Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN inkompatibel med Google?


Plaincollar

Rekommendera Poster

Jag använder VPN (Open VPN-protkollet) via en av de större VPN leverantörerna. När jag fick problem med ip-adressen kontaktade jag deras support som informerade mig att att det var förknippat med vissa brister att ha Google som browser/sökmotor då Google skapat en mängd bakdörrar. I synnerhet om man är inloggad på Google.

"We didn't say that Google won't work with VPN, but they are gatheingr data a bit differently, by using local connection information, not IP.
A VPN will offer to you protection and privacy by masking your IP,  this is why I recommended to always clear cookies or just use another browser in incognito mode when you use the VPN and, this is very important, make sure that YOU ARE NOT LOGGED IN on the browser with your Google account".

Om jag är på Google utan inloggning, konstant coocie-rensad, incognito mode och starar Google Maps (VPN aktivt) är markören på kartan placerad i min stadsdel! trots att servern jag är uppkopplad till ligger i ett annat land. "Use another browser..."?  Kan jag inte Googla när VPN är aktivt?

Om jag sedan ansluter min android till samma VPN (som by default har Google resp Chrome med Kontakter, Gmail, G Play etc ), hur fungerar i sådana fall säkerheten med VPN? Samma konton är ju anslutna till min pc?   

 

Någon som kan förklara hur det hela går ihop?

 

Tack på förhand//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Windows 10 bör du kunna se om VPN är aktiverat eller inte (åtminstone kan jag det) i 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Nätverk och enhet => VPN

Och där skall du också kunna inaktivera eller aktivera VPN, men VPN avaktiveras automatiskt vid nedstängning, så antingen måste man aktivera detta manuellt eller att tjänsten körs via autostart varje gång Windows startas.

I övrigt har jag inga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 8.1. Fick informationen att Google inte är att rekommendera i samband med VPN. När jag ifrågasatte detta fick jag ovan märkliga svar. Så frågan är om VPN fyller någon funktion om du använder Google/Chrome. Bör betraktas som en ganska viktig frågeställning om man eftersträvar säkerhet på nätet. Tråden kanske ska ligga i forumet Säkerhet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder F-Secure Freedome VPN och om jag startar Google Maps med Firefox så hamnar jag på den plats som jag har valt i Freedome, t.ex. Mexico City. Samma med Chrome. Jag har alltså inga problem varken med Firefox eller Chrome med Freedome.

 

Har du provat att starta Google maps med en annan webläsare än Chrome?

Har du tillåtit appar att hitta din plats i Inställningar i Datorn?

 

Vad det gäller mobilen är det väl lite annorlunda beroende på om appar begär tillgång till din plats. Är plats då aktiverat, används GPS också eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också Firefox men Yahoo som sökmotor (värdelös) och det fungerar. Dock har nog Google fått en del tillstånd att ta del av vissa saker i samband med diverse appar. Var upphäver man dessa i pc:n?

Men på pc kan du  alltså inte använda t ex Google Maps eller ett Gmail-konto när du är  VPN-ansluten, Firefox som browser och Google som sökmotor? 

 

Vad gäller mobilen köpte jag precis en ny Android och om man inte ansluter till Google kan man ju inte ens ladda ned en app från Google play. Google är ju en förutsättning för Android. Och oavsett maildomän är de ju dessa lika på pc och mobil. Så mobilen är ju lite av George Orwell's 1984 och den länkar ju till pc:n? 

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Plaincollar:

Men på pc kan du  alltså inte använda t ex Google Maps eller ett Gmail-konto när du är  VPN-ansluten, Firefox som browser och Google som sökmotor?  

Mitt VPN program fungerar med Firefox och Google som sökmotor. Just nu tycker Maps att jag befinner mig i Paris, vilket jag ju inte gör.

 

När jag provade att logga in på http://myactivity.google.com/ blev jag uppmanad att bekräfta att det var jag eftersom Google inte kände igen platsen sedan tidigare.

 

Vad det gäller din länk till svd.se så är det ju skit vad Google gör men vill du verkligen se vilken koll Google har ska du logga in på http://myactivity.google.com/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk säger ju en del. Men var mer måste man rensa behörigheter mm för att bli så fri från Google's faktainsamling som det går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hindra Google från att samla in platsinformation så finns dessa tips:

Ny Teknik: Så stoppar du Google från att spåra din position

Surfa.se:  Google vet var du varit – så stänger du av Platshistorik

 

Men om en app tex. en GPS-app i en dator eller Android-telefon som används för att kunna använda en viss karttjänst för att navigera, måste den appen ha tillgång till platsinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att stoppa Googles insamlade av data. Och när jag första gången läste användarvillkoren för en Google Android omkring 2010 och användarvillkoren var ungefär Google förbehåller sig rätten att ladda ner och dela med sig följande .......men ej begränsat till detta.

