Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnet fullt?


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Torparen,

Rekommendera Poster

Har en bärbar Lenovo G50. I bland då jag skall öppna vissa filer får jag besked går ej minnet fullt. Då datorn varit stängd så tar det onormalt lång tid att öppna ex mail.

Hur kan jag gå in och kika på minnet och hårddisken, och ev rensa bort skräpfiler.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har du för mycket data på c-disken, öppna   "den här datorn" titta

hur det ser ut på din c-disk är den rödmarkerad, så måste du rensa ut en del filer från disken, detta också anledning till att det tar att öppna, det bör vara minst 10% procent ledigt utrymme på disken för att Windows skall kunna öppna filer

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa bort skräpfiler kan man göra så här i Windows 10:

Inställningar - System - Lagring

Frigör utrymme nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Rensa bort skräpfiler kan man göra så här i Windows 10:

Inställningar - System - Lagring

Frigör utrymme nu

170 GBIT ledigt alltså hälften, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hanse:

Troligtvis har du för mycket data på c-disken, öppna   "den här datorn" titta

hur det ser ut på din c-disk är den rödmarkerad, så måste du rensa ut en del filer från disken, detta också anledning till att det tar att öppna, det bör vara minst 10% procent ledigt utrymme på disken för att Windows skall kunna öppna filer

 

HANS

Nära nog halva disken ledig. Men kommer upp imellanåt minnet fullt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmbild som visar felmeddelandet samt beskriva exakt vad du gjorde innan meddelandet visades?

 

Vet du hur mycket RAM-minne du har i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan du ta en skärmbild som visar felmeddelandet samt beskriva exakt vad du gjorde innan meddelandet visades?

 

Vet du hur mycket RAM-minne du har i datorn?

Ramminne? var kan jag se det. Datorn är knepig efter det att jag öppnat något program efter det jag startat om datorn blir den ofta normal ibland kommer texten brist på minne. verkar det rörigt ja det tycker jag också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Torparen:

Ramminne? var kan jag se det.

 

Ett högerklick på Start och sedan ett klick på System.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Thirteen:

 

Ett högerklick på Start och sedan ett klick på System.

Tack gott om plats halva ledigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort diskrensning någon gång, det kan vara det som behövs

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026616/windows-10-disk-cleanup

HANS

Diskrensning i Windows 10

Gäller för: Windows 10

  • Så här tar du bort tillfälliga filer:
    • Skriv diskrensning i sökrutan i Aktivitetsfältet och välj sedan Diskrensning i listan med resultat.

    • Välj den enhet som du vill rensa och välj sedan OK.

    • Under Filer att ta bort väljer du filtyperna du vill ta bort. Markera en filtyp för att visa en beskrivning av den.

    • Välj OK.

  • Om du behöver frigöra mer utrymme kan du även ta bort systemfiler:
    • I Diskrensning väljer du Rensa systemfiler.

    • Välj de filtyper du vill ta bort. Markera en filtyp för att visa en beskrivning av den.

    • Välj OK.

  • Obs! Om du märker att mappen Temp snabbt fylls efter att du kört Diskrensning kan du läsa Felet ont om ledigt diskutrymme på grund av en full Temp-mapp.
  • Mer information om hur du frigör utrymme på datorn finns i Frigöra diskutrymme i Windows 10.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Ramminne? var kan jag se det. Datorn är knepig efter det att jag öppnat något program efter det jag startat om datorn blir den ofta normal ibland kommer texten brist på minne. verkar det rörigt ja det tycker jag också

 

49 minuter sedan, skrev Thirteen:

 

Ett högerklick på Start och sedan ett klick på System.

 

42 minuter sedan, skrev Torparen:

Tack gott om plats halva ledigt

Det var mängden RAM-minne som efterfrågades...

image.png.73083bae3861a8f8bc004fb042280ae1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

 

Det var mängden RAM-minne som efterfrågades...

image.png.73083bae3861a8f8bc004fb042280ae1.png

Jag har skolkat ett par timmar en bra fim på TV hur kan jag finna igen ramminnet? Nu är kl 24 så jag stänger för i afton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Hanse:

Har du gjort diskrensning någon gång, det kan vara det som behövs

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026616/windows-10-disk-cleanup

HANS

Diskrensning i Windows 10

Gäller för: Windows 10

  • Så här tar du bort tillfälliga filer:
    • Skriv diskrensning i sökrutan i Aktivitetsfältet och välj sedan Diskrensning i listan med resultat.

    • Välj den enhet som du vill rensa och välj sedan OK.

