Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kryptrerade bilder


Pelin991
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om krypteringen håller på nu så betyder det att du har det skadliga programmet körandes i datorn nu. Stäng genast av datorn!!!

Nej, jag hade usb minnet på mobilen för att titta igenom men så såg jag att allt är borta sen hörde jag av mig till grannen. Jag förstår inte bilderna som jag hade i flera år på minnet kan vara borta plötsligt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borta är de väl inte men krypterade. Den typen av krypteringar kan hända när man får in ett skadligt program i datorn som vill lura av en pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Borta är de väl inte men krypterade. Den typen av krypteringar kan hända när man får in ett skadligt program i datorn som vill lura av en pengar.

Jaa precis, som sagt hade jag de tidigare år på datorn och nu på ett usb minne och även i minnet blev de krypterad bara plötslig. För en timme sedan hade jag allt på usb minnet ca 2000 bilder och allt kunde jag se, på 10 min blev allt krypt, kanske när jag satte usb på mobilen hände allt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

I så fall låter det som att du skulle ha ett skadligt program på mobilen.

Jag tror att all skadlig redan var befintlig i usb minnet eftersom jag hade andra mappar där med bilder som var kryptrerade. Men det konstiga är att mina befintliga blev låsta just idag. Jag som du kanske säger det kan vara även så. Jag sitter och gråter som fan. Alltså mina barns enda bilder gör så ont i hjärtat 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om krypteringen håller på nu så betyder det att du har det skadliga programmet körandes i datorn nu. Stäng genast av datorn!!!

 

55 minuter sedan, skrev Pelin991:

Jag tror att all skadlig redan var befintlig i usb minnet eftersom jag hade andra mappar där med bilder som var kryptrerade. Men det konstiga är att mina befintliga blev låsta just idag. 

Krypteringen låser förmodligen inte alla bilder i en enda omgång. Så jag håller med Cecilia, stäng av datorn. Kanske kommer annars också andra dokument att krypteras.


Anslut sen hårddisken i en annan dator och spara alla intressanta dokument, även de krypterade så du har dem tillgängliga ifall någon lösning för dekryptering hittas. Ansluts disken i en annan dator så körs inte det skadliga programmet på disken då. Eventuellt kan din dator sen behöva en ominstallation, ifall inget antivirusprogram kan ta bort skräpet. (Skulle förslaget vara dåligt så kommer det att kommenteras.)


Så skrev du om en annan dator, som var trasig. Finns bilderna i den datorn kanske samma sak kan göras med den hårddisken, ansluta i annan dator och spara bilderna, om det inte är hårddisken som är paj eller bilderna inte också är krypterade i den datorn.

 

TILLÄGG:
Diskarna ska alltså anslutas som extra diskar, inte ersätta befintlig disk med operativsystem på, ifall det skulle gå, då blir det ju lika illa.
 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick höra från grannen att hårddisken fungerar väl på gamla datorn , nu väntar jag på att bilderna ska dyka upp i alla fall de som jag överförde sist. Håller tummarna 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan fråga gällande min gamla mobil där jag hade alla bilderna, saken är att jag hade överfört bilderna till datorn så jag har inte kvar de i filmapparna, men vet ni om datakunniga kan hämta bilderna genom att göra en djupsökning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon hjälpa mig med nomoreransome hemsidan, hur ska man gå tillväga, det finns nycklar där men vilken nyckel är det jag ska titta på, jag hade bifogat bilderna på meddelanden som jag fick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Menar du sidan https://www.nomoreransom.org/crypto-sheriff.php?lang=sv?

Du ska ladda upp två av de krypterade bilderna samt filen med information.

Jaa det försökte jag i några omgångar men sidan laddas om, jag får alltså ingen som helst svar. Kan det vara så att den inte är uppdaterad, vilket jag inte tror. Men det finns inga kontaktuppgifter till någon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med en annan webbläsare eller be grannen.

 

Sidan är ett samarbete mellan bland annat Europol och några antivirusföretag och de har nog inga resurser att lägga på att ge support för en gratistjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Pröva med en annan webbläsare eller be grannen.

