Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mottagande i datorbutik


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Efterfrågade en korsad nätverkskabel i
datorbutiken 'Elon Ljud & Bild' på min
hemort. Expediten, en yngling i övre ton-
åren, hade aldrig hört talas om 'korsad'.
Jag påpekade att jag hade för avsikt att
sammankoppla två datorer med den. Då sva-
rade han spydigt "Sådant sysslade man väl
med på 60-talet". Jag frågade om jag ändå
kunde beställa en sådan, där i butiken.
Nej, det gick då rakt inte för sig...

 

Datorbutiken vill förstås endast sälja
dyrbara apparater som mobiltelefoner,
skrivare, laptops, tv-apparater med mera.
Att ta hem varor för under hundra kronor
på en kunds begäran är under deras vär-
dighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev dosman:

att
sammankoppla två datorer

Kan man göra utan korsad kabel om nätverkskorten har stöd för detta.

"Autonegotiation"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att bli bemöt på detta sättet. 

En försäljare ska försöka hjälpa sin kund, 

I mitt centrum så har tre kända butiker. Kjell och Company,  Claesson och teknikmagasinet. Deras personal i olika butiker har olika kunskaper. En sak dom har gemensamt är : vi skickar dig en dom två andra butikerna. Min enfarhet är all butiker kännar på hjälpa varandra.  

 

Dessa trevliga ungdom och övriga personal ger ordentlig stöd. 

 

Korsad kabel för sätta ihop dator. Då prata oftas om R45 kablar. 

Det finns adapter som gör samma sak . 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Nej, det gick då rakt inte för sig...

Elon verkar enligt hemsidan inte ha någon nätverkskabel alls och personalen ute i butikerna kan nog bara "beställa hem" det som finns på något centrallager. Detta gäller nog även andra företag som ingår i en butikskedja.

 

18 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Det finns adapter som gör samma sak

Ja som ex. denna.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ovrigt/korskopplare-rj45-p38450

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elon har aldrig haft nätverkskablar vare sig före eller efter ihopslagningen av verksamheterna. Dom har lite dataprylar men det är allt. Sådana "specialprylar" får man handla i andra butiker, som det tipsas om här ovan, t.ex Kjell & Co, dom må ha små butiker, men har desto bättre kunskap och är i allmänhet trevliga att ha och göra med. Hemsidan är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev dosman:

Efterfrågade en korsad nätverkskabel

Har du testat med en vanlig (rak) kabel?

Jag läste för inte så länge sedan att alla ethernetprodukter som inte är äldre än 8-10 år funkar med både rak och korsad kabel.

Det kan vara så att det jag läste gällde switchar/routrar bara och inte nätverkskort i datorer.

Jag har själv inte kopplat dator<->dator på säkert 15 år eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev dosman:

Jag påpekade att jag hade för avsikt att
sammankoppla två datorer med den. Då sva-
rade han spydigt "Sådant sysslade man väl
med på 60-talet". Jag frågade om jag ändå
kunde beställa en sådan, där i butiken.
Nej, det gick då rakt inte för sig...

Tråkigt då sådana saker inträffar. Är butiken inte intresserad av att hålla en god service och hjälpa sina kunder, finns det gott om andra alternativ. Jag brukar ge butiken en chans, men får jag dåligt bemötande undviker jag att handla där igen.

 

Tyvärr finns det expiditer som inte tänker så långt. Nästa gång kanske du ska köpa något som kostar betydligt mer, men har du blivit illa bemött, kanske du köper din vara någon annanstans.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, med hattlyft, berörda personer
för länkarna. Båda är ypperliga. Innan
trådskapandet testade jag med rak nät-
verkskabel, dock utan framgång. Åter-
kommer småningom. Bifogar lärdom
samt min telia-router som ögongodis.

Router+Korsat-jpg.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev dosman:

samt min telia-router som ögongodis

Vad har den med tråden att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Tackar, med hattlyft, berörda personer
för länkarna. Båda är ypperliga. Innan
trådskapandet testade jag med rak nät-
verkskabel, dock utan framgång. Åter-
kommer småningom. Bifogar lärdom
samt min telia-router som ögongodis.

