Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande när jag ska göra en återställningsenhet


Torparen

Rekommendera Poster

Citat

Jaha nu är det tid igen. Nu har jag tänkt göra en systemavbildning på min nygamla dator. Samma problem ånyo provade nu samma åtgärd som förra gången, men icke sa Nicke. Har provat med två USB-minnen vilka jag är helt säker på är tomma. Bifogad text kommer upp.

 

sa´kkop.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du får säkert inte plats med en systemavbildning på ett USB-minne, om det är en Windows-dator du avser. Dessutom verkar det som enheten är FAT32-formaterade. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har använt  USB-minnet tidigare inga problem, inga problem med utrymmet. Om minnet har för lite utrymme kommer det upp som info. Då det gäller formateringen lever jag i tron att det är rätt, det är ju standard, NTFS som står på infon är fel. Om jag formaterar till NTFS får jag felmeddelandet att platsen är inte giltig. Så min slutsats blir att minnet skall räcka samt att FAT32-formatet är rätt.

PS som jag tidigare nämnt har jag två PC jag har systemavbildning på den andra med samma minnestyp och formatering.DS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Torparen:

Hej Jag har använt  USB-minnet tidigare inga problem, inga problem med utrymmet. Om minnet har för lite utrymme kommer det upp som info. Då det gäller formateringen lever jag i tron att det är rätt, det är ju standard, NTFS som står på infon är fel. Om jag formaterar till NTFS får jag felmeddelandet att platsen är inte giltig. Så min slutsats blir att minnet skall räcka samt att FAT32-formatet är rätt.

PS som jag tidigare nämnt har jag två PC jag har systemavbildning på den andra med samma minnestyp och formatering.DS 

Sorry jag var ute och cyklade jag avser en återställningsenhet. Det var en sådan jag gjort tidigare. Nu stänger jag för i kväll återkommer i morgon

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎10‎-‎18 på 21:43, skrev Torparen:

Sorry jag var ute och cyklade jag avser en återställningsenhet. Det var en sådan jag gjort tidigare. Nu stänger jag för i kväll återkommer i morgon

Lennart

Jag trodde i min ENFALD att fixa en    återställningsenhet inte borde medföra något problem., men icke sa Nicke.

Jag har provat med tre olika USB-minnen samma felsymtom på alla tre.

Såhär är det:  Processen börjar normalt, men efter att tre mappar kopierats kommer bif felmed upp.  Bif också ett skärmklipp från utforskaren.

 

Slutligen en fundering: är det någon på forumet som har mer eller lika mycket problem eller saknar tillräckliga kunskaper som jag?

återst.PNG

återst2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Jo du har alldeles rätt. Men som jag skrivit tidigare har jag börjat använda en annan dator. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det är något problem med Windows som kan fixas:

 

Högerklicka på Start-knappen, välj Kommandotolken (Admin) eller Power Shell (Admin).

 

Skriv (kopiera och klistra in) följande kommando, tryck på Enter-tangenten efter det:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

 

Skriv sen in kommandot (avsluta med Enter  ?

sfc /scannow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha så här ser det ut efter att jag följt dina anvisningar. Hoppas du kan läsa texten trots det lilla formatet.

 

admin.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fel upptäcktes. Vilket i detta fall icke var glädjande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DISM-kommandot utfördes inte eftersom du skrev in SFC-kommandot direkt, i stället för efter att DISM-kommandot gått klart.

 

Försök en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

DISM-kommandot utfördes inte eftersom du skrev in SFC-kommandot direkt, i stället för efter att DISM-kommandot gått klart.

 

Försök en gång till.

Jag lovar men det blir i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak. Programmet genomförde en scanning tog många många minuter informerade om (inga fel funna) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Torparen:

Glömde en sak. Programmet genomförde en scanning tog många många minuter informerade om (inga fel funna) 

Sänder ett skärmklipp som visar att jag klistrat ena länken. efter det att jag tryckt enter ser det ut som bif. Nu när jag skriver till dig har det gått tio minuter och inget har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen lite väl mycket som skiljer mellan Kommandotolken och PowerShell i just detta fall.

Avsluta PowerShell genom att trycka på X i övre högra hörnet.

Starta det igen på samma sätt.

Ge kommandot:

start cmd

Det ska starta Kommandotolken.

Ge DISM-kommandot i Kommandotolken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Tydligen lite väl mycket som skiljer mellan Kommandotolken och PowerShell i just detta fall.

Avsluta PowerShell genom att trycka på X i övre högra hörnet.

Starta det igen på samma sätt.

Ge kommandot:

start cmd

Det ska starta Kommandotolken.

Ge DISM-kommandot i Kommandotolken.

 

 

Här kommer senaste resultatet. Tur att jag har bra hörsel och tålamod. Det tog nära nog en kvart innan det började visas en linje med %.

Men vad jag fattar så blev det inget napp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

senaste.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står bara att den är färdig och jag vet inte om det kommer upp något särskilt meddelande när något åtgärdas.

 

I Kommandotolken ge kommandot:

sfc /scannow

 

Starta sen om datorn och pröva med återställningsenheten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina språkkunskaper kunde vara bättre. Efter det att programmet jobbat 15-20 minuter kom beskedet "the restore operation completed successfully. Jag tolkade det som inga problem. Kan också nämna att jag körde programmet 2 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kommandot genomfördes med lyckat resultat" kan tolkas både som att inget problem hittades och som att de problem som hittades kunde åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

"Kommandot genomfördes med lyckat resultat" kan tolkas både som att inget problem hittades och som att de problem som hittades kunde åtgärdas.

Nu har jag gjort omstart tyvärr är felet kvar. 

Frågan är om Windows har bestämt sig för att mobba mig, jag tycker problemen aldrig tar slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde du eller valde du inte  Säkerhetskopiera systemfiler till en återställningsenhet när du försöker skapa återställningsenheten?

 

Här är några tips:

  1. Ha inget som inte  är nödvändigt anslutet till datorn när du försöker skapa återställningsenheten, dvs inga skrivare, ingen mus eller tangentbord om det är en bärbar dator, inga andra USB-minnen.
  2. Pröva med olika USB-kontakter för USB-minnet.
  3. Om du har ett antivirusprogram som inte kommer från Microsoft, inaktivera det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Valde du eller valde du inte  Säkerhetskopiera systemfiler till en återställningsenhet när du försöker skapa återställningsenheten?

 

Här är några tips:

  1. Ha inget som inte  är nödvändigt anslutet till datorn när du försöker skapa återställningsenheten, dvs inga skrivare, ingen mus eller tangentbord om det är en bärbar dator, inga andra USB-minnen.
  2. Pröva med olika USB-kontakter för USB-minnet.
  3. Om du har ett antivirusprogram som inte kommer från Microsoft, inaktivera det.

Det får bli i morgon så nu slutar jag med tack för ditt tålamod,.

MVH

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...