 

Sidan är ett samarbete mellan bland annat Europol och några antivirusföretag och de har nog inga resurser att lägga på att ge support för en gratistjänst.

Nu sa grannen att i hårddisken finns inga filer, vad kan problemet vara. Jag tänker skicka till Ibas ontrack, min gamla samsung där all foto egentligen kommer ifrån. Tror ni att man kan återskapa filer från mobil. Jag vet att det finns recovry för samsung. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Pröva med en annan webbläsare eller be grannen.

 

Sidan är ett samarbete mellan bland annat Europol och några antivirusföretag och de har nog inga resurser att lägga på att ge support för en gratistjänst.

Cecilia vet du om man återskapa raderade filer från en mobil? Jag tror att jag måste anlita en profesionell firma 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du får nog fråga firmorna som håller på med att rädda filer.

 

När det gäller foton på mobiler så är väl de ofta inställda på att automatiskt kopieras till något moln som backup/säkerhetskopia kopplat till den mejladress man registrerade i mobilen från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, du får nog fråga firmorna som håller på med att rädda filer.

 

När det gäller foton på mobiler så är väl de ofta inställda på att automatiskt kopieras till något moln som backup/säkerhetskopia kopplat till den mejladress man registrerade i mobilen från början.

Jac vet inte om de finns på moln, i så fall skulle jag se på min nya mobil kanske? Alltså i Google foto och synkroniserade enheter. Men jag vet att professionella firmor kan göra mycket mer än vad man tror, det vill jag också tro. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pelin991:

Nu sa grannen att i hårddisken finns inga filer

Har grannen använt speciella verktyg för detta?

Ex. Testdisk eller Photorec eller ännu "värre" grejor?

 

Om man kan ansluta mobilen som en USB-enhet kanske man kan komma åt dem med ovanstående program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har grannen använt speciella verktyg för detta?

Ex. Testdisk eller Photorec eller ännu "värre" grejor?

 

Om man kan ansluta mobilen som en USB-enhet kanske man kan komma åt dem med ovanstående program.

Nej, han har inga professionella verktyg vad han säger. Så jag ska nog anlita en firma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har grannen använt speciella verktyg för detta?

Ex. Testdisk eller Photorec eller ännu "värre" grejor?

 

Om man kan ansluta mobilen som en USB-enhet kanske man kan komma åt dem med ovanstående program.

Menar du att testdisk och photorec är någon man kan lita på eller tvärtom? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tipsar om dessa eftersom jag använt dem några gånger och för att de fungerar i Linux.

 

 @Cecilia tipsar om Recuva i en annan färsk tråd och för länge sedan fick @2Many2 hjälp av File Scavenger.

https://eforum.idg.se/topic/202452-recovery-av-hårddisk/?tab=comments#comment-1005202

 

 

Testdisk/photorec är inte helt lätt att förstå sig på men de är gratis och man sabbar inget med dessa.
(det gör man väl inte med de andra programmen heller)

Jag har försökt att skriva en enkel guide men det tycks som att programmen visar olika saker beroende på vad man undersöker och jag har därför inte fortsatt med det (guiden).

Testdisk är det man börjar med. Det hittar filer på minnen som blivit formaterade flera gånger och man kan enkelt lista filerna och man kan enkelt kopiera till annan plats. Photorec kan söka lite djupare men det man räddar kommer att sakna filstruktur, filnamn.

Men i ditt fall gäller det bilder och då kan man begränsa urvalet till att bara söka *.jpg och sedan sparar man dessa till en mapp, sedan fortsätter man med andra filformat som bilderna kan tänkas ha. Då slipper man få med sig en massa systemfiler osv som man ändå inte kan öppna.

 

Jag försökte ansluta min mobil som en USB-enhet men jag misslyckas med det.

Jag kommer åt alla filer från min filutforskare (mina filer är ju inte raderade/flyttade) men om Testdisk ska söka så måste telefonen monteras som ex. en enhet sdd, eller i Windows som ex. F:

 

Minneskort till mobiler går ju att sätta i en USB-adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, jag tipsar om dessa eftersom jag använt dem några gånger och för att de fungerar i Linux.

