Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låg hastighet Telia 250/250


Graylingman
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med låg hastighet på mitt fiberabonnemang 250/250 hos Telia. Bredbandskollen ger runt 70Mbit/s nedströms och runt 90Mbit/s uppströms.

Jag har kört felsökning via Telias hemsida, startat om rubbet, bytt nätverkskabel osv enligt de instruktioner jag fått. 

Som avslutning klämmer Telias felsökning i med nedanstående. Vad gör jag? Hur går jag vidare?

TROLIGT FEL I DIN UTRUSTNING

Det är inget fel på din internettjänst. Hastigheten internet mellan din dator och wifi-routern är just nu endast 100 Mbit/s.

Detta beror troligtvis på att din dators nätverkskort endast stödjer hastigheter upp till 100 Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kollar sin internethastighet med t ex Bredbandskollen är det viktigt att datorn är ansluten till routern med nätverkskabel och att inga andra enheter (datorer, mobiler etc) använder internet samtidigt. Om man har ett dåligt trådlöst nätverk så är det ett annat problem och man måste kunna särskilja de två fallen.

 

Börja med det så får vi se om det är internetanslutningen eller ditt trådlösa nätverk som har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde såklart sagt det i TS, men kontrollen görs med trådat nätverk och inga andra surfande enheter.

 

Datorn jag mäter med är en stationär dator med W10 Pro. Dessutom har jag mätt med en gammal laptop, också ansluten med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara routern som har ett nätverkskort som inte klarar mer än 100 Mb/s. Från modellnumret kanske det går att hitta någon specifikation för routern. Samma sak kan gälla en gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa att dela filer mellan datorerna via nätet och se vad du uppnår för hastighet. Det kan skvallra om vad för fart ditt nät, dina datorer, klarar .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara routern i alla fall

 

https://www.belkin.com/us/p/P-F9K1102/

 

Hur hittar jag specar för datorns nätverkskort? Datorn är ett några år gammalt hemmabygge som jag inte byggt själv.

 

Att dela filer mellan datorer har jag ingen aning om hur jag gör. Jag har inte satt upp nåt nätverk här hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nog inte riktigt med om det för så här står det på Belkin-sidan:

Citat
Data Link Protocol(s) Ethernet , Fast Ethernet , IEEE 802.11a , IEEE 802.11b , IEEE 802.11g , IEEE 802.11n

Och "Fast Ethernet" är samma sak som 100 Mb/s.

 

När det gäller datorns nätverkskort kan man börja med att kolla vad det står för beteckning i Enhetshanteraren. Eller om du har namnet på moderkortet kan man kolla specen för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan detta mycket bättre än jag. Jag trodde att detta var det intressanta

 

Max. Link Rate Up to 300 Mbps

Angående nätverkskort och moderkort:

 

 

Capture1.JPG

Capture2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! 

Hittar detta i moderkortets specar:

 

LAN

Realtek® 8111GR, 1 x gigabit LAN-styrenhet

 

Betyder det att det är routern som är flaskhalsen?

 

I så fall: Skulle t ex den här knuffa upp hastigheten till 250/250?

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/d-link-dir-853-tradlos-router-ac1300-p62068

 

 

 

 

 

 


 

Capture3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är bredbandsdelaren (routern) flakhalsen. Tyvärr anger få tillverkare hastigheten mellan LAN och  WAN utan oftast endast Wifi hastigheten. Märk att Wifi hastigheten är simplex (enkelriktad) och delas mellan enheterna. Trådbundet är duplex (dubbelriktad). För att du skall kunna utnyttja ditt bredband fullt måste routern klara av  minst 512 Mbit/s mellan WAn och LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev fagerja:

.... För att du skall kunna utnyttja ditt bredband fullt måste routern klara av  minst 512 Mbit/s mellan WAn och LAN.

Är det det som i specen ovan anges som Trådlös hastighet 1300 Mb/s och Nätverksport - hastighet 1000 Mb/s ? Eller fattar jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlös hatighet är enkelriktad Wifi-hastighet inom LANet och Nätverksporthastigheten äe dubbelriktad hastighet via kabel inom LANet. Ingenstans i specsen nämns hastigheten mellan LAN och WAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev fagerja:

Trådlös hatighet är enkelriktad Wifi-hastighet inom LANet och Nätverksporthastigheten äe dubbelriktad hastighet via kabel inom LANet. Ingenstans i specsen nämns hastigheten mellan LAN och WAN.

Då kan jag alltså inte utifrån specen avgöra om den routern skulle lösa mitt problem? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är omöjligt att avgöra. Få om ens någon konsumentrouter klara mer än 200 Mbit/s. Observera att det gäller total trafik och max. hastigheten i en riktning är då 100Mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför erbjuder då Telia m fl Bredband 1000/1000, eller 500/500 eller som i mitt fall 250/250?

 

Fattar ingenting, känner mig som en idiot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Graylingman:

Förresten.... Routern är en rätt gammal Belkin. Kan den vara flaskhalsen?

Du skrev att du har fiber, och då har du väl ett nätverksuttag någonstans, eller en mediaomvandlare (fiberkonverter), som routerns WAN-port är ansluten till. Anslut datorn direkt i stället och mät med Bredbandskollen. Får du förväntad hastighet då så visar det att datorn klarar hastigheten och en slutsats bör också bli att routern är flaskhalsen. Dröjer det innan du får kontakt med internet kan du starta om datorn så frågar den efter IP-adress (den är sannolikt inställd för automatisk tilldelning, DHCP).

