Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Projekt byta M.2 SSD


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Har funderingar på att byta ut min M.2 SSD mot en större. Ett par funderingar:

 

1. Hur lossar man kylflänsen? Det ser ut att vara någon slags fjädrande skruvmekanism, tror det är de svarta inringade sakerna.

 

1029929803_kylflnsm.2.thumb.png.d7ae25cf5f28913c00c2ff44862a79fc.png

 

 

2. Hur vet jag om jag får nytta av den högre hastigheten som en Samsung 970 EVO Plus ger i jämförelse med en Samsung 970 EVO?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte något direkt svar men eftersom du inte har fått något på flera dagar så undrar jag om du har sökt på Youtube när det gäller punkt 1 för det är ju vanligt att man där kan hitta videor på hur folk hanterar datorhårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sökt där men jag hittade bara filmer med bärbara datorer. Lenovo har inte heller info om detta för min modell. När jag är less att vänta så öppnar jag datorn och pillar lite själv på de där svarta sakerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Lenovo någon support som du kan kontakta?

Har du kollat manualer för liknande datormodeller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det var som jag trodde. Det var bara att trycka lite försiktigt på dem och vrida så lossnar kylflänsen. Man måste dock lossa ena minnesmodulen för att kunna lossa den vänstra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det satt något som liknar häftmassa på baksidan av kylflänsen. Antar att det är kylpasta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en klick eller utspritt?

När man monterar en fläkt på en processor i en stationär dator så lägger man på kylpasta i ett mycket tunt lager för att den ska lägga sig i ojämnheterna i ytorna så det inte blir några luftfickor eftersom luft har dålig värmeöverföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

I en klick eller utspritt?

En bit skulle jag kalla det, något mindre rektangulär form än kylflänsen, skulle tro lika ungefär lika bred som SSDn och kanske 2-3 mm tjock, ljusblå. Men den var helt slät vad jag kunde se och inte ojämn, först tänkte jag att det bara var något slags mellanlägg för att inte skada SSDn. Jag lät bli att fingra på den så jag vet inte hur hård eller mjuk den är. Men det var inget som man klämt ur en tub, den var tillskuren med raka kanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Mycket möjligt. Tjockleken verkar stämma i alla fall. Jag kanske tar en bild sen i samband med att jag byter min SSD, får den nog i början av nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat ny SSD, lagt tillbaka klonen på denna och får följande fel.

480647824_Screenshot_20200430-203133_VideoPlayer.thumb.jpg.a79cc6a2931b516c80df2669cc2fbe48.jpg

Kan bara starta med AOMEI på USB-minnet. 

Upptäckte sen att skivan är formaterad i MBR och inte i GPT. Är det därför problemet uppstår? Windows-partitionen är dessutom döpt till J: ?

20200430_212007.thumb.jpg.50fcfa13b08c74561840f278320c4971.jpg

 

Har kört diagnostest på all hårdvara, inget fel där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Windows-partitionen är dessutom döpt till J: ?

Ja, det är ju AOMEI som är operativsystemet när du startar med det.

 

1 timme sedan, skrev Tomas E:

lagt tillbaka klonen

Klon på partitionen eller klon på hela disken?

Vad är det som på bilden representeras av I: ?

EFI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Klon på partitionen eller klon på hela disken?

Vad är det som på bilden representeras av I: ?

EFI?

Jag har klonat hela den ursprungliga SSDn. Det går inte att se mer än vad man ser på bilden. Försökte förstora fönstret men det gick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag startat med reparationsskivan för Windows och valde att åtgärda startproblem. Men det blir samma felmeddelande som förut efter en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jad förstår inte vad du har gjort. Har du klonat den gamla disken? I så fall till vilken enhet? Eller har du gjort en Disk Backup med Aomei som du nu vill få in på den nya disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, skrev vertpre:

Jad förstår inte vad du har gjort. Har du klonat den gamla disken? I så fall till vilken enhet? Eller har du gjort en Disk Backup med Aomei som du nu vill få in på den nya disken?

Jag har både gjort en klon och en system backup. Har bara försökt klona tillbaka den till den nya SSDn. Det ska vara det bästa sättet om man bytt hårddisk. Men nu funderar jag på att återställa med system backup. 

Klonen ligger på en extern ssd. 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det går inte att "lägga tillbaka" en klon till en annan disk om det är det du gör. Man måste klona igen till den nya disken. System backup tar inte med hela disken om det finns flera partitioner på disken. För att få med allt på en disk genom backup behöver man göra en Disk backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Tomas E:

Går det att formatera till GPT med diskpart?

Om disken är tom går det att göra i Diskhantering i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev vertpre:

Ok. Det går inte att "lägga tillbaka" en klon till en annan disk om det är det du gör. Man måste klona igen till den nya disken. System backup tar inte med hela disken om det finns flera partitioner på disken. För att få med allt på en disk genom backup behöver man göra en Disk backup.

Jag klonade den till den nya SSDn. 

 

En system backup kopierar Windows och alla program. Resten har jag sparat med filhistoriken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev vertpre:

Om disken är tom går det att göra i Diskhantering i Windows.

Hittade faktiskt nåt om detta men det är svårt att få en överblick i mobilen.

https://www.google.com/search?q=format+disk+diskpart+command&oq=f&aqs=chrome.1.69i60j35i39l2j69i60l2.3889j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är problemet MBR och GPT.  Det går att konvertera i Diskpart också men allt som finns på disken försvinner i vilket fall. Det är lättare att använda Diskhantering. Först ta bort alla partitioner(volymer) och sedan konvertera.

 

Sökningen du har gjort handlar bara om att formatera en disk, inte konvertera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EaseUS Partition Master kan konvertera en MBR disk till GPT utan att man förlorar det som finns på disken men jag undrar om det hjälper i det här fallet eftersom kloningen måste ske från GPT till GPT eller MBR till MBR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev vertpre:

Då är problemet MBR och GPT.  Det går att konvertera i Diskpart också men allt som finns på disken försvinner i vilket fall. Det är lättare att använda Diskhantering. Först ta bort alla partitioner(volymer) och sedan konvertera.

 

Sökningen du har gjort handlar bara om att formatera en disk, inte konvertera.

Hur gör jag för att använda diskhantering med reparationsskivan för Windows? De flesta funktioner jag provat ledde tillbaka till start, dvs dessa meddelanden följt av felmeddelandet. 

20200430_233429.thumb.jpg.a3d3823885078e0b13be09f9b1d0e90a.jpg

 

20200430_233516.thumb.jpg.2d05aca37020a6b5b39020abdb491bee.jpg

 

Det gör ju inget om skiva 0 raderas. Jag måste ju formatera om den. Klonen är GPT. Om jag förstått rätt så ingår inte formatet i klonen. Det trodde jag tidigare.

 

Får fortsätta imorgon...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...