 

 @Cecilia tipsar om Recuva i en annan färsk tråd och för länge sedan fick @2Many2 hjälp av File Scavenger.

https://eforum.idg.se/topic/202452-recovery-av-hårddisk/?tab=comments#comment-1005202

 

 

Testdisk/photorec är inte helt lätt att förstå sig på men de är gratis och man sabbar inget med dessa.
(det gör man väl inte med de andra programmen heller)

Jag har försökt att skriva en enkel guide men det tycks som att programmen visar olika saker beroende på vad man undersöker och jag har därför inte fortsatt med det (guiden).

Testdisk är det man börjar med. Det hittar filer på minnen som blivit formaterade flera gånger och man kan enkelt lista filerna och man kan enkelt kopiera till annan plats. Photorec kan söka lite djupare men det man räddar kommer att sakna filstruktur, filnamn.

Men i ditt fall gäller det bilder och då kan man begränsa urvalet till att bara söka *.jpg och sedan sparar man dessa till en mapp, sedan fortsätter man med andra filformat som bilderna kan tänkas ha. Då slipper man få med sig en massa systemfiler osv som man ändå inte kan öppna.

 

Jag försökte ansluta min mobil som en USB-enhet men jag misslyckas med det.

Jag kommer åt alla filer från min filutforskare (mina filer är ju inte raderade/flyttade) men om Testdisk ska söka så måste telefonen monteras som ex. en enhet sdd, eller i Windows som ex. F:

 

Minneskort till mobiler går ju att sätta i en USB-adapter.

Tack för all info, eftersom jag inte har en fungerande dator så kan jag inte göra det själv. Men ska vänta på att min granne som jobbar med IT ska försöka fixa, när han har tid. Egentligen vill jag anlita en profesionell firma. Eftersom de har all verktyg på plats. 

Redigerad av Pelin991
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, jag tipsar om dessa eftersom jag använt dem några gånger och för att de fungerar i Linux.

 

 @Cecilia tipsar om Recuva i en annan färsk tråd och för länge sedan fick @2Many2 hjälp av File Scavenger.

https://eforum.idg.se/topic/202452-recovery-av-hårddisk/?tab=comments#comment-1005202

 

 

Testdisk/photorec är inte helt lätt att förstå sig på men de är gratis och man sabbar inget med dessa.
(det gör man väl inte med de andra programmen heller)

Jag har försökt att skriva en enkel guide men det tycks som att programmen visar olika saker beroende på vad man undersöker och jag har därför inte fortsatt med det (guiden).

Testdisk är det man börjar med. Det hittar filer på minnen som blivit formaterade flera gånger och man kan enkelt lista filerna och man kan enkelt kopiera till annan plats. Photorec kan söka lite djupare men det man räddar kommer att sakna filstruktur, filnamn.

Men i ditt fall gäller det bilder och då kan man begränsa urvalet till att bara söka *.jpg och sedan sparar man dessa till en mapp, sedan fortsätter man med andra filformat som bilderna kan tänkas ha. Då slipper man få med sig en massa systemfiler osv som man ändå inte kan öppna.

 

Jag försökte ansluta min mobil som en USB-enhet men jag misslyckas med det.

Jag kommer åt alla filer från min filutforskare (mina filer är ju inte raderade/flyttade) men om Testdisk ska söka så måste telefonen monteras som ex. en enhet sdd, eller i Windows som ex. F:

 

Minneskort till mobiler går ju att sätta i en USB-adapter.

Frågan är jag har en hårddisk från bärbar och min gamla telefon som jag bad honom kolla. Enligt honom så finns inte filer i hårddisken så lätt borde det inte vara. Det finns andra program och verktyg man kan kolla igenom. Samma sak för mobiler osv. Precis som du beskrev ett antal program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda har varit i branschen i minst 15 år och de har hela tiden haft bra rykte. Ibas låg för 10 år sen högre i pris men jag vet inte hur det är numera. Kan ju vara en fördel att anlita ett företag som du kan åka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...