Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

Min lilla (40GB) laptop disk har rapporterat 9 dåliga sektorer så jag bör nog byta ut den inom det närmaste. Frågan är om det går att klona en sådan. Att lägga in Linux Mint (13) på nytt och sedan lägga in mina filer går ju naturligtvis också men med en kloning så får man ju med allt annat också vilket är bättre (men säkerhetskopiera mina filer får jag göra ändå). Så vad krävs? Jag har hårddisk docka men ingen programvara för Linux. Vad bör jag hämta för program?

 

Snabba svar mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har använt det några gånger.

Det är ju inget snofsigt grafiskt gränssnitt men jobbet görs ju.

 

Annars finns ju sådana med.

 

Någon särskild programvara för Linux behövs inte eftersom dessa typer av program körs separat. Man bootar upp med det så att källan är orörd utan låsta filer osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får titta på det. Vet inte vad som har hänt men de senaste dagarna har datorn varit lite långsam. Idag var det nästan omöjligt att få igång webbläsaren (FF). Man ska egentligen inte göra "hårda" avstängningar men var tvungen. Hade blivit utloggad från alla sidor jag var inloggad på också. Tittade efter i "disk hanteringen" (fel ord jag vet) och såg att det fanns en rapport om 9 sektorfel. Det är inte säkert att det finns ett samband men det är ett misstänkt sammanträffande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är disken på 40 Gb torde den vara ganska gammal.

 

Kolla även denna numera gamla tråd:

//eforum.idg.se/topic/336681-guide-klona-en-partition/

 

(Ska kolla jag med)

 

Japp, har kollat samt lagt till numrerad lista.

 

Om allt fortfarande ser likadant ut i CloneZilla så är det vid punkt 14. du ska göra annat val.

Hm.. ja även andra steg blir annorlunda ju, jag tog bara en backup när jag skapade guiden.

Ska se om jag kan fixa motsvarande guide för att klona...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clonzilla är inte rätt program för att klona en disk med skadade sektorer. Använd istället ddrescue.Ddrescue finns på SystemRescueCD  http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

https://wiki.gentoo.org/wiki/Ddrescue

http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

http://linux.die.net/man/1/ddrescue

 

En nyfiken fråga:

Vad gör ddrescue som inte Clonezilla gör?

 

Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk.

 

Based on Partclone (default), Partimage (optional), ntfsclone (optional), or dd to image or clone a partition.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hanteringen av svårlästa och oläsbara sektorer, läsriktning som är speciellt med ddrescue. Normalt körs ddrescue 3 gånger. Första körningen kopierar de felfria sektorerna och lämnar tomrum för skadade och skapar en loggfil. De följande körningarna kopierar det som går att kopiera från de skadade sektorerna. De flesta kloningsprogram avbryter kloningen om de stöter på en oläsbar sektor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter faktisk bra. Ska titta på det. Tur att jag skaffade usb minnen och lade över mina filer på, nu fanns det 10 skadade sektorer. Webbläsaren fungerade men datorn låste sig när jag skulle titta efter i mappen "desktop". Trodde att jag skulle behöva ge mig ut på jakt efter en ny disk men med lite tur så kan jag använda den 80gb disk som jag hittade hemma. Får inspektera den först. Råkad böja lite pins på den en gång men disken fungerade dock efter det att pinsen rättats ut igen. Men senare gick datorn sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på sidorna som fagerja länkar till och såvitt jag kan se så handlar det om "kommandon i terminalen" (typ) och det finns inget självförklarande grafiskt gränssnitt, så som det finns i Clonezilla.

 

Man bör således veta (lite mer) vad man gör, eller ger sig in på, när man använder ddrescue.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var rädd för det. Jag är inte säker på terminalen men får jag det förklarat för mig mycket tydligt så kanske jag kan ro iland med projektet. Får titta på det nästa helg, jag hinner inte nu i veckan (och på fredag är jag upptagen). Lämnade hårddisken jag hittade till en arbetskamrat som har bra mjukvara för att kontrollera diskar. Säger han i vart fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan är väl vad "det gör" att använda det i mitt tycke enklare Clonezilla, eller någon annan produkt ex. från AOMEI eller EaseUS?

 

Vore det en disk med superviktiga data som man vill rädda är väl ddrescue att föredra men eftersom du redan hade alternativet att installera Mint på nytt så...

Dessutom kan man ju ta en backup av hela HOME och sedan skyffla in den igen.

 

Dessutom finns ju verktyg som Systemback

post-52940-0-98900900-1449426519_thumb.png

 

och Verktyg för säkerhetskopiering

post-52940-0-73351900-1449426520_thumb.png

 

Med reservation för vad som fungerar i Mint 13

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett alternativ kanske:

 

post-52940-0-50923300-1450469740_thumb.png

 

Men - är det bra att köra kloningsprogrammet på samma disk som utgör källan man klonar från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag satt och funderade lite. Kanske vore det enklaste att bara lägga in en ny hårddisk och installera om Mint. Så mycket eget material har jag inte på disken (nu säkerhetskopierat) och det går troligtvis snabbast. Lite krångligt bara att sätta upp Wi-Fi anslutningen bara men det får väl gå. Min vän och kollega hade haft mycket att göra så han har inte hunnit kontrollera disken ännu. Han skulle dock titta på det i helgen. Hoppas bara att disken lever och mår bra, den har legat ett par år i en skrivbordslåda. Ett par stift är böjda (numera bara lite sneda) men det ska väl fungera ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, nu är hårddisken kontrollerad och den hade citat "hårda sektorfel". Skrutt, nu måste jag leta upp en ny liten ATA disk och de är inte billiga. För att citera Nalle puh "Åh, typiskt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...