Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låg hastighet Telia 250/250


Graylingman
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Heureka!

 

Jag kom på att det ju faktiskt fanns en kabel till i systemet, nämligen den mellan medieomvandlaren och "ingången i väggen" och nu funkar det! Jag får 240/95.

 

Tack för hjälpen!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra :thumbsup:

 

Men om du har nätverkskabel mellan väggen och "medieomvandlaren" så verkar det inte vara en medieomvandlare för en sån omvandlar t ex mellan fiber och Ethernet (nätverkskabel). Vad står det för fabrikat och modellbeteckning på det du kallar medieomvandlare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Graylingman:

Jag kom på att det ju faktiskt fanns en kabel till i systemet, nämligen den mellan medieomvandlaren och "ingången i väggen" och nu funkar det! Jag får 240/95.

Bra att du fått till det. Men jag undrar som Cecilia, vad är det för burk du har mellan uttaget i väggen och routern? Eventuellt en bredbandsswitch (tjänstefördelare) som delar upp internet, tv och bredbandstelefoni (m m)? En sådan som inte kombinerats med en mediaomvandlare (fiberkonverter). En bredbandsswitch ska alltså inte förväxlas med en vanlig switch.


Viktigast är förstås att du är nöjd, men jag är lite nyfiken och undrar om tidigare mätningar utan routern gjordes via "mediaomvandlaren" eller direkt i "väggen"? Gjorde du dem via "mediaomvandlaren" så borde det forfarande ha varit de lägre hastigheterna (med den senast upptäckta kabeln kvar i kedjan).


Är det en bredbandsswitch kan du förmodligen hoppa över den och ansluta routern direkt i "väggen", förutsatt att du inte får tv eller bredbandstelefoni via bredbandet. Men kolla innan du eventuellt kopplar om, så jag inte lurar dig.


Du skriver 250/250 men hastigheten uppströms kommer inte över 100 i någon av mätningarna, kanske har du (bara) 250/100. Inte alls dåligt det heller, bara en observation.


Om bredbandsswitchar, som du kanske har en:
Det används diverse begrepp som kan förvilla, router, gateway, kombinationsgateway, bredbandsswitch, tjänstefördelare, m m. Telias routrar kan distribuera både tv och övrig datatrafik i samma lokala nätverk, och blir då samtidigt en form av bredbandsswitch (tjänstefördelare) fast utan att "fördela". För leveransen av bredbandet kan det ha monterats en bredbandsswitch (med eller utan mediaomvandlare/fiberkonverter). Men i stället för att dela upp internet och tv efter bredbandsswitchen kopplar man Telias router i den port som släpper fram all trafik (internet, tv och telefoni), i alla fall med bredband från Telia.


https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv-inkoppling#inkoppling-med-telia-smart-eller-annan-kombinationsgateway

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär är det...

Jag har fiber från Hammarö Stadsnät och i det lilla skåpet där fibern kommer in sitter det jag kallat för "medieomvandlare". En enhet som heter CTS HES 3106, som kanske egentligen heter fiberkonverter? Eller mediabox kanske? Intill den sitter en "plint" med ett antal uttag och mellan fiberkonvertern och uttaget går den numera utbytta kabeln, dvs till "ingången i väggen". Från "plinten" går sen kablar i väggarna till ett antal nätverksuttag i huset och i ett av dessa har jag anslutit routern. Som ni märker har jag dålig koll på vad grejorna heter :)

 

När det gäller mitt abonnemang hos Telia så kallas det Bredband 250/250 och Telia skriver såhär:

 

HASTIGHET

Hastigheten på din beställda tjänst är 250 Mbit/s och tjänsten har ett godkänt hastighetsintervall som är 200-250 Mbit/s ner och 50-100 Mbit/s uppströms

 

Nu funkar det i alla fall och jag är nöjd, glad och tacksam för den hjälp jag fått här :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Graylingman:

Såhär är det...

Tack för återkopplingen, den förklarar det hela.


Din enhet, CTS HES 3106, är en kombinerad mediaomvandlare och bredbandsswitch. Mediaomvandlare ett mer generellt begrepp för vad som i ditt fall är en fiberkonverter. Se tidigare beskrivningar i tråden.


Uttaget i väggen är alltså inte där bredbandet kommer in utan en del av en patchpanel ("plinten"), en del av distributionsnätet i huset. Och den tredje kabeln är ansluten efter den kombinerade bredbandsswitchen/fiberkonvertern, inte före "den okända boxen" som Cecilia och jag antog.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/lokalt-tradbundet-natverk#distributionsnat


Inget fel på placering av routern, den är förmodligen vald p g a accesspunkten (WiFi). Men du kan inte använda distributionsnätet i huset för kabelanslutning av andra enheter, eftersom de ska anslutas efter routern. Såvida det inte finns ett annat uttag tillräckligt nära för att koppla tillbaka från en av routerns LAN-portar till en switch vid patchpanelen. Fast för tv via bredbandet, om det kan levereras, så bör det gå att koppla från bredbandsswitchens port avsedd för den tjänsten via distributionsnätet till något av rummen.


Lite märkligt att abonnemanget hos Telia kallas 250/250 men att det godkända intervallet uppströms endast är 50-100 Mbit/s. Men, som tidigare kommenterat, ingen dålig fart det heller så nu slutar jag tjata om den saken.


Nu blev det en liten "kurs" igen, ber om ursäkt för det. ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:


Nu blev det en liten "kurs" igen, ber om ursäkt för det. ?

Du ska verkligen inte be om ursäkt, tvärtom! Att inte bara få instruktioner om vad som ska göras, utan även chansen att förstå och lära mera är guld värt. Dessutom på ett pedagogiskt sätt. Tack för det! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...