Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kryptrerade bilder


Pelin991
 Share

Rekommendera Poster

Har bilder som är kryptrerad med RSA-496 sedan ett tag tillbaka i en usb minne. Det går ej att klicka på bilderna. De var även lagrade på en bärbar dator som vi köpte från ett annat land. Dock finns det en bild mwd svart text som beskriver kryptrering med massa koder osv. Men jag kan absolut ingenting som rör sånt. Snälla kan någon hjälpa vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pelin991:

Dock finns det en bild mwd svart text som beskriver kryptrering med massa koder osv.

Välkommen till forumet!

 

Kan du bifoga den bilden till ditt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Pelin991:

De var även lagrade på en bärbar dator som vi köpte från ett annat land. 

Är bilderna dina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har krypterat dem? Utan rätt nyckel för dekryptering är nog bästa idén att se om du inte har en annan kopia av bilderna.

 

men som Cecilia säger, visa oss bilden så kanske vi kan säga mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du har fått in in kryptovirus/ransomware. 
Gå till sidan https://www.nomoreransom.org och se om det finns en känd nyckel där. Annars är det tyvärr kört. Du ska inte betala bitcoin till förövarna då de troligast inte kommer ge dig nyckeln. 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här något innehåll som du vet med bestämdhet att du är ägare till?

 

Av texten att döma, så verkar du ha två val, betala en hög bitcoin via en dold mystisk adress du kommer åt från Webbläsaren Tor, eller använda en giltig krypteringsnyckel du fått tillgång till.

 

Men eftersom du tydligen fått detta via ett USBminne som också funnits på en bärbar dator som funnits i ett annat land, så vet du ju om du har rätt att använda/avkryptera dessa bilder.

 

Annars tycker jag du ska glömma detta. Allt låter hur skumt som helst.

 

Eller är du bara himla nyfiken på detta, och vill se om du kan knäcka och få fram bilderna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Är det här något innehåll som du vet med bestämdhet att du är ägare till?

 

Av texten att döma, så verkar du ha två val, betala en hög bitcoin via en dold mystisk adress du kommer åt från Webbläsaren Tor, eller använda en giltig krypteringsnyckel du fått tillgång till.

 

Men eftersom du tydligen fått detta via ett USBminne som också funnits på en bärbar dator som funnits i ett annat land, så vet du ju om du har rätt att använda/avkryptera dessa bilder.

 

Annars tycker jag du ska glömma detta. Allt låter hur skumt som helst.

 

Eller är du bara himla nyfiken på detta, och vill se om du kan knäcka och få fram bilderna??

Du kanske har missförstått hela situationen, datorn är köpt från en butik i ett annat land, en Sony. Bilderna som jag överförde från en tlf till datan och som tillhör mig, bilder på mina barn/familj har blivit kryptrerad av någon anledning. Alltså bilderna var redan kryptrerad i datorn. Så till svar, självklart vill jag knäcka! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-14 på 11:59, skrev polken:

Är bilderna dina?

Ja självklart, bilder överförda från en telefon till datorn. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara återförklara

Bilderna överförda från min dåvarande tlf, till en nyköpt data, blev kryptrerad av någon anledning. Datorn är trasig. Men bilderna finns på ett usb minne. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Pelin991:

bilder på mina barn/familj har blivit kryptrerad av någon anledning.

Anledningen verkar vara att det finns eller fanns ett skadligt program i datorn som krypterade bilderna för att försöka få dig att betala pengar för att dekryptera bilderna, som polken skrev förut idag och du fick där en länk till en sida som kanske kan hjälpa dig.

 

Om nu bilderna inte finns kvar på telefonen och kan hämtas därifrån igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pelin991:

Du kanske har missförstått hela situationen, datorn är köpt från en butik i ett annat land, en Sony. Bilderna som jag överförde från en tlf till datan och som tillhör mig, bilder på mina barn/familj har blivit kryptrerad av någon anledning. Alltså bilderna var redan kryptrerad i datorn. Så till svar, självklart vill jag knäcka! ?

Det gick tyvärr att tolka det lite åt det hållet, men bra att det blev mer förståligt efter några fler inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-15 på 17:10, skrev polken:

Ok, du har fått in in kryptovirus/ransomware. 
Gå till sidan https://www.nomoreransom.org och se om det finns en känd nyckel där. Annars är det tyvärr kört. Du ska inte betala bitcoin till förövarna då de troligast inte kommer ge dig nyckeln. 

 

Hej

Jag försökte ladda upp koder och adress och bifogade bild men det gick inte, hur ska jag gå tillväga. Bara någon kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "det gick inte", fick du ett felmeddelande eller fick du svaret att det inte går att dekryptera dina filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du med "det gick inte", fick du ett felmeddelande eller fick du svaret att det inte går att dekryptera dina filer?

Jag förstår inte vad som har hänt men bilderna som jag hade på usb minnet är borta jävla viruset har förstört allt, ocjmh även hemsidan fick jag alltid felmeddelande. Nu bad jag om hjälp från en granne som jobbar med IT. Låter löjligt men jag gråter, jag hade mina barns bilder det enda jag hade på usb minnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Cecilia:

Väldigt tråkigt det som har hänt dig, jag känner med dig.

Snälla känner ni någon som kan hjälpa mig är redo att betala? Bara jag får tillbaka mina bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, om beskedet på https://www.nomoreransom.org/ är negativt (jag antar att det är vad din granne fick fram) så går det inte att dekryptera bilderna. Krypteringar fungerar väldigt bra nu för tiden.

 

Har du inte skickat bilderna till någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Tyvärr, om beskedet på https://www.nomoreransom.org/ är negativt (jag antar att det är vad din granne fick fram) så går det inte att dekryptera bilderna. Krypteringar fungerar väldigt bra nu för tiden.

 

Har du inte skickat bilderna till någon annan?

Jag fick inget svar från crypto, det gick bara inte att fixa sidan svarade inte. Grannen ska kolla. Hade bilderna på usb minnet för nån timme sedan. Vill bara tillägga att jag hade andra bilder som var krypterade i andra mappar, en mapp hade jag för att lagra endast barnens bilder. Men för en timme sedan blev en del av bilderna krypterad. Så grannen sade att jag aldrig ska behålla gamla krypterade bilder. Jag är så dum som man kan vara. Men hittils hade det inte skett något. Plötslig blev en del krypterad. Hoppas jag har kunnat förklara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Tyvärr, om beskedet på https://www.nomoreransom.org/ är negativt (jag antar att det är vad din granne fick fram) så går det inte att dekryptera bilderna. Krypteringar fungerar väldigt bra nu för tiden.

 

Har du inte skickat bilderna till någon annan?

Tack för svar, kan de fixa usb minnen också eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Pelin991:

Men för en timme sedan blev en del av bilderna krypterad.

Om krypteringen håller på nu så betyder det att du har det skadliga programmet körandes i datorn nu. Stäng genast av datorn!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev polken:

Kan de fixa usb minnen? För att jag hade bilderna lagrade i usb med ett antal mappar en del krypterade, endast en mapp hade jag för lagring för bilder nu är de även krypterad en del i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...