

Du får mejl där det står att du har skickat till xxx@gmail.cm (alltså din egen mejladress så när som på felstavningen av com). Enda sättet att slippa sådana mejl är att låta bli att skicka till den mejladressen (eller andra felaktiga adresser).

 

Innehållet i mejlet borde visa innehållet i mejlet du har skickat och till vilka personer det är adresserat.

 

7 minuter sedan, skrev Torparen:

har  ej heller sänt mail till mig skälv på de senaste två veckorna

Du måste studera hela mejlet (inkl bilagor) från mailer-daemon för att ta reda på vilket mejl det gäller och hur det mejlet var adresserat.

 

Har du någon pålitlig vän med lite mer datorkunskaper som du kan vidarebefordra mejlet från mailer-daemon till och som kan undersöka det närmare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

har  ej heller sänt mail till mig skälv på de senaste två veckorna

Men har du skickat mail till någon annan under denna tidsperiod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag men med rätt adr. Jag är nu 100 på att jag ej gör något fel

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Torparen:

Jag kan ej erinra mig att någon tipsat mig om hur jag skall slippa mailen.

Jag har själv vid något tillfälle fått ett mail från mailer-daemon med information om att det mail jag skickat inte kunnat levereras då mottagaradressen varit felaktig. Lösningen har då varit att skicka om mailet efter att ha rättat mottagar adressen och då har heller inga nya mail kommit från mailer-daemon.

 

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Ja det har jag men med rätt adr. Jag är nu 100 på att jag ej gör något fel

Ibland blir man blind för det man skrivit in och fast man dubbelkollat och tycker att allt ser rätt ut, kan det vara någon bokstav som fallit bort.

Om du läser hela informationen som står i mailer-daemon kommer du kunna se datum och tidpunkt för mailer som du försökt skicka till mottagaren. Kolla då i mappen Skickat och jämför mottagarens adress med vad som står i mailer-daemon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Automan:

Jag har själv vid något tillfälle fått ett mail från mailer-daemon med information om att det mail jag skickat inte kunnat levereras då mottagaradressen varit felaktig. Lösningen har då varit att skicka om mailet efter att ha rättat mottagar adressen och då har heller inga nya mail kommit från mailer-daemon.

 

Ibland blir man blind för det man skrivit in och fast man dubbelkollat och tycker att allt ser rätt ut, kan det vara någon bokstav som fallit bort.

Om du läser hela informationen som står i mailer-daemon kommer du kunna se datum och tidpunkt för mailer som du försökt skicka till mottagaren. Kolla då i mappen Skickat och jämför mottagarens adress med vad som står i mailer-daemon.

 

Tack för tipset kommer att prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...