Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Thunderbird-slippa ange lösenord


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Jag har Telenor som internet- och epostleverantör och Mozilla Thunderbird i datorn. Mozilla hämtar den inkommande posten från webmailen hos Telenor. Plötsligt måste jag logga in i Mozilla Thunderbird varje gång jag öppnar programmet. Jag hittar ingen inställning där jag kan ange att jag inte ska behöva logga in varje gång jag öppnar programmet. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mållgan:

Jag har Telenor som internet- och epostleverantör och Mozilla Thunderbird i datorn. Mozilla hämtar den inkommande posten från webmailen hos Telenor. Plötsligt måste jag logga in i Mozilla Thunderbird varje gång jag öppnar programmet. Jag hittar ingen inställning där jag kan ange att jag inte ska behöva logga in varje gång jag öppnar programmet. Någon som kan hjälpa mig med detta?

Enligt deras support :”To stop Thunderbird from asking for password every time you send an email, do this: In Thunderbird, click Tools, Account Settings, and in left pane, click "Outgoing Server" Click Edit. Under "Security and Authentication" DESELECT "Use name and password" Click OK and again OK.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, längre ner i polkens mozilla-tråd från 2016
https://support.mozilla.org/en-US/questions/1116041 står det
"Om din internetleverantör kräver autentisering kommer ovanstående instruktion inte att fixa ditt problem" (If your provider requires authentication the above instructions will not fix your problem.)

 

Mållgan, se om du hittar något hjälpsamt i den här tråden
https://eforum.idg.se/topic/359164-thunderbird-skickar-inga-mail/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Mållgan:

Mozilla hämtar den inkommande posten från webmailen hos Telenor. Plötsligt måste jag logga in i Mozilla Thunderbird varje gång jag öppnar programmet.

Menar du att det är först när du har angett ett lösenord som mejlen hämtas?

I så fall har det ju inte med SMTP och skicka mejl att göra utan det handlar om inställningarna för POP3 eller IMAP beroende på vad du använder för att hämta.

Kolla att de stämmer överens med instruktionen här: https://www.telenor.se/kundservice/mejl/webbmejl/kom-igang/installningar-for-servrar-och-portar/ SSL bör användas av säkerhetsskäl

 

Apropå din bild om SMTP-inställningarna så ska enligt instruktionen krypteringsmetod SSL eller TLS vara vald, dvs inte Anslutningssäkerhet Ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ändrat SMTP-inställningarna till de som Telenorinstruktionen anger. Serverinställningarna för inkommande post är de som Telenor anvisar. Men fortfarande måste jag logga in varje gång jag öppnar Thunderbird och jag hittar inte var detta kravet kan tas bort. Se bild. Konstigt att det kravet plötsligt dök upp får någon dag sedan. Något fel på serverinställningarna för inkommande post tycks det ju inte vara eftersom Thunderbird kommer in i servern för inkommande post och hämtar posten in till Thunderbird.

Thunderbird-inloggning.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Men nu gjorde jag det och då funkade det! Usch, det borde jag har provat innan jag gav upp. Hur lösenordshanteraren funkar vet jag inte men Thunderbird kanske ”anlitar” hanteraren för att använda ett lösenord?

Men varför denna ”beställning” nu plötsligt krävdes står väl skrivet i stjärnorna. Tack alla!

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösenordshanteraren är en del av Thunderbird men frågan finns där för om man använder en dator som delas med andra kanske man inte vill att lösenordet ska sparas i Thunderbird. Det är ingen nyhet men det kan ju tänkas att en ny version av Thunderbird gjorde att inställningen försvann eller så har du klickat i något annat som gjort att vissa saker har återställts.

 

Här står en del om lösenorden i Thunderbird: https://support.mozilla.org/en-US/kb/password-manager-remember-delete-change-tb

Om datorn riskerar att bli stulen så kanske du vill skapa ett "Master Password" så att inte tjuven kan hämta dina mejl (kräver lösenord för varje gång du startar Thunderbird).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...