Så insåg jag att Google s användarvillkor för Android gav Google rätt att ladda ner kontaktlistor, mail, foton, filmer, smygfilma, smyglyssna (rösttjänster där du styr med ord förutsätter ju kontinuerlig avlyssning) och jag mådde helt enkelt fysist illa och accepterade inte villkoren / EULA och har följaktligen fått en dum mobil.

Vill du inte ha en spionerande mobil / dator använder du enligt min uppfattning inte produkter från Apple, Google, Microsoft.

Utan håller dig till tex

https://prisjakt.nu/produkt.php?o=2817665

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Det går inte att stoppa Googles insamlade av data. Och när jag första gången läste användarvillkoren för en Google Android omkring 2010 och användarvillkoren var ungefär Google förbehåller sig rätten att ladda ner och dela med sig följande .......men ej begränsat till detta.

Så insåg jag att Google s användarvillkor för Android gav Google rätt att ladda ner kontaktlistor, mail, foton, filmer, smygfilma, smyglyssna (rösttjänster där du styr med ord förutsätter ju kontinuerlig avlyssning) och jag mådde helt enkelt fysist illa och accepterade inte villkoren / EULA och har följaktligen fått en dum mobil.

Vill du inte ha en spionerande mobil / dator använder du enligt min uppfattning inte produkter från Apple, Google, Microsoft.

Utan håller dig till tex

https://prisjakt.nu/produkt.php?o=2817665

Nej inte allt insamlande av data, men platsinformation går att stänga av till viss del numera.

Ang. det övriga:

BGR.com 2018-08-17 Google’s location tracking could earn it yet another record fine from the EU

Så multinationella storföretag skall inte tro att dom kommer undan så lättvindigt...eller gör dom det i alla fall?

 

Ang. trådens rubrik så har jag återigen testat med mitt Bahnhof-VPN och det fungerar bra med Google och utan problem för det mesta, däremot inte mot vissa sajter som av någon anledning känner av eller på annat sätt tillbakavisar min begäran tex. vissa amerikanska nyhetssajter som vägrar att tillåta en del visning av videoklipp.

Har inte orkat detaljstuderat fenomenet om det beror på regions-problem eller problem med VPN.

 

Grejen är att mitt VPN fungerar så som jag använder det nån gång ibland och utan problem.
Dock så får jag rejält försämrad svarstid från servern tex. uppemot 100-200 ms mot normala 8-14 ms. beroende på mätserver och även överföringshastigheten går ned på min fiberuppkoppling från 100 Mbit/sek till runt 70-80Mbit/sek.

Alltså: om svarstiden är viktig tex. för en som spelar online spel - använd inte vpn vid uppkoppling - då är matchen förlorad redan innan deltagande...det är en del av det som kallas för 'lagg'.

 

Mätning kan göras här och välj avancerad mätning om du vill testa mot olika mätservrar (olika många som belastar på linorna, routing och deras servar, vid varje givet tillfälle): http://www.bredbandskollen.se/
:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tack för alla svar. Time flies...  ber om ursäkt för det. Med den samlade bilden av vad som skrivits på den här tråden tror jag man kan konstatera att som "amatör" går det inte att skydda sig inom IT och Telefoni. Åtminstone inte om man står NSA's lista ed eller t o m  skatteverket eller vilken myndighet som helst. Vill man vara privat/under radarn får man nog hålla sig till ovan nämnda mobil typ Nokia -91 kontantkort samt en Facit + tipex.

Vidare är nog VPN en lösning för tillfälliga inloggningar då man känner ett (rent psykologiskt?) behov av någon form av utökad säkerhet. Men då gäller att alla ens enheter går under VPN samtidigt.

 

Köpte en Samsung S9 nyligen. Fullproppad med faciliteter de gärna skryter med. Men om du vill ta del av någon av dessa finesser måste du godkänna alla deras rättigheter från att göra hembesök och visitation till att sprida all min information till obegränsat antal tredjepart (för reklam och annan skit). Måste t ex Samsung veta mina morgonrutiner, vart jag oftast åker med min bil, ta del av hela min kontaktlista, kragstorlek etc etc. Tillbaka till Nokia -91.

 

Men visst har man ett val; agera bakåtsträvare med noll uppfattning vad Swish betyder letandes orange telefonkiosk alternativt kartläggas. Dock kan man åtminstone skapa ett mail-slaskkonto med några tusen olästa mail, därav ett 10-tal menlösa poster från Samsung samma dag jag aktiverade mobilen. Sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VPN annan, utan faktisk. Lokalt är man också i det land man valt server i med VPN. Går du in  på en karta är du  i det land du valt, i Google maps är du hemma.  Detta med VPN...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrämmande läsning. Sa jag sjukt? Det är bara förnamnet. Som någon uttryckte det: "The internet gave us access to everything; but it also gave everything access to us". Detta är väl bara början på en ny era....

Om någon har ett par identiteter att sälja är jag intresserad. Skulle vilja ha en alldeles egen semester?️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...