Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Projekt byta M.2 SSD


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

  • Solution

Just ja, du har inget fungerande Win 10. Då behöver du använda Diskpart.

Sätt i reparations skivan. Starta datorn och tryck upprepade gånger på F12 tills det kommer start alternativ.
Välj DVD och enter. Nästa tryck på shift+F10. Då ska Kommandotolken öppnas.
Sedan blir det.
Diskpart+enter
List disk+enter Hitta den disk du behöver konvertera
Select disk(nummer på disken)+enter
Clean+enter
Convert GPT+enter

Exit+enter

Mata ut skivan och stäng av datorn. Sätt in Aomei USB och klona igen. Lycka till.

 

Personligen föredrar jag att använda en Disk Backup istället för att klona.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Tomas E:

Om jag förstått rätt så ingår inte formatet i klonen.

Kanske skillnad om man klonar disk-till-disk? Alltså utan att mellanlanda i en avbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske skillnad om man klonar disk-till-disk? Alltså utan att mellanlanda i en avbild.

Ingen aning, men det gick vägen med vertpre's förra inlägg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kanske skillnad om man klonar disk-till-disk? Alltså utan att mellanlanda i en avbild.

Nja, MBR och GPT är inga filformat så det har ingen betydelse. De är partitionstabeller som ligger fast på en disk och ändras inte vid en kloning.

 

@Tomas E :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev vertpre:

Just ja, du har inget fungerande Win 10. Då behöver du använda Diskpart.

Sätt i reparations skivan. Starta datorn och tryck upprepade gånger på F12 tills det kommer start alternativ.
Välj DVD och enter. Nästa tryck på shift+F10. Då ska Kommandotolken öppnas.
Sedan blir det.
Diskpart+enter
List disk+enter Hitta den disk du behöver konvertera
Select disk(nummer på disken)+enter
Clean+enter
Convert GPT+enter

Exit+enter

Mata ut skivan och stäng av datorn. Sätt in Aomei USB och klona igen. Lycka till.

 

Personligen föredrar jag att använda en Disk Backup istället för att klona.

Tack så otrooligt mycket. :thumbsup:

 

Det var lite svettigt ett tag. Efter att jag startat och rensat skivan, fixat formatet med diskpart och gjort inställningar fick jag nästan omedelbart ett felmeddelande:

Citat

 Information code 4107: Failed to complete the operation/element not found or the image file not found.

Läste sen om det på deras supportsidor och då blev jag förbryllad. Jag hade nämligen valt det här alternativet, som verkade vettigast att använda.

44076985_Editpartitions1.thumb.png.e6682b41b9b791c747e8c074a28a1e80.png

 

Det fanns några undantag till när det inte fungerar att använda dessa alternativ:

156775069_Editpartitions2.thumb.png.8311100974ea90a8754abb0e3b965729.png

Jag gjorde ju inget av dessa tre alternativ eftersom jag har klonat hela disken, ändå fick jag felmeddelandet. Som jag därför läste det så stöds inte redigering av partitioner om skivan innehåller flera partitioner. Det verkar ju urbota korkat för det blir ju ett moment 22. Jag valde då att inte förändra storleken på dessa och då började kopieringen. Jag gick iväg en stund men sen kom felmeddelandet "bad sector" när ca 70% var färdigt. Minns inte vilken skiva det gällde (källan eller målet), har inte hittat det felmeddelandet hos AOMEI heller (33). Nu började det bli riktigt obehagligt.

 

Raderade skivan en gång till och valde åter alternativ 2 i Edit Partitions. Den här gången fungerade det, varför har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att jag inte brydde mig om att koppla ur CD-läsaren och för det andra så klickade jag inte runt i de olika alternativen för att se vad som stod där. Jag bara öppnade dialogrutan, klickade i tvåan och sen OK. Jag satt och svettades lite när processen närmade sig 70 %, men som sagt så gick det vägen till slut. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad kan såna här "tillfälliga" fel bero på? Min erfarenhet är, att i så gott som alla fall när det har kommit ett felmeddelande när man gör något så brukar det alltid bli stopp på samma ställe med samma felmeddelande.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Tomas E:

Vad kan såna här "tillfälliga" fel bero på? Min erfarenhet är, att i så gott som alla fall när det har kommit ett felmeddelande när man gör något så brukar det alltid bli stopp på samma ställe med samma felmeddelande.

