Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte se bilder


Vince VP
 Share

Rekommendera Poster

Säkert ett enkelt problem, men jag kan plötsligt inte se motivet på mina bilder. Jag har varit i alternativ - visning - och klickat ur visa alltid ikoner, aldrig miniatyrer, men det hjälper inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa

https://www.online-tech-tips.com/windows-8/thumbnail-previews-not-showing-in-windows-8-explorer/

Gör alltså tvärtom: bocka ur att miniatyrer ska visas.

 

Kontrollpanelen > (skriv map i sökfältet så får du upp) Alternativ för Utforskaren > fliken Visning > Avancerade inställningar. Här kan du bocka ur.

2068641146_AlternativfrUtforskaren.png.0fa73adde9ffc716fdeae312c1d7a497.png
Så här ser det ut hos mig.

P.S. Nu ser jag att det är precis så du har gjort. Men har du inte dina bilder i mappen Bilder och i undermappar till den? Det har jag. Bilder ser jag till vänster i Utforskaren. Vill jag titta på en bild så drar och släpper jag den bara i IrfanView-genvägsikonen, som jag har på Skrivbordet, och får då se bilden i helskärm. Appen Foton kan man förstås också se den i. Dubbelklickar jag på bilden öppnas den förresten automatiskt i Foton. Eller så väljer jag Öppna med > Windows Fotovisare. Men IrfanView är bäst.

 

P.P.S. Men du kanske gör ungefär som jag gör i Utforskaren och ändå inte ser motiven på dina bilder. Då föreslår jag att du klickar på Återställ standardvärden i Avancerade inställningar. Se bilden ovan.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mina bilder i bildmappen och har testat inställningarna ovan + Återställ standardvärden, men ser fortfarande inte motiven. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Vince VP:

Jag har mina bilder i bildmappen och har testat inställningarna ovan + Återställ standardvärden, men ser fortfarande inte motiven. 

Öppna Kontrollpanelen-System-Avancerade Systeminställningar. Klicka på Inställningar vid Prestanda. Bocka i "Visa miniatyrer istället för ikoner". Är den redan ibockad, då vet jag inte vad som har hänt med din dator. Kanske du behöver välja Egna först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-15 på 19:49, skrev Vince VP:

men jag kan plötsligt inte se motivet på mina bilder.

Har du nyligen gjort någon ändring som har med bilder att göra, typ avinstallerat ett bildredigeringsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du valt för standardprogram för dina bilder?

Inställningar - Appar - Standardappar - Välj standardappar efter filtyp

Leta upp de filändelser som dina bilder har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardprogram (ja, ni fattar att jag inte är så insatt)? De flesta bilderna är jpeg. Har även PNG och PDF-filer, men inte några motiv där heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start, dvs windowsflaggan längst ner till vänster på skrivbordet, Skrolla ner till Inställningar, dvs  kugghjulet > Appar Klicka på Standardappar till vänster > Klicka på Välj standardappar efter filtyp (nere på den sidan) > Skrolla ner till .jpeg

1056796978_Vljstandardapparefterfiltyp.png.3ae84804eb1136c1ac901d92386e95f7.png

Windows sätter Foton som default där. Vad står det hos dig? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som hos mig alltså och då borde det ju fungera.

Hade du förresten "Visa miniatyrer istället för ikoner" ibockat i Avancerade systeminställningars visuella effekter, som vertpre skrev att du skulle kontrollera?

Prestandaalternativ.png.4bbf7b7ddb786abe7eb770c7edbf3695.png
Den ibockningen är nämligen också standard, dvs default (på engelska).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var knepigt. Som jag förstår det så har allt fungerat tidigare men nu har motiven plötsligt försvunnit av någon outgrundlig anledning. Vad använder du för antivirusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det. Har inte varit några problem tidigare. Det är en jobbdator, kan det vara Windows Defender Antivirus. Dålig koll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är det Windows Defender Antivirus borde du inte ha detta problem. Jag ska leta upp en tråd där det står hur man tar reda på sitt avprogram med ytterligare en skärmbild från min dator så kompletterar jag detta inlägg med det.

https://eforum.idg.se/topic/359723-virusprogram/

Se min skärmbild och ChristerEs kommentar under, som han fick poäng för.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara IT-avdelningen på jobbet som är boven?

 

Jag vet inte hur mycket du får ändra i din jobbdator men om det är en dator som är uppgraderad från Windows 7 eller Windows 8.1 så innehåller den också Windows Fotovisare, som man kan plocka fram för att testa om den öppnar bilderna. Du kan i så fall tillfälligt göra den till din standardapp. För att hitta Windows Fotovisare se instruktionerna här

https://www.enkelteknik.se/anvand-fotovisaren-fran-windows-7-och-8-i-windows-10

 

Appen/programmet Foton försvinner förstås inte utan finns kvar att gå tillbaks till som standardapp om man vill.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tumnaglarna/Minatyrerna sparas i en så kallad cache och ibland blir den korrupt och behöver byggas upp på nytt. Se om tipsen på sidan https://www.windowscentral.com/how-reset-thumbnail-cache-windows-10 hjälper. Även om den är på engelska tror jag det går bra att följa den eftersom där är mycket skärmdumpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara kolla med dig. När du startar utforskaren. Har du då klickat på VISA högst upp och sedan valt Stora eller extra stora ikoner?

image.png.721bad9096e50f4d5cd5c4bb45f83fb2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat felsökningsverktyget och nej, allt är som vanligt. Inga motiv. Och IT-avdelningen kan inte vara problemet för någon sådan har vi inte på mitt jobb. Det här var tydligen knepigare än jag trodde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...