Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med partionering...eller så...


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go kväll.

 

Om det är någon som lägger mina trådar på minnet så valde jag för en tid sedan att byta ut den föråldrade disken i min stationära Linux dator mot en ny. Det minsta som finns på marknaden idag är dock 1TB men OK, det fick gå. Med hjälp av forumet här lyckades jag klona över innehållet från disken. Många tack! Något som jag dock INTE gjorde vid tidpunkten var att fixa till partionerna, eller rättare sagt storleken på dessa. Något som jag blev varse när jag, helt apropå,   kontrollerade disken i veckan. (Se bild nedan). Jodå, det var trångt. Så finns det något enkelt sätt för mig som amatör att fixa detta själv? Min erfarenhet är nära noll.

 

 

Skärmbild_2020-04-28_18-11-07.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några varningens ord till att börja med:

Det är mycket stor risk för dataförlust vad du än gör för att ändra storlek. Jo, det är bättre att ha det som utgångspunkt än "tvärtom".

Jag personligen litar inte ett dugg på programmet GParted. (Jo, det är annat program bilden kommer från, jag vet.)

 

Det är minst risk att skapa en till partition av dina 920 GB jämfört med att försöka storleksändra de övriga.

Den partitionen kan då användas som en lagringsplats.

 

Ska man ge sig på att storleksändra skulle det kännas säkrare om man kan göra det "utifrån", från en live-USB med Linux.

(Disks och GParted finns ju på Mints live)

Att man liksom inte sågar av den gren man sitter på.

 

Har du något på partition 2?

Om inte skulle jag då - om jag vill pröva ändra storlek - ha valt att ta bort den och sedan ta bort växlingspartitionen.

Därefter öka storleken på partition 1 och sedan lägga till en växlingspartition.

Exakt hur man gör det, växlingspartitionen, vet jag inte då jag aldrig skapat någon sådan manuellt.

Jag antar att man skapar en partition och ändrar typen.

 

image.png.a0fd8db632a0d0244157e14d0bb95b4d.png

 

Men om det räcker så vet jag inte.

 

Hittade en länk:

https://www.astrixsoft.com/wjZO6zEne/

 

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är medveten om att det finns risker och det gör mig nervös...? Nej, det finns inget på det lediga utrymmet. det är utrymmet som "blev över" när jag skickat över allt från min gamla hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...