Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TeamViewer och oövervakad åtkomst


ChristerE
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Har installerat TeamViewer i en dator, aktiverat oövervakad åtkomst och ställt in att TeamViewer startas med Windows. Inga problem så långt men när sessionen avslutas visas ett fönster "Sponsrad session", även på datorn som fjärrstyrts.


Jag har hittat att det ska gå att stänga av det fönstret, men man tycks behöva skapa ett konto hos TeamViewer för att komma åt den inställningen, se länken, och förmodligen ha köpt en licens för TeamViewer. Men ansluter man igen, stänger fönstret på den fjärrstyrda datorn och avslutar den sessionen inom 30 sekunder så ska fönstret inte visas den gången.
https://community.teamviewer.com/t5/Previous-versions/How-do-I-disable-the-comment-box-from-popping-up-after-every/td-p/14233


Upptäckte också en annan sak. Har datorn som ska fjärrstyras startat om sig så går det att ansluta och logga in. Men när sessionen avslutas så loggas användaren ut igen och loginskärmen visas. Men det finns kanske inställningar för att lösa det också.


Datorn och skärmen är till för att visa information så de beskrivna beteendena är ju inte så bra. Men för det första finns i alla fall ett sätt att lösa det hela (om man litar på att fönstret inte dyker upp efter den andra anslutningen).


Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta/förklara (innan jag testar mer)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket till svar men...

 

Nu är det länge sedan jag använde TeamViewer men under en period var det väldigt intensivt.

Jag "nyttjade" pop-up-rutan som ett meddelande till de bekanta jag hade detta installerat hos att jag nu var klar.

Rutan som dyker upp nere vid klockan betydde att jag kopplat upp mig.

 

Man behöver inte ha licens för att registrera ett konto. Jag har det och då får jag "Mina datorer" i ett eget litet sidofönster.

 

Om du ska fjärrstyra en informationsskärm vill du kanske att skärmen blir helt svart i stället?
Hittat någon sådan inställning?

(jag sitter med jobbardatorn nu och eftersom TeamViewer är bannlyst av en av kunderna, om man ansluter datorn till deras nätverk, har jag det inte installerat)

 

Kanske finns andra möjligheter i AnyDesk?

Jag har "börjat" (bara en av de "riktiga" fjärrdatorerna än) använda det i stället för TeamViewer.

Detta efter tips i denna tråd:

https://eforum.idg.se/topic/360647-teamviewer/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade rekommenderat Google Remote Desktop :) Helt fritt och funkar nästintill bättre än Teamivewer, Använder de till jobb och kan säga att de pushar dig till att köpa licens. 

 

+ på sidan är att Google Chrome har alla redan installerat på datorn. Logga in på ditt Google konto, installera remote desktop - Logga ut. - Åtkomsten kommer ligga kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack båda två för tips på alternativa program.


Konto går att registrera utan licens, men det verkade som att en licens behövs för att kunna inaktivera kommentarsfönstret som visas efter sessionerna. Men fönstret visas inte efter korta sessioner, så en extra och kort session för att stänga fönstret i den fjärrstyrda datorn är en lösning som duger bra. Kommer fönstret i den fjärrstyrda datorn så kommer det även i datorn jag fjärrstyr med, så man behöver inte undra om sessionen blev lite för lång.


Så ändrade jag så datorn loggar in automatiskt, så situationen att fjärrstyra och komma till inloggningsskärmen ska inte behöva hända (då en avslutad sessionen loggar ut användaren igen, i den fjärrstyrda datorn). Så finns den aktuella datorn inom rimligt avstånd, så det är inte hela världen om allt inte kan fixas med fjärrstyrning.


Att få skärmen svart under fjärrstyrningen skulle kunna vara bra, men det handlar mest om att kunna kolla att systemet är igång så det är inte prioriterat. Rutan som dyker upp nere vid klockan "gömmer sig" automatiskt efter några sekunder, det blir bara en liten flik synlig. Så det märks knappast att jag fjärrstyr.

Redigerad av ChristerE
Markerar ärendet som löst
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-08-21 på 07:28, skrev Mikael63:

Kanske finns andra möjligheter i AnyDesk?

Kommentar: Anydesk fungerar inte om inte fjärrdatorn är ansluten till en fysisk skärm.

 

**

 

På 2020-08-21 på 10:34, skrev Volfi:

Hade rekommenderat Google Remote Desktop :) Helt fritt och funkar nästintill bättre än Teamivewer, Använder de till jobb och kan säga att de pushar dig till att köpa licens. 

+ på sidan är att Google Chrome har alla redan installerat på datorn. Logga in på ditt Google konto, installera remote desktop - Logga ut. - Åtkomsten kommer ligga kvar.

Kommentar: Google Remote Desktop fungerar inte alls.
Tillägg i webbläsaren vill att man ska ladda ner och installera en web-app.

Den appen vill att man ska ladda ner och installera ett program.

Det programmet vill att man ska ladda ner och installera.. osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...