Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teamviewer


malex1731
 Share

Rekommendera Poster

Har kört teamviewer i flera år, både som IT-konsult och privat. Tror jag har sålt flera licenser på inrådan till kunder. Nu är jag 72 år och väldigt privatperson. Jag har använt teamviewer privat under lång tid, brukar titta till väderstationen på sommarstället remote, har fungarat helt ok. Nu har teamviewer plötsligt bestämt att jag är en proffesionell användare, dvs jag får bara c:a 5 sek körtid sen nedkoppling utan förvarning.  När jag försöker nå kundtjänst hos teamviewer hamnar jag på en fruktansvärt dålig telelina, ingen kötjänst bara info om hur man ev. kan köpa licens och dålig musik. Om man vill e-posta till dom måsta man vara registrerad. Har försökt registrera men ingen respons efter 2 veckor.  Riktigt DÅLIGT.

Har numera övergått till Anydesk som fungerar utmärkt och är gratis för privat bruk.

 /Alex

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått det beskedet, och jag skickade mail på lördagen och svaret kom på måndagen att jag var godkänd, men jag hade tröttnat på att vänta, så jag avinstallerade och installerade om med resultatet inget var ändrat utan  samma problem, så jag avinstallerade med Revo Uninstaller så att jag fick bort alla inställningar, sen var det bara att köra igen som vanligt tills varningen kommer igen

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått en sådan "förfrågan" för länge sedan. Om jag verkligen använde mjukvaran för personligt bruk. Då hade jag många anslutna datorer och under en tid många uppkopplingar.

Förklarade att jag, tyvärr, är den där datorkunnige kompisen - till flera personer.

Då var det okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är stoppad av Teamviewerföretaget från användning av Teamviewer. Även jag har varit i kontakt med support och försökt få dem att förstå att jag är en privatanvändare, utan att lyckas.

Sålunda använder jag inte längre Teamviewer då programmet inte går att använda. 
 

Istället för Teamviewer använder jag Cloudberry Remote, som fungerar nästan lika bra som Teamviewer.

 

https://www.msp360.com/remote-assistant/windows.aspx

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte installera Cloudberry som en ” backup”?

Blir du avstängd av Teamviewer kan du alltid koppla upp dig med Cloudberry.

Kan bli problem för ”svärsgubben” att förstå hur programmet skall installeras. 
Åkte på just det problemet med en bekant som inte är haj på datorer. Fick åka hela vägen hem till honom och först hjälpa honom för att därefter installera Cloudberry.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte installera Cloudberry via Teamviewer? Jag har ställt in oövervakad åtkomst hos svärgubben så jag kan när som helst "ta över" datorn. Att åka hem till honom är med tanke på läget i landet inte aktuellt.

 

Tillägg: Nä det kan inte bli Cloudberry då jag ju själv kör Linux.

Kikar på tips enligt Ts.

Redigerad av Mikael63
Linux!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du installera Cloudberry via Tea,viewer!

Jag fick åka hem till min bekant bara för att Teamviewer låste mig ute.

 

Ja, du kör Linux! Cloudberry kanske inte finns för Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev malex1731:

När jag försöker nå kundtjänst hos teamviewer hamnar jag på en fruktansvärt dålig telelina, ingen kötjänst bara info om hur man ev. kan köpa licens och dålig musik. Om man vill e-posta till dom måsta man vara registrerad. Har försökt registrera men ingen respons efter 2 veckor.  Riktigt DÅLIGT.

Har numera övergått till Anydesk som fungerar utmärkt och är gratis för privat bruk.

 /Alex

Jag recenserade deras app för IOS och gav dem kritik för att jag betraktades som professionell. Det var så jag kom i kontakt med Teamviewer. Precis som du försökte jag nå dem via deras hemsidas kontaktinformation utan att lyckas.

 

Genom att kritiserade dem via apprecension för att de spärrade mig kontaktade de mig istället. De vägrade att acceptera mig som privatanvändare och krävde att jag skulle betala licens för att få fortsätta använda Teamviewer.

 

Jag skall testa ditt tips om AnyDesk och jämföra det med Cloudberry Remote som jag numera använder. Skall se om AnyDesk fungerar smidigare än Cloudberry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Fick åka hela vägen hem till honom och först hjälpa honom för att därefter installera Cloudberry.

Finns kanske inte den portabla versionen för Cloudberry än (för de tillfällen Cloudberry är aktuellt), det står "will be available".


Det brukar inte vara så svårt att via telefon guida den som behöver hjälp till en webbadress och hämta, för att sen starta direkt eller också spara filen för kommande tillfällen. Någon installation behövs inte. Har gjort så med TeamViewer QuickSupport utan problem.


