Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

flytta-lagra bilder


Wilhelm 888
 Share

Rekommendera Poster

Jag har W10 i min dator. Kollade på avdelningen FOTON  i panelen till vänster.

Blev glad och överraskad att hitta alla bilder jag har i datorn.

Även många jag inte sett på länge

Det vore bra om jag kunde lagra dom i en extern hårddisk som säkerhet om datorn slutar fungera.

Hur gör jag det ??

Tacksam för svar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Wilhelm 888:

Jag har W10 i min dator. Kollade på avdelningen FOTON  i panelen till vänster.

Blev glad och överraskad att hitta alla bilder jag har i datorn.

Även många jag inte sett på länge

Det vore bra om jag kunde lagra dom i en extern hårddisk som säkerhet om datorn slutar fungera.

Hur gör jag det ??

Tacksam för svar

 

 

Menar du i Utforskaren/Den här datorn?

Där kan du t ex kopiera filer genom att markera alla filer, högerklicka och välja Kopiera för att sen gå till en mapp på den externa hårddisken och klistra in dem.

Var det något sånt du undrade om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar längst ner till vänster knappen där man startar och stänger av datorn mm

Listan med alla program kommer upp   Överst Microsoft Edge tex

Jag valde Foton längre ner    Det är ju hundratals bilder så jag ville föra över allt på en gång

Jag fick upp alla mina bilder i datorn´. Trevligt och lättanvänt visningsprogram

Hur föra över till extern hårddisk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överför filer (foton, musik etc. ligger också som filer) till ett USB minne, minneskort eller hårddisk

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, appen Foton alltså som du hittade i startmenyn. Det finns inget stöd för att säkerhetskopiera bilder i den appen vad jag kan hitta, förutom visst stöd mot OneDrive, utan säkerhetskopiera filer får man antingen göra manuellt i Utforskaren etc eller med något säkerhetskopieringsprogram.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Cp till /usb/ ja vem vet, god jul.

Kan du utveckla vad du menar med det? Hur menar du att Ts ska göra?

 

(enligt min kalender är det två månader kvar tills det blir aktuellt med att önska god jul)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Copy (kopiera) CP är ett kommando ett program, filer till en USB som används rätt ofta till flyttbart, om man inte sitter med någon gammal FW eller com/parallell port, jul afton kan man önska sig leksaker som ex lagringsenheter. - lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Nisse1236:

Copy (kopiera) CP är ett kommando ett program, filer till en USB som används rätt ofta till flyttbart, om man inte sitter med någon gammal FW eller com/parallell port, jul afton kan man önska sig leksaker som ex lagringsenheter. - lycka till

Problemet här är ju att det inte finns något bra sätt att direkt kopiera/säkerhetskopiera bilder från Appen Foton till  annat media, eftersom Appen inte är utvecklad direkt för att göra detta.

 

Eller har du något tips om hur Wilhelm 888 ändå kan göra detta från denna app?

 

Man måste också vara inloggad med Microsoftkonto för att kunna utnyttja hela appen Bilder på rätt sätt. Eftersom den är så tajt kopplad till molnet Onedrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Foton. Klicka på "Välj" längst upp till höger. Klicka på "Markera alla" och sedan "Kopiera". Klistra in var du vill ha dem.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev vertpre:

Öppna Foton. Klicka på "Välj" längst upp till höger. Klicka på "Markera alla" och sedan "Kopiera". Klistra in var du vill ha dem.

Efter lite fixande så fick jag till det, använder inte denna app själv, har inställt så att inget material hamnar i appen, så jag såg inte "Markera alla" först, var tvungen att importera en bild, för att få det att fungera.

 

Då kan man fundera över varför det påstås att man inte kan kopiera från denna app.

 

Nåväl, då borde det fungera för Wilhelm 888 att föra över sina bilder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det appen Foton gör är väl att leta reda på alla *) bilder i datorn och sedan presentera dem ordnade  i album, efter datum eller på annat sätt.(?) Lika appen Galleri i Samsung.

 

Eftersom jag inte har bilder i den appen (=Foton) (jag använder ju inte ens Windows privat) kan jag inte testa "skarpt" men är lite nyfiken på vilket resultat "Klistra in" ger? Hur hamnar bilderna? Behålls respektive mappnamn eller behålls aktuell visning i Foton?

 

*) Alla man valt ska inkluderas.

Redigerad av Mikael63
förtydligat vilken app
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhuvudtaget behövs inga särskilt installerade appar på varken dator eller smart-fåne när det gäller Android i vart fall.

Bara att koppla in usb-kabeln till datorn, vänta ett tag så att datorn känner igen enheten, sedan följ min video-instruktion ovan. :)

 

Krångla inte till saker i onödan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Överhuvudtaget behövs inga särskilt installerade appar på varken dator eller smart-fåne när det gäller Android i vart fall.

Bara att koppla in usb-kabeln till datorn, vänta ett tag så att datorn känner igen enheten, sedan följ min video-instruktion ovan. :)

 

Jag menade när man använder appen Foton i Windows och gör som @vertpre föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Okej, appen Foton alltså som du hittade i startmenyn. Det finns inget stöd för att säkerhetskopiera bilder i den appen vad jag kan hitta, förutom visst stöd mot OneDrive, utan säkerhetskopiera filer får man antingen göra manuellt i Utforskaren etc eller med något säkerhetskopieringsprogram.

 

Tack för information. Anledningen till att jag ville spara bilder som finns i FOTON var att det är ett så fint presentationsprogram. Mer eller mindre bilder, storlek på bilder och bilder på bara ansikten mm

Hej då

 

Redigerad av Mikael63
tagit bort ett av två identiska citat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Wilhelm 888:

 

Anledningen till att jag ville spara bilder som finns i FOTON var att det är ett så fint presentationsprogram. Mer eller mindre bilder, storlek på bilder och bilder på bara ansikten mm

 

Några allmänna tankar, gäller inte bara den här tråden.


Det är bra att skilja på vad man har och vad man gör, det är i alla fall så min hjärna fungerar.


Det man har är filer innehållande texter, bilder, filmer och ljud (musik), m m. Filerna hanteras i ett system med mappar, på en eller flera diskar, interna eller externa, eller på t ex usb-minnen. Det man gör är att skapa, visa, redigera, flytta, kopiera och radera, m m, dessa filer.


För att skapa, visa och redigera filer används program avsedda för det ena och det andra filformatet. Flytta, kopiera och radera kan göras med t ex Utforskaren. Flera filformat för bilder är "generella" och kan hanteras av en mängd bildprogram. Andra filformat hanteras av det program de skapats för, eller i alla fall relativt få program. Wordformatet (.docx) kan vara ett exempel på det.


Finns möjligheten att kopiera, eller flytta, filer med hjälp av t ex Foton (som den här tråden handlar om) så är det givetvis ett sätt att göra det. Men har man liten förståelse för filsystem - mappar/kataloger, m m, så tror jag det är enklare att göra det i Utforskaren (eller motsvarande program). Oavsett hur det görs tror jag i alla fall att det blir svårt utan en förståelse av strukturen för mappar/kataloger och filerna i dem. Och att man är medveten om var man sparar, och har sparat, sina filer.


Något som bör nämnas i sammanhanget är att en del program för hantering av bilder också kan hantera en databas över dem. Bilder som finns i en sådan databas bör inte raderas eller flyttas med t ex Utforskaren, utan med bildprogrammet som hanterar databasen. Gör man det "utanför bildprogrammet" så stämmer ju sen inte informationen i databasen längre.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...