Router+Korsat-jpg.jpg

Dosman: efter starta en tråd (Ang korsad kabel ) 

Eftersom du en Raouter: så behöver ingen korsad kabel .  Dom gula R45 ingångar på raouten ger till gång lan nät 

Två vanliga R45 kablar in på en gul typ 1 ingån till daton . Den andra på typ 2 ingång sedan andra daton .

Så till gång båda datorer 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@Mikael63 Så kinkig man kan vara. Stäng då av bildvisning om du blir så störd av det. Dessutom tillför den kommentar ingenting.

Redigerad av dosman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

@Stafstaf Borde inte visat bild på min router, endast kabelpositioner på korsad kabel. Någon kanske är intresserad av det. Vill nu avsluta tråden med att vitsen med korsad kabel är att slippa router. Ett dator-till-dator-näverk använder ingen sådan. Inga fler kommentarer tack. Tråden är avslutad med OT.

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev dosman:

@Stafstaf Borde inte visat bild på min router, endast kabelpositioner på korsad kabel. Någon kanske är intresserad av det. Vill nu avsluta tråden med att vitsen med korsad kabel är att slippa router. Ett dator-till-dator-näverk använder ingen sådan. Inga fler kommentarer tack. Tråden är avslutad med OT.

Lärdom: jag har lärt mig något nytt, 

Troligen andra lärt sig något nytt, 

Öppnar ett ett inlägg i forum. Så tyder på vill ha hjälp ? 

Eller så vill man  bevaka en fråga , eller skapa debatt i något ämne? 

 

Efter citat finns på forum så nog tänka till vilka filer eller bilder som följer med.  

Jag tog ett citat från ditt eget inlägg 

Efter som du lägg upp något själv inte med själva huvud tråden 

"Korsad kabel" 

Jag lär mig akta mig svar på fel inlägg 

Dom som sköter om forum, 

Kan gå in  rätta fel ... eller på annat sätt  om någon agerar fel.

En sak till borde alla lära oss , i forum så finns hel del om nätvärk . Eller andra saker dubbel upp i mellan åt. Det är säker på vi undvika.  

Efter som folk inte vet hur söker eller rent av lite lata av sig . Så skriver först och någon på forum agera direkt och hänvisar.  

 

Flera skaffa sig raouter eller swich med mer. Många dessa personer förstår sig inte nätverk i huvudtaget.  Procent är väldigt hög .. Det är därför vi finns tillhands.  

Nu har  jag gott utanför ämne!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

@Stafstaf Borde inte visat bild på min router, endast kabelpositioner på korsad kabel. Någon kanske är intresserad av det. Vill nu avsluta tråden med att vitsen med korsad kabel är att slippa router. Ett dator-till-dator-näverk använder ingen sådan.

Det var ändå ett bra förslag som @Stafstaf kom med, det kan du väl inte förneka. Men ska du ha två datorer ständigt sammankopplade och också undvika att de kan ansluta till internet fungerar den lösningen förstås inte så bra. Men vill du koppla ihop ett par datorer ibland (varav en kanske är XP-maskinen) och undvika anslutning till internet är det ett bra förslag tycker jag.


Routerfunktionen används ju inte när datorerna kommunicerar med varandra, endast switchdelen som blir inblandad. Och med kabeln utdragen ur WAN-porten så blir det ingen trafik till och från internet. (Du hade ju svårt att få tag i en korsad kabel.)

 

1 timme sedan, skrev dosman:

Inga fler kommentarer tack. Tråden är avslutad med OT.

Det är inte så ovanligt att lösningar blir lite annorlunda mot vad som efterfrågades från början, t o m när det är OT. Så att jag kommer med ett till inlägg får du faktiskt finna dig i. Och, som sagt, någon annan kan ju också vara intresserad av förslaget.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...