    • Under Filer att ta bort väljer du filtyperna du vill ta bort. Markera en filtyp för att visa en beskrivning av den.

    • Välj OK.

  • Om du behöver frigöra mer utrymme kan du även ta bort systemfiler:
    • I Diskrensning väljer du Rensa systemfiler.

    • Välj de filtyper du vill ta bort. Markera en filtyp för att visa en beskrivning av den.

    • Välj OK.

  • Obs! Om du märker att mappen Temp snabbt fylls efter att du kört Diskrensning kan du läsa Felet ont om ledigt diskutrymme på grund av en full Temp-mapp.
  • Mer information om hur du frigör utrymme på datorn finns i Frigöra diskutrymme i Windows 10.

Hans jag har skolkat och sett en film på TV återkommer i morgon. Jag har febrilt sökt hur jag skall finna igen Ramminnet. Godnatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod du inte Thirteens korta instruktion? Då förlänger jag den:

Högerklicka på Start, den vita windowsflaggan på ditt skrivbord, längst ut till vänster i aktivitetsfältet. Då får du upp

1103768159_W10System.png.006aadb79a8bb2755647b5036b1897eb.png
Ett vänsterklick på System. Då får du upp något som liknar Mikael63s bild här ovanför, där han har markerat RAM-minnet med gul färg.

 

På Mikael63s skärmbild står det Installerat RAM-minne 4,00 GB

I min dator står det Installerat RAM-minne 8,00 GB (7,89 GB går att använda)

Vad står det hos dig?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Förstod du inte Thirteens korta instruktion? Då förlänger jag den:

Högerklicka på Start, den vita windowsflaggan på ditt skrivbord, längst ut till vänster i aktivitetsfältet. Då får du upp

1103768159_W10System.png.006aadb79a8bb2755647b5036b1897eb.png
Ett vänsterklick på System. Då får du upp något som liknar Mikael63s bild här ovanför, där han har markerat RAM-minnet med gul färg.

 

På Mikael63s skärmbild står det Installerat RAM-minne 4,00 GB

I min dator står det Installerat RAM-minne 8,00 GB (7,89 GB går att använda)

Vad står det hos dig?

Det står 8 GB men inget om använt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, det är ordentligt med RAM och ska inte ge upphov till problem vid normal användning av datorn.

Då är nästa steg att ta fram Aktivitetshanteraren och välja fliken Processer.

Klicka på rubriktexten Minne.

Gör vad du brukar göra med datorn.

När felmeddelandet om för lite minne kommer:

  1. Ta fram Aktivitetshanteraren.
  2. Ta en skärmbild där man ser vilka processer som använder mest minne samt total användning (%).
  3. Bifoga bilden till ditt svar här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Bra, det är ordentligt med RAM och ska inte ge upphov till problem vid normal användning av datorn.

Då är nästa steg att ta fram Aktivitetshanteraren och välja fliken Processer.

Klicka på rubriktexten Minne.

Gör vad du brukar göra med datorn.

När felmeddelandet om för lite minne kommer:

  1. Ta fram Aktivitetshanteraren.
  2. Ta en skärmbild där man ser vilka processer som använder mest minne samt total användning (%).
  3. Bifoga bilden till ditt svar här.

Ta en skärmbild? men så här är det: CPU=2,4% minne= 84% Disk=5% nätverk= 0%

hoppas detta räcker. Betr bilskärm så vill jag vänta tills detta är klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Torparen:

Ta en skärmbild? men så här är det: CPU=2,4% minne= 84% Disk=5% nätverk= 0%

hoppas detta räcker.

Ja, en skärmbild. Det finns en anledning till att du uppmanas ta en skärmbild och posta här, annars skulle du inte bli uppmanad till det.

"En bild säger mer än tusen ord" kanske är bekant?

För att att du ska få hjälp på bästa sätt rekommenderar jag att du gör som du blir ombedd att göra.

 

Ett exempel:

image.png.bd8126d413e9c0937a3baee8bda4664e.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Mikael63, det kan vara viktigt att se vilka processer som använder mycket minne.

Det är ju också viktigt att det är precis efter att felmeddelandet har kommit (om möjligt är det bra om felmeddelandet kommer med på skärmbilden också eller ta två bilder först en på felmeddelandet och sen en på Aktivitetshanteraren).

 

Skärmbild kan man göra med Skärmklippverktyget eller Klipp & skissa eller tangenten Print Screen (kan vara förkortat på olika sätt)

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Instämmer med Mikael63, det kan vara viktigt att se vilka processer som använder mycket minne.