Quick Support Client
Optimized for instant support, the compact no-installation package will be available to allow you establish the connection.
https://www.msp360.com/remote-assistant.aspx


TeamViewer QuickSupport
https://www.teamviewer.com/sv/ladda-ner/windows/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent funktionsmässigt är det nog inte någon större skillnad, men en för mig avgörande skillnad är att TeamViewer finns för alla plattformar (även för mobiler) medan Windows inbyggda snabbhjälp förutsätter att Windows 10 körs på bägge datorerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Vad är skillnaden på Teamviewer och Windows inbyggda Snabbhjälp?

 

Det är betydligt enklare att få anslutning till en dator som används av en novis genom Teamviewer eller liknande program.

Av egen erfarenhet vet jag att noviser har mycket svårt att hitta runt och få igång fjärrhjälp, även med benägen instruktion via telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev ChristerE:

 


Det brukar inte vara så svårt att via telefon guida den som behöver hjälp till en webbadress och hämta, för att sen starta direkt eller också spara filen för kommande tillfällen. 

 

Hade det gått hade jag aldrig gjort resan.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är betydligt enklare att få anslutning till en dator som används av en novis genom Teamviewer eller liknande program.

Av egen erfarenhet vet jag att noviser har mycket svårt att hitta runt och få igång fjärrhjälp, även med benägen instruktion via telefon.

Ja, "Oövervakad åtkomst", som Teamviewer kallar det, är ett måste i sådana sammanhang.

Att guida någon i blindo för att starta en session kan kräva lika mycket som att guida någon att lösa det uppkomna problemet, det som man behöver fjärrstyrningen till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Hade det gått hade jag aldrig gjort resan.

Ska det tolkas som att det finns en portabel version av Cloudberry, se tidigare inlägg (och att din bekant även med vägledning inte förstår att hämta och starta den)?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Av egen erfarenhet vet jag att noviser har mycket svårt att hitta runt och få igång fjärrhjälp, även med benägen instruktion via telefon.

 

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, "Oövervakad åtkomst", som Teamviewer kallar det, är ett måste i sådana sammanhang.

Är "fjärrhjälp" (funktionen i Windows) för svår för noviser, som X-Men har erfarenhet av, betyder det väl inte att användning av t ex portabla versioner är uteslutet, att "Oövervakad åtkomst" skulle vara det enda alternativet?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ska det tolkas som att det finns en portabel version av Cloudberry, se tidigare inlägg (och att din bekant även med vägledning inte förstår att hämta och starta den)?
 

Jag kan inte se att Cloudberry finns som en portabel version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Är "fjärrhjälp" (funktionen i Windows) för svår för noviser, som X-Men har erfarenhet av, betyder det väl inte att användning av t ex portabla versioner är uteslutet, att "Oövervakad åtkomst" skulle vara det enda alternativet?
 

Eftersom flera av de jag hjälper är väldigt familjära med datorer men noviser när det kommer till problemlösning får jag ägna mycket tid åt vägledning i telefon när de inte förstår hur de skall göra i vissa moment. Istället för att ägna en massa tid i telefon går det betydligt snabbare om jag får ta över datorn och visa dem.

Jag har varit med om att försöka vägleda i över en timme för att göra en enkel sak utan att den som lyssna lyckas. Det vanligaste skälet är att den jag hjälper gör andra moment än de jag ber den om "bara för att vara lite före" de steg jag ger.

 

Det är som Mikael63 nämner, man är i "blindo" när man själv inte har kontrollen över datorn. 

Många gånger får jag höra att "Hur fasen kan du hitta allt så snabbt?". 

 

Bara en sådan sak som att ha Office-paketet installerat och sedan, "av misstag", installera över det med Office 365 med påföljande problem att bli ombedd att antingen ange licens eller köpa en blir oöverstigligt, trots "datorvana". Hur jag än försöker förklara att Office 365 skall avinstalleras och Office-paketet ominstalleras med tillhörande aktivering av den medföljande licensen är ett problem som inte går att lösa för "den datorvane".

 

För mig är ovanstående exempel något som är busenkelt att göra.

 

Jag har försökt att vägleda till hur den jag skall hjälpa skall öppna "Fjärrhjälp" i Windows genom att göra precis samma steg själv i min dator. Bara för att jag skall kunna berätta exakt hur den jag skall hjälpa skall göra. Trots detta misslyckas det ändå med att få igång "Fjärrhjälp".

