Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konstigt ljud från datorn när websidor/program laddas


Tompa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte nyligen nya datorkomponenter och byggde ihop en dator. Bl a ett gigabyte moderkort, en Intelprocessor med inbyggt grafikkort, en ssd disk från samsung en vanlig hdd etc.

 

Allt fungerar bra och datorn är snabb och tyst men det är ett ljud som kommer nånstans inifrån datorn som förbryllar mig. Ljudet kommer t ex när jag öppnar och stänger program, när webbsidor laddas och ibland vid "scrollning" av webbsidor. När en sida laddas så pågår ljudet precis så länge som sidan laddas. Ljudet låter inte högt alls och påminner lite om ljudet från hur en vanlig hårddisk låter när den arbetar fast rasslet är mycket snabbare nu. Jag använder ssd disken som systemdisk och har installerat flera program, exempelvis mina webbläsare, på den disken. Jag fick först för mig att det var den disken som lät för ljuden verkade ske när den disken jobbade men en ssd disk ska väl inte låta alls? Jag har försökt lokalisera var ljudet kommer ifrån genom att lyssna med datorn öppen men det är svårt.

 

Ljudet i sig är inte högt och störande, man måste nog fokusera på det för att märka det. Men det har fått mig att bli lite oroad över om allt är som det ska vara.

 

Någon som har en aning om var detta ljud kan komma ifrån och om isåfall det är normalt?

 

Vänliga hälsningar

/Tompa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kommer ljudet samtidigt som CPU-användningen går upp enligt Aktivitetshanteraren?

I så fall skulle det kunna vara en fläkt som ökar farten för att svalka CPU:n och då låter mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kommer ljudet samtidigt som CPU-användningen går upp enligt Aktivitetshanteraren?

I så fall skulle det kunna vara en fläkt som ökar farten för att svalka CPU:n och då låter mer.

Ljudet låter inte alls som något fläktljud  utan mer som en hårddisk som rasslar när den jobbar. Sen försvinner ljudet tvärt när t ex en sida laddat klart och en sådan direkt ljudsänkning har jag svårt att se skulle kunna beror på att en fläkt sänker farten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Ett annat test kan vara att koppla ifrån den vanliga hårddisken och enbart köra på din SSD-disk och se om ljudet då upphör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett annat test kan vara att koppla ifrån den vanliga hårddisken och enbart köra på din SSD-disk och se om ljudet då upphör.

 

Jag är nästan säker på att ljudet inte kommer från någon av mina diskar (sdd. hdd) då jag öppnat up datorn och lyssnat mer noggrant. Ljudet verkar komma från moderkortet, men exakt var på kortet är svårt att urskilja. Sen verkar ljudet komma just när diskarna arbetar men är ej helt säker på att det enbart är då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara "coil whine"?

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Det kan också bero på att vissa komponenter på moderkort när dessa får arbeta, avger en viss frekvens som i vissa fall kan vara störande.

Detta sitter i så fall direkt i den komponenten och har inget med rörliga delar att göra.

 

Plocka av sidoplåten och stoppa in örat så nära du kan och försök lyssna och avgöra varifrån ljudet kommer, samtidigt kanske du kan få någon som startar något krävande program på datorn så den får arbeta.

 

Men kontrollera för säkerhets skull även spänningsaggregatet, ifall ljudet kommer därifrån.

 

tyvärr kan det ibland vara svårt, nästan omöjligt att avgöra eftersom ljudet fortplantar genom själva hårdvaran och chassit.

Annars är det nog bara uteslutningsmetoden som gäller.

Du kan ju enkelt börja med att koppla loss alla kontakter till alla fläktar inkl. CPU-fläkt(ar), det kommer inte att påverka datorn negativt under den korta tid du undersöker, bara för att utesluta dessa eller konstatera att det är någon av dessa.

 

Men först av alltihopa, ett nytt bygge, har du laddat BIOS Default eller Load BIOS Defaults?

Så du inte har några extremvärden på spänningar till CPU eller annat tex VRM (Voltage Regulator Module), för sådant kan orsaka konstiga ljud?

Kontrollera därefter diskarnas Boot prioritet, Save & Exit

Lyssna nu, är ljudet kvar?

 

Kontrollera en extragång att allting verkligen sitter som det skall, alla moderkortsskruvar, instickskort, minnen, diskar allt är monterat och ok?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...