Det är ju också viktigt att det är precis efter att felmeddelandet har kommit (om möjligt är det bra om felmeddelandet kommer med på skärmbilden också eller ta två bilder först en på felmeddelandet och sen en på Aktivitetshanteraren).

 

Skärmbild kan man göra med Skärmklippverktyget eller Klipp & skissa eller tangenten Print Screen (kan vara förkortat på olika sätt)

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, en skärmbild. Det finns en anledning till att du uppmanas ta en skärmbild och posta här, annars skulle du inte bli uppmanad till det.

"En bild säger mer än tusen ord" kanske är bekant?

För att att du ska få hjälp på bästa sätt rekommenderar jag att du gör som du blir ombedd att göra.

 

Ett exempel:

image.png.bd8126d413e9c0937a3baee8bda4664e.png

Ang din reprimand, jag gör så gott jag kan. Cecilias tre alternativ klarar jag ej av prtscr knappen finner jag men inget händer då jag trycker på den. Skärmklipp och klipp o skissa sorry. kan ej klara av det. Men jag gör faktiskt så gott jag kan. tredje allt Wtangente-skift S får då en jättestor bild som jag ej kan flytta kanske jag får kasta datorn på sophögen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då prövar vi med PrtScr-tangenten. När du har tryckt på den (när felmeddelandet visas) så startar du programmet Paint 3D. Det finns i Startmenyn.

Då får du ett nytt fönster med det programmet och där finns det en ruta där det står Klistra in. Klicka på den.

Ny sida kommer fram som bland annat visar din skärmbild.

Upptill finns det en knapp/ikon som heter Meny.

Klicka på den och välj sen menyvalet Spara som.

Klicka på det menyvalet.

Välj filformat Bild genom att klicka på det.

Klicka på Spara.

Välj en mapp att spara bilden i (eller Skrivbordet).

Skriv in ett filnamn.

Klicka på Spara.

Skriv ditt svar här och bifoga bilden du just sparade.

 

Det är bra att du gör så gott du kan men du måste berätta när det är något du inte förstår eller inte kan följa för annars blir det lätt missförstånd och irritation. Men vi har mycket tålamod med den som berättar att det är något som är för krångligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Torparen:

Ang din reprimand, jag gör så gott jag kan. Cecilias tre alternativ klarar jag ej av prtscr knappen finner jag men inget händer då jag trycker på den. Skärmklipp och klipp o skissa sorry. kan ej klara av det. Men jag gör faktiskt så gott jag kan. tredje allt Wtangente-skift S får då en jättestor bild som jag ej kan flytta kanske jag får kasta datorn på sophögen. 

Jag förutsatte att du kunde detta då du postat skärmklipp i många trådar tidigare...

Okej, man kan glömma men svårt av mig att veta just det.

 

https://eforum.idg.se/topic/355917-google/

https://eforum.idg.se/topic/356627-senaste-filer/

https://eforum.idg.se/topic/354700-felmeddelande-windows-10/

https://eforum.idg.se/topic/356731-info-om-fel/

https://eforum.idg.se/topic/357166-felmeddelande-när-jag-ska-göra-en-återställningsenhet/

https://eforum.idg.se/topic/356007-skumma-filer-mappar/

m.fl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja tydligen har jag varit smartare tidigare. Nu hör det till saken jag är snart 84 år alltså inte så skärpt längre. Nu har jag fått så många tips att jag blir villrådig. Känner att snart måste jag få tag i någon som kan gå in i min dator. Lite svårt jag är ju i Spanien.Jag tar givetvis råd men inte allt på en gång. Det där med Wd-tangenten skift S funkar men jag får då upp flera A-4 sidor som jag ej kan dra eller kopiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills felmeddelandet kommer och använd då PrtScr-tangenten samt den beskrivning med den som jag skrev i mitt förra inlägg. Så börjar vi utifrån den bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till dig Torparen

Vänsterklicka på Start (den vita windowsflaggan). Skrolla ner till bokstaven P. Högerklicka på Paint 3D.

1530499121_PaintfstpStart.png.3ab4d125b90a378c33ee12f123848049.png
(Vänster)klicka på Fäst på Start. Då får du Paint lättåtkomligt i Aktivitetsfältet. Om du tittar allra längst ner på min tidigare skärmbild (som jag postade för ca 17 timmar sedan) så ser du att jag har gjort så. På så sätt hittar jag enkelt Paint och kan klicka på programmet när jag behöver använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...