Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oljud ?


BatsBalloonAgent08
 Share

Rekommendera Poster

BatsBalloonAgent08

Hej, jag har en HP pc all in one , windows 10. Den är nyköpt för några månader sedan.

Ett oljud från datorn , ganska irriterande . Det låter inte som fläktljud. Den  blåser till ibland ,sedan är den tyst.

Det här ljudet låter ungefär som när ett lysrör ska pajja ( men inte lika högt). Ska man acceptera ? 

När jag har musik eller tittar på film , då bryr jag mig inte, men när man ska sitta å jobba med "tyst" dator är det jobbigt.

Tacksam för tips.

 

Vänligen

BatsBalloonAgent08?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i alla fall försäkra dig om att det inte är fel på din hårddisk genom att lyssna på de här oljuden http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Chrome tillåter inte FlashPlayer, som används för att spela upp ljuden, men i Internet Explorer går det bra att lyssna på dem.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev BatsBalloonAgent08:

Hej, jag har en HP pc all in one , windows 10. Den är nyköpt för några månader sedan.

Ett oljud från datorn , ganska irriterande . Det låter inte som fläktljud. Den  blåser till ibland ,sedan är den tyst.

Det här ljudet låter ungefär som när ett lysrör ska pajja ( men inte lika högt). Ska man acceptera ? 

När jag har musik eller tittar på film , då bryr jag mig inte, men när man ska sitta å jobba med "tyst" dator är det jobbigt.

Tacksam för tips.

 

Vänligen

BatsBalloonAgent08?

 

Nej ljudet skall inte accepteras.

Låter det i stil med nåt nåt av ljuden på mbgtmaris sida ovan?

Jag tror inte det, men för säkerhets skull lyssna.

 

Jag tror istället att det är ett fläktljud och anledningen är din beskrivning:
 

Citat

 

Det låter inte som fläktljud. Den  blåser till ibland ,sedan är den tyst.

Det här ljudet låter ungefär som när ett lysrör ska pajja ( men inte lika högt).

 

En processor varvar rejält fort upp i varv (och ned för den delen) och därmed följer en temperaturkurva som är extremt brant. Fläktarna är temperaturstyrda och minsta lilla höjning så reagerar dessa original fläktar och kan varva upp till 2000 v/sek.

Medan en stor kylare liksom den jag har; dess fläktar aldrig varvar mer än 600 v/sek.

 

Om det inte är fläkten i sig som låter illa så kan den eller dessa indirekt skapa ett oljud:

Jag tar ett exempel på mitt grafikkort där båda dessa 120mm fläktar vid hög temp. snurrar på bra nog fort (max hastighet på dessa är 2000 v/sek) men jag hade ett oljud bara under viss belastning och spel. men tog en lång tid innan jag kom underfund med vad:

Det var alltså en kabel i chassit som sögs in mot fläktbladen och just bara när dessa ökade i hastighet liksom vid extrem belastning, därmed värmeutveckling och fläktarna ökade sin hastighet.

Kanske är det något liknande hos dig?

Jag tipsar om att dra ur väggkontakten, öppna upp chassit och kontrollera att ingen lös kabel kan ligga lös och "sugas" in mot fläktarna. I så fall bara vik undan den så den absolut inte kan fortsätta med detta.

 

Om du känns obekväm med detta (bryt inga förseglingar), så skall du absolut kontakta butiken där du köpte denna.

Ingen HP.dator eller vilken som helst skall låta på det sättet och särskilt inte när den är ny!

 

Mvh

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev BatsBalloonAgent08:

Hej, jag har en HP pc all in one , windows 10. Den är nyköpt för några månader sedan.

Ett oljud från datorn , ganska irriterande .

Har ljudet varit från början eller har det kommit senare?

Har du något program som kan visa temperaturen i datorn?

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Jag tipsar om att dra ur väggkontakten, öppna upp chassit och kontrollera att ingen lös kabel kan ligga lös och "sugas" in mot fläktarna.

Det är en All-in-one så inget chassi att öppna.

https://en.wikipedia.org/wiki/All-in-one_PC#All-in-one

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatsBalloonAgent08
12 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du kan i alla fall försäkra dig om att det inte är fel på din hårddisk genom att lyssna på de här oljuden http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

Chrome tillåter inte FlashPlayer, som används för att spela upp ljuden, men i Internet Explorer går det bra att lyssna på dem.

Tack för svar , ska kolla upp det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatsBalloonAgent08
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har ljudet varit från början eller har det kommit senare?

Har du något program som kan visa temperaturen i datorn?

 

Det är en All-in-one så inget chassi att öppna.

https://en.wikipedia.org/wiki/All-in-one_PC#All-in-one

 

Ljudet har varit från början, ska försöka spela in det.  Tar kontakt med HP- service, så får dom se över datorn. Vill inte öppna den själv.Tack Cecilia ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BatsBalloonAgent08
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har ljudet varit från början eller har det kommit senare?

Har du något program som kan visa temperaturen i datorn?

 

Det är en All-in-one så inget chassi att öppna.

https://en.wikipedia.org/wiki/All-in-one_PC#All-in-one

 

 

4 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Nej ljudet skall inte accepteras.

Låter det i stil med nåt nåt av ljuden på mbgtmaris sida ovan?

Jag tror inte det, men för säkerhets skull lyssna.

 

Jag tror istället att det är ett fläktljud och anledningen är din beskrivning:
 

En processor varvar rejält fort upp i varv (och ned för den delen) och därmed följer en temperaturkurva som är extremt brant. Fläktarna är temperaturstyrda och minsta lilla höjning så reagerar dessa original fläktar och kan varva upp till 2000 v/sek.

Medan en stor kylare liksom den jag har; dess fläktar aldrig varvar mer än 600 v/sek.

 

Om det inte är fläkten i sig som låter illa så kan den eller dessa indirekt skapa ett oljud:

Jag tar ett exempel på mitt grafikkort där båda dessa 120mm fläktar vid hög temp. snurrar på bra nog fort (max hastighet på dessa är 2000 v/sek) men jag hade ett oljud bara under viss belastning och spel. men tog en lång tid innan jag kom underfund med vad:

Det var alltså en kabel i chassit som sögs in mot fläktbladen och just bara när dessa ökade i hastighet liksom vid extrem belastning, därmed värmeutveckling och fläktarna ökade sin hastighet.

Kanske är det något liknande hos dig?

Jag tipsar om att dra ur väggkontakten, öppna upp chassit och kontrollera att ingen lös kabel kan ligga lös och "sugas" in mot fläktarna. I så fall bara vik undan den så den absolut inte kan fortsätta med detta.

 

Om du känns obekväm med detta (bryt inga förseglingar), så skall du absolut kontakta butiken där du köpte denna.

Ingen HP.dator eller vilken som helst skall låta på det sättet och särskilt inte när den är ny!

 

Mvh

 

Tack för alla svar, man blir glad av att få hjälp å tips här på PC-för alla :) Kontaktar butik som har HP-service :)

Vänligen BatsballoonAgent08 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gör det, för så där skall det inte vara och att en hårdisk går sönder på en helt ny maskin har jag aldrig hört talas om.

Återkom och berätta hur det går.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...