Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Flytta" inloggningsnyckelringen (Fixat på annat sätt)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

Ja jag är urkass på det här. Ingen kommentar på det.  ?

I vart fall har jag i många år kört Opera men det är en gammal modell och det är inte säkert (jag kör 32-bit Linux Mint system så den uppdateras inte). Eftersom datorn har blivit lite ombyggd med bättre (men gammal) hårdvara så kan jag nu gå över till att köra med Firefox. Att exportera bokmärken och liknande skulle jag nog kunna få till men hur får jag över "Inloggningsnyckelringen" från Opera till Firefox? Det hade varit enklare än att skriva in alla lösenord och annat ytterliggare en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min version heter 45.0 (.2552.898). Och jag vet att det innebär säkerhetsrisker att använda en så gammal webbläsare. Det är delvis därför jag byter. ☺️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ja...det var väl nu man skulle haft den där melodi slingan. Ni vet, den där som alltid förekommer i äldre, gärna tecknade, filmer och som talar om att något gått fel.  En bild säger ju mer än tusen ord så jag lägger in en sådan. Men i korthet verkar det som att Firefox inte känner till Opera. Eller någon annan webbläsare heller. 

 

Cecilias första länk leder till en sida som talar om lösenords hanteraren LastPass men jag har använt ett sådant tillägg. Iden är god, missförstå mig inte, men jag tvekar att jag kommer att reda ut det. 

 

 

Skärmbild_2019-03-08_17-28-53.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chromium är en webbläsare som är basen för Chrome, Opera mm.

 

Pröva det som står som Helpful Reply på första länkade sidan och välj att importera från Chromium. Om det inte hjälper byt ut Chrome mot Chromium i sökvägen och se om det då går att importera från Chromium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det fungerar tyvärr för det ser ut att gälla en Windows dator. Jag kör Linux Mint glömde bara att skriva det tyvärr). De mappar som det talas om i svaret finns inte i detta filsystem.

 

"Without sync or other apps you can copy the "Login Data" file from the Opera directory to the "...AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\" directory and then in Firefox you can import passwords from Chrome (I already had Chrome installed, so I copied the Chrome Login Data file to another location)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit att det gäller Linux men jag glömde bort det :(

 

Försök att hitta filen "Login Data" (eller något liknande) i en mapp som tillhör Opera och ligger i en sökväg för personliga filer, kanske något som  ~/.config/opera eftersom Chromium har sina användarfiler i ~/.config/chromium enligt https://chromium.googlesource.com/chromium/src/+/master/docs/user_data_dir.md och om det inte finns följ det som står under rubriken "Current Location" på den sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade mappen (tror jag tralla la..)  se bilden. Sökte i denna mapp med fraser som "login data", "login" och liknande men fick inga träffar.  Får fortsätta nästa helg. 

opera.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyaste Opera  58.0.3135.90

Inga problem...Opera är min favourite webbläsare.

Använder Opera Developer också på Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev DePhaz:

Jag hittade mappen (tror jag tralla la..)  se bilden. Sökte i denna mapp med fraser som "login data", "login" och liknande men fick inga träffar.  Får fortsätta nästa helg. 

opera.png

Tror tyvärr att det där är fel mapp för det är en mapp för själva programmet och inte din personliga information utan det bör vara en dold mapp i mappen för ditt användarkonto, typ som jag skrev förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan vara fel. Men jag gick in i "hem mappen" och valde att visa dolda filer. Hittade då något intressant, en mapp med namnet "Keyrings". Se bild och notera sökvägen ("Ms raven hunt" är namnet på min hemmapp, jag har ett litet tema på denna dator se... ;) ). 

 

 

keys.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det där är en mapp som hör ihop med Linux/Gnome enligt http://linuxg.net/how-to-reset-the-gnome-keyring-in-ubuntu-12-10/ och https://community.linuxmint.com/tutorial/view/916.

 

Har du ingen dold mapp som heter .config i din användarmapp?

 

God morgon.

 

Tyckte att jag såg något om det... (Fundersam). Får titta på det framåt helgen när jag drar igång denna dator igen (känner inget behov av att göra det på daglig basis). Återkommer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det fredag kväll...Och vad händer då? Den XYZ webbläsare Opera dör oförklarligt!! Den står bara och laddar men sidor kan den inte hämta (fula ord här).

 

Så jag fick logga in via FF istället. Hittade filerna som Cecilia talade om. Vad ska jag göra med dem? Det fanns en .config mapp och det var där jag hittade dem.

 

Edit: Då jag hittade många av mina lösenord i den döda webbläsaren (Inställningar/Säkerhet) och hade andra nerskrivna så har det fixat sig ändå. Men varför dog webbläsaren egentligen?

 

 

Skärmbild_2019-03-15_21-07-28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev DePhaz:

Vad ska jag göra med dem?

Det var att du skulle kopiera dem till den sökväg under .config som Chromium använder så att Firefox kunde importera lösenorden automatiskt. Men du verkar ha gjort det manuellt i stället :)

 

Ingen aning om vad som hände med Opera, men det kanske hjälper att starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goddagens.

 

Jo, så var det ju. Nå, hade inte webbläsaren dött så hade jag gått vidare med det enligt plan. Men nu var jag tvungen att byta omgående... (Facepalm)

 

OT om problemet: Nå jag vet inte heller vad som hände. Det blev knas på rad...Hade laddat ner en sak under Firefox och hade Opera igång i bakgrunden. Gick tillbaka och upptäckte att den senare webbläsaren hade svårt att ansluta till en sida "opera kan inte öppna sidan just nu". Ok, Clam (virussökaren) är igång så det är väl kort om minne. Testade den strulande sidan i telefonen men den gick inte att öppna där heller. Ok, fel på sidan då. Men den fungerade ju i datorn med FF. (??). Stängde FF men ingen förändring. Startade om Opera men ingen förändring. Stängde av och startade upp datorn igen men Opera fortfarande "död".

 

Ungefär här väljer min router att spåra ur. Jag fick inget WiFi. Startade om den ett par gånger och resetade den ett par gånger då jag trodde webbläsarproblemet låg där (trots att FF fungerade fint). Fick tillbaka WiFi på min telefon och allt fungerade bra. FF fungerade bra. Opera är fortfarande oanvändbar på alla sidor och står bara och laddar i all oändlighet. Har tömt all historik utom kakor och har ingen aning om vad problemet är. Men nu har jag ju flyttat till FireFox och struntar i det. Tack ändå alla som velat hjälpa till (speciellt du Cecilia).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...