Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN-tunnlar och IPV6


JohanSnes
 Share

Rekommendera Poster

Jag har med stort intresse läst det test och den informationen om VPN-tunnlar som publicerades den 7 oktober i år . Jag har dock en liten fråga som jag hoppas att jag får svar på.
 
Om jag inte minns fel läste jag en notis för några år sedan, eller om det var en artikel, att det finns något som heter IPV6, och att nätverksoperatören eller någon utomstående, genom att gå in genom IPV6 kan lyssna av och spåra en persons nätverksaktiviteter, även om man har en VPN-tjänst och att nätverksoperatören kan spara loggar genom den information som man får genom IPV6. Vilket i praktiken innebär att man inte är anonym på nätet eftersom denna bakväg rundar VPN-tunnlarna.
 
Stämmer detta? eller har jag missuppfattat?
 
Jag har också för mig att det stod tips i artikeln som jag läste, hur man gjorde för att stänga av IVP6.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP, står för Internet Protocol och är metoden datorer använder för att hitta varandra på internet. Det sker genom att varje dator, telefon, router, brödrost osv som ansluter till internet får en adress. Det kallas för IP-Adress. Traditionellt sett så har den sett ut ungefär så här 127.0.0.1 och det är enligt standarden IPv4. Enligt det formatet så finns det sammanlagt möjlighet att ansluta 4 294 967 296 enheter till internet. Och eftersom den gränsen är mer eller mindre passerad så måste man nu använda olika tricks för att ansluta fler enheter till internet.

 

Men en permanent lösning på att det inte finns mer plats är IPv6, en nyare regel för hur adresser på internet fungerar. Det möjliggör 3,4×1038 antal adresser. Det är väldigt mycket, jag är inte helt hundra på hur många det egentligen är. Och det är egentligen det IPv6 är. Ett nytt nummersystem för datorer och andra enheter på internet.

 

Det här med avlyssning och loggar är inget som tillkommer pga IPv6, det finns i Sverige lagar som bestämmer att internetoperatörer måste lagra information om vilka webbplatser du besöker. Om dom kan göra det trots att du har en VPN-tunnel vet jag inte, men jag tror att de flesta VPN-tunnlar ger ett väldigt bra skydd. Det finns något som kallas för Deep packet inspection som möjligtvis kan se in i en VPN-tunnel, men jag är inte helt hundra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev .M:

Det finns något som kallas för Deep packet inspection som möjligtvis kan se in i en VPN-tunnel, men jag är inte helt hundra.

 

För att kunna se in i en VPN-tunnel måste man känna till krypteringsnyckeln och även om man har den är det svårt att göra i praktiken.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xylophonotology

Det som kan hända, som jag förstår det, är att din riktiga IP-adress kan läcka på något vis om din VPN-tjänst ignorerar IPv6-förfrågningar. Jag är inte tillräckligt tekniskt begåvad för att förstå hur det går till, men ett flertal VPN-tjänster utlovar att det inte händer med deras tjänst. I vissa kan man stänga av IPv6 helt medan tjänsten är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
 Share



×
×
  • Skapa nytt...