Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställningar i Word


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag skriver rätt mycket Word-texter i Microsoft 365 Personal.

Tidigare, innan juliuppdateringen (?) när jag klickade upp en ny blank sida var rubriken Start förvald vilket var mycket praktiskt för mig som regelmässigt måste ändra bokstavsstorlekn till 14 för att kunna läsa och skriva samtidigt. Så är det inte längre utan jag måste börja med klicka på Start som försvinner så fort jag skriver. Vill jag sedan fetmarkera, understryka eller göra något annat måste jag återigen öppna Start.

Hur ställer jag in så Start visas direkt och ligger kvar?

Ett alternativ är att jag kan ställa in storleken som standard. I ”gamla” Word var det enkelt, men jag verkligen inte hur det görs idag.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det här?
https://support.microsoft.com/sv-se/office/ändra-teckenstorlek-931e064e-f99f-4ba4-a1bf-8047a35552be

Det står "4. Klicka på fliken Ange standardinställningar och välj önskad storlek i rutan storlek"


@ChristerE använder Office 365 så när han ser tråden får du säkert bra svar av honom på hur du ställer in så Start visas direkt och ligger kvar.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på tredje raden Hämta format kan jag ju men någon flik Ange standardinställningar hittar jag inte .. Hm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer fram om du klickar på Word här

Ändra standard tecken storlek för all text

Hur du ändrar standard tecken storleken varierar beroende på app. Välj ditt program nedan och följ anvisningarna.
Excel
PowerPoint
Word

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde Word. Jag tror att instruktionen är gammal, tycker att den ser så ut - vad tror du?

 

Ändrar mig beträffande det sista, det står ju att instruktionen gäller för Microsoft 365 så då är den inte för gammal

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev kiwi01:

Hur ställer jag in så Start visas direkt och ligger kvar?

När du har menyfliksområdet öppet borde du se ett häftstift längst bort till höger, den sorten som också kallas kartnål. Klicka på det så nålas menyfliksområdet fast igen. I det läget ändras symbolen till ett uppochnedvänt V, så kan "menyn" gömmas igen.


Se "Dölja eller Visa menyfliksområdet" en bit ned.
https://support.microsoft.com/sv-se/office/anpassa-menyfliksområdet-i-office-00f24ca7-6021-48d3-9514-a31a460ecb31


Det finns också andra sätt att ordna detta på.
https://support.microsoft.com/sv-se/office/visa-eller-dölja-menyfliksområdet-i-office-d946b26e-0c8c-402d-a0f7-c6efa296b527

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också Office 365, något "häftstift" längs bort till höger, har inte jag, men är menyfliksområdet "borta", är det är lika enkelt att någonstans på det tomma menyfliksområdet, högerklicka så fälls det ut hos mig en liten meny där jag väljer att ta bort bocken för Dölj menyfliksområdet, så dyker allt upp igen.

 

 

sshot-210.thumb.png.b0b06efeda7862009a59d28c5694d4eb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte längst ut till höger men snett ovanför rubriken Referens (sjätte från vänster) hittar jag något som i mina ögon liknar en spik. Lägger jag markören på den läser jag texten Anpassa verktygsfältet Snabbåtkomst. Är det den som Christer avser? Jag är ovillig att testa när jag inte vet vad jag gör och inte vet vad det resulterar i.

 

Högerklickar jag i verktygsfältet som Laso gör får jag följande alternativ: Återställ – Flytta – Ändra storlek – Minimera – Maximera – Stäng. Jag utgår ifrån att ”ändra storlek” här inte betyder textstorlek men jag kan ju ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

När du har menyfliksområdet öppet borde du se ett häftstift längst bort till höger, den sorten som också kallas kartnål. Klicka på det så nålas menyfliksområdet fast igen. I det läget ändras symbolen till ett uppochnedvänt V, så kan "menyn" gömmas igen.

Ja, så här ser det ut för mig med "ribbon" alltid synlig:

image.thumb.png.5c2aa43ed1d345d1feb7adca2e74313b.png

 

**

Klickar jag på ^ så döljs "ribbon" och då ser det ut så här:

image.thumb.png.348e98867e7bd44fff809f0d56e24bd8.png

**

Klickar jag på någon av alternativen, ex. Visa ser det ut så här:

image.thumb.png.04f9e1408791d981b0c085a1a966c816.png

 

Om det är detta Ts är ute efter vet jag dock inte.

 

Jag har:

image.png.e14e446589f5ae6b557a44d6e2cd91bf.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Laso:

Har också Office 365, något "häftstift" längs bort till höger, har inte jag, men är menyfliksområdet "borta", är det är lika enkelt att någonstans på det tomma menyfliksområdet, högerklicka så fälls det ut hos mig en liten meny där jag väljer att ta bort bocken för Dölj menyfliksområdet, så dyker allt upp igen.

 

 

sshot-210.thumb.png.b0b06efeda7862009a59d28c5694d4eb.png

Då har du väl valt att fältet du pekar på visas under menyfliksområdet (där Arkiv, Start, Infoga, ..., visas hela tiden).

 

927522503_Word01.jpg.0760ce42920587a26d2b95aa3b214ed2.jpg

 


Men häftstiftet/nålen borde du se även då, när menyfliksområdet fällts ut, som den tidigare länkade informationen beskriver, och bilden nedan över hela områdets bredd.

 

578347678_Word02.thumb.jpg.7b8cb5363950cf44a89a861895004ae7.jpg

 


Så är det inte bara i programversionerna man får med prenumerationsformen 365 som det fungerar på det här sättet (kanske intressant för fler än kiwi01).

 

999803425_Word03.jpg.4e4da6ac443503d55243b571085aad39.jpg


https://support.microsoft.com/sv-se/office/anpassa-menyfliksområdet-i-office-00f24ca7-6021-48d3-9514-a31a460ecb31

 

 

Det går också att dubbelklicka på Arkiv, Start, o s v, för att växla mellan att området fälls ihop eller hålls ständigt öppet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Inte längst ut till höger men snett ovanför rubriken Referens (sjätte från vänster) hittar jag något som i mina ögon liknar en spik. Lägger jag markören på den läser jag texten Anpassa verktygsfältet Snabbåtkomst. Är det den som Christer avser?

Nej, men det är förmodligen där som Laso klickat för att flytta fältet, se mitt förra inlägg.

 

 

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Högerklickar jag i verktygsfältet som Laso gör får jag följande alternativ: Återställ – Flytta – Ändra storlek – Minimera – Maximera – Stäng.

Ja, så blir det när det fältet finns på sin ursprungliga plats (efter installationen av Word), de alternativen avser hela Wordfönstret.
 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack ChristerE! 
Ja, med Start öppnad är ju stiftet lätt att hitta. Och nu är den förvald för varje nytt dokument, som jag ville ha det.
Men så återstår den lilla detaljen - hur kan jag fixera bokstavsstorlek 14 som standard. Om det går?

 

Oops, nu har jag vist rört till det ordentlig. Det var nog Mikael63 som svarade först. Så tusen tack till dig!
 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...