 

Det är mycket enklare för motparten att ha en ikon på Skrivbordet som det bara är att klicka på så är allt i princip klart för ett "övertagande".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev X-Men:

Bara en sådan sak som att ha Office-paketet installerat och sedan, "av misstag", installera över det med Office 365

Hehe, svärgubben slår det! Han "råkade" visst uppgradera från Windows 7 till Windows 10 på helt eget bevåg.

(men att få fram bokmärkesfältet i IE klarar han inte)

 

23 minuter sedan, skrev X-Men:

genom att göra precis samma steg själv i min dator.

Jag som kör Linux Mint får det svårt med det, när svärgubben har Windows 10.

 

 

24 minuter sedan, skrev X-Men:

Det är mycket enklare för motparten att ha en ikon på Skrivbordet som det bara är att klicka på så är allt i princip klart för ett "övertagande".

Inte ens det behöver jag förklara. Svärgubben ringer och ber mig "gå in i hans dator" för nu är det något meddelande om att köpa nåt antivirus igen. Datorn är påslagen och han kollar TV så länge medan jag fixar.

 

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

användning av t ex portabla versioner

Som? Något på ett USB-minne? Hur ska svärgubben veta var det är och var ska det vara istoppat någonstans? Där musen är ansluten men då fungerar ju inte musen osv..

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag kan inte se att Cloudberry finns som en portabel version.

Då förstår jag resan till din bekant.

 

(Tidigare svar kunde tolkas som att en portabel version trots allt finns, men att din bekant inte förstod att hämta den, ens med vägledning.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Som? Något på ett USB-minne? Hur ska svärgubben veta var det är och var ska det vara istoppat någonstans? Där musen är ansluten men då fungerar ju inte musen osv..

För TeamViewer hämtas den på deras webbplats, se mitt inlägg från kl 00.14.


Använder man en dator så är väl att surfa en av de vanligare aktiviteterna. Använder den som behöver hjälp e-post kan ett sätt vara att mejla länken, ifall det inte fungerar att muntligt guida till den portabla versionen.


Bara att klicka på länken, sen fungerar det lite olika beroende på använd webbläsare.

https://download.teamviewer.com/download/TeamViewerQS.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev ChristerE:

För TeamViewer hämtas den på deras webbplats, se mitt inlägg från kl 00.14.


Använder man en dator så är väl att surfa en av de vanligare aktiviteterna. Använder den som behöver hjälp e-post kan ett sätt vara att mejla länken, ifall det inte fungerar att muntligt guida till den portabla versionen.


Bara att klicka på länken, sen fungerar det lite olika beroende på använd webbläsare.

https://download.teamviewer.com/download/TeamViewerQS.exe

 

Det fungerar säkerligen bra för väldigt många men inte för de jag har i min lista.

Om det gjorde det hade jag inte behövt ha de datorerna/personerna i listan.

Där behöver det, som jag skrivit tidigare, finnas ett installerat program som körs i bakgrunden redo att svara när jag ansluter, utan interaktion från personen jag ansluter till.

Jag avser installera Anydesk på svärgubbens dator nästa gång jag, av annan orsak, behöver ansluta mig eller när jag kan göra ett fysiskt besök.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det fungerar säkerligen bra för väldigt många men inte för de jag har i min lista.

Visst finns det de som kan ha svårt att hitta till en nedladdning, även med god guidning. Och hjälper man samma personer lite nu och då så är det förstås praktiskt med "Oövervakad åtkomst". Jag nämnde portabla versioner efter X-Mens kommentar om att behöva åka hem till en bekant (fast efter en utelåsning spelar det ju ingen roll hur den hjälpbehövande startar TeamViewer), ett alternativ i många fall, om ingen tänkt på det.
 

På 2020-03-21 på 14:12, skrev malex1731:

Nu har teamviewer plötsligt bestämt att jag är en proffesionell användare, dvs jag får bara c:a 5 sek körtid sen nedkoppling utan förvarning.

Tråden startade med problemet att bli bedömd som professionell användare. Hur ser TeamViewer att man ansluter ofta, loggar de kanske IP-adressen man har. Hanse skrev att en total avinstallation hjälpte (och hoppas att det håller i sig). Men det finns en portabel version för den som hjälper också, då sparas väl inga inställningar, eller ...? Och många som har rollen att hjälpa har förmodligen en mobil som kan fungera som hotspot, då kommer en anslutning från en annan IP-adress och man borde inte bli blockerad. Kanske inte en permanent lösning, men om man plötsligt blir utsparkad borde det kunna vara en lösning medan man håller på att argumentera med TeamViewer. Eller om man föredrar att byta program i stället för att argumentera.


Några funderingar innan natten tar vid. ?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...