Jag använder inte Aomei utan EaseUS program, Partition Manager, Todo Backup och Recovery, så har inget svar på varför det blir så.

Som jag tidigare nämnt, föredrar jag att använda mig av Disk Backup vid byte av disk. Min erfarenhet är att risken för problem minskar. Nog om det.

 

Jag är lite nyfiken på vad du har köpt för disk och vad alla dessa små partitioner är som finns på disken. En del kan jag gissa mig till men kan du lägga upp en bild på hur det ser ut i Diskhantering?

Har du tänkt utöka L: med det tomma utrymmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag är lite nyfiken på vad du har köpt för disk och vad alla dessa små partitioner är som finns på disken. En del kan jag gissa mig till men kan du lägga upp en bild på hur det ser ut i Diskhantering?

Har du tänkt utöka L: med det tomma utrymmet?

Om det är bilden nedan du frågar om så är det en skärmdump från AOMEI's supportsidor, så ser inte min disk ut.

384953236_Editpartitions1.thumb.png.4f4cc5f3759cabf6c3d6f9dc6ee945ba.png

 

 

Jag valde som sagt alternativet "Add unused space to all partitions" för att de skulle bli lämpliga (appropriate) för den nya större disken (Samsung 970 EVO Plus 500 GB).

 

Så här ser den ut i diskhantering, lika många partitioner (tror jag) som förut men anpassade till den nya storleken. Minns förresten inte att allt som står om Windows-partitionen - "Kraschdump" t ex - fanns med på den gamla. Är det nåt som man ändrat i nyare versioner av Windows 10, eller har det med kloningen eller disken att göra?

 

1074040535_Disk0.thumb.png.cfe71a8007ed560a7ab0541c68cf7327.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Tomas E:

Om det är bilden nedan du frågar om så är det en skärmdump från AOMEI's supportsidor, så ser inte min disk ut.

Kan ju vara lite vanskligt att posta skärmdumpar som inte är aktuella för tråden.

Ger även onödigt merjobb för de som försöker hjälpa då det är vilseledande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan ju vara lite vanskligt att posta skärmdumpar som inte är aktuella för tråden.

Ger även onödigt merjobb för de som försöker hjälpa då det är vilseledande.

Men vad fan nu? Ska jag få skit för att jag har förklarat vad bilden beskriver då det uppstod ett missförstånd? Vilket jävla översitteri att kalla detta för vilseledande!!! Varför skulle jag vilseleda någon när jag själv vill ha hjälp? :angry:

 

Jag skrev så här precis ovanför bilden för att tydliggöra vad man ser på bilden.

På 2020-05-01 på 18:54, skrev Tomas E:

Läste sen om det på deras supportsidor och då blev jag förbryllad. Jag hade nämligen valt det här alternativet, som verkade vettigast att använda.

44076985_Editpartitions1.thumb.png.e6682b41b9b791c747e8c074a28a1e80.png

 

 

 

 

Jag har heller inte anklagat någon för att vara dum i huvudet pga missförståndet. Jag skulle heller aldrig ha anklagat någon för att vilseleda mig, eller påstå att bilden inte är aktuell för tråden, om samma sak skulle hända mig. Jag ville göra en sammanfattning om hur det hela slutade och tog med vissa bitar som jag ansåg väsentliga, däribland några skärmdumpar.

 

Om en trådskapare anser att en bild är väsentlig för att tydliggöra något så är det inget jag skulle kommentera genom att "hjälpa" en annan medlem att göra ett personligt påhopp. På det sättet skapar man konflikter, inte bara med den man skriver till utan även mellan andra människor, medan man själv sitter som åskådare. Jag vet inte om det är en medveten handling från din sida, men jag vet att det finns människor som tycker det är tillfredsställande att hålla på med. Därmed - som sagt - inte sagt att du är en sån person, men du bör ha det i åtanke i fortsättningen för att inte såra folk i onödan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre Varför gilla detta om vansklighet och vilseledande som mikael63 skrev? Jag har ju förklarat. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Tomas E:

@vertpre Varför gilla detta om vansklighet och vilseledande som mikael63 skrev? Jag har ju förklarat. :( 

Att jag gillade inlägget var inte riktat mot dig, utan rent allmänt att det kanske inte är så bra att lägga in en bild som inte stämmer med hur det egentligen ser ut.

Tråkigt att du tog det personligt. Så var det inte menat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...