 

7 timmar sedan, skrev Graylingman:

Jag har inte satt upp nåt nätverk här hemma.

Efter routern (sett från bredbandets sida) är det ett lokalt nätverk. Allt anslutet i routerns LAN-portar, eller trådlöst till accesspunkten, bildar ett lokalt nätverk.


Egentligen har inte routern med det lokala nätverket att göra. Koppla ihop ett antal enheter med en separat switch, eller flera, och anslut en accesspunkt någonstans i nätet, så har du ett nätverk inklusive möjlighet att ansluta trådlöst. Sen kan en router, med endast en LAN-port, anslutas till någon av de switchar man byggt sitt nätverk med så kan anslutna enheter också nå internet.


Konsumentroutrar har sen lång tid tillbaka kombinerats med en switch (några LAN-portar) och en accesspunkt. Praktiskt så blir det färre burkar att hålla reda på. Så genom det är routerburken på sätt och vis en del av nätverket.


https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/hastigheter-i-lokala-natverk
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx


Nu försvann skrivklådan något också. ?

 

2 timmar sedan, skrev Graylingman:

Varför erbjuder då Telia m fl Bredband 1000/1000, eller 500/500 eller som i mitt fall 250/250?

Du skrev att routern är rätt gammal, så den är rimligtvis inget som Telia levererat i samband med fiberabonnemanget. Och det finns routrar som klarar dessa hastigheter, så att tillhandahålla de hastigheterna är inget konstigt.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Du skrev att du har fiber, och då har du väl ett nätverksuttag någonstans, eller en mediaomvandlare (fiberkonverter), som routerns WAN-port är ansluten till. Anslut datorn direkt i stället och mät med Bredbandskollen. Får du förväntad hastighet då så visar det att datorn klarar hastigheten och en slutsats bör också bli att routern är flaskhalsen. Dröjer det innan du får kontakt med internet kan du starta om datorn så frågar den efter IP-adress (den är sannolikt inställd för automatisk tilldelning, DHCP).

 

Super! Kopplade in direkt i fiberkonvertern och fick 240/93. Alltså var routern flaskhalsen! Jättestort tack!

 

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Du skrev att routern är rätt gammal, så den är rimligtvis inget som Telia levererat i samband med fiberabonnemanget. Och det finns routrar som klarar dessa hastigheter, så att tillhandahålla de hastigheterna är inget konstigt.
 

 

9 timmar sedan, skrev fagerja:

De är omöjligt att avgöra. Få om ens någon konsumentrouter klara mer än 200 Mbit/s. Observera att det gäller total trafik och max. hastigheten i en riktning är då 100Mbit/s.

 

Hur hittar jag en router som klarar detta? Vilka specar ska jag kolla på? Se t ex specar i mitt inlägg från 20.07 igår.

 

 

Redigerad av Graylingman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-link-routern du länkade till klarar 1000 Mb/s på själva LAN-porten men sen kan vi inte garantera att det inte finns någon flaskhals internt men normalt borde den klara av att en bit över 250 Mb/s i överföring mellan internet och din dator. Om du går till en Kjell-affär och frågar brukar de vara generösa med att du får prova och sen lämna tillbaks om den inte uppfyller dina krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähäpp... så enkelt var det alltså inte.

 

Gick till Kjell och köpte denna router: https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-routrar/tp-link-archer-c9-tradlos-router-ac1900-p61520

 

som enligt uppgift skulle lösa mina problem. 

 

Tyvärr hjälpte det inte. Jag ligger fortfarande på runt 90 Mbit/s såväl uppströms som nedströms :(

 

Hur fanken ska jag veta vilken router jag ska köpa???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att det ju om man ska vara petig blev viss förbättring med den nya routern. Har numera alltså runt 90 Mbit/s nedströms i stället för runt 70 som jag hade igår. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
6 timmar sedan, skrev Graylingman:

Tyvärr hjälpte det inte. Jag ligger fortfarande på runt 90 Mbit/s såväl uppströms som nedströms :(

Hur fanken ska jag veta vilken router jag ska köpa???

Har lite svårt att tro att nya routern är problemet. Modellen är inte helt ny men långt ifrån "dålig".

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.640815/router-test/sida/8


Kan problemet vara någon kabel, trots att du bytt kablar (beskrivet i första inlägget), förutom att gamla routern kan ha begränsningar? Med routern inkopplad används två kablar, tester mot Bredbandskollen bör ju göras med kabel, inte trådlöst. Om en kabel är dålig kanske det var en okej kabel som användes när du anslöt datorn direkt i mediaomvandlaren. Testa igen med datorn direkt i mediaomvandlaren och kolla att alla kablar ger okej hastigheter. Vet inte hur väl datorns trådlösa presterar, men du skulle kunna testa trådlöst mot nya routern och med samma kabel mellan router och mediaomvandlare som fungerade bra tidigare. Routerns trådlösa anges ge ett antal 100 Mbit/sek.


En fundering är ifall någon kabel endast är cat5. Cat5 anges klara 100 Mbit/sek, upp till ca 100 meter, cat5e klarar 1000 Mbit/sek. Men det är "garanterade" hastigheter, lite konstigt om du skulle hamna en bit under 100 Mbit/sek bara för att en cat5-kabel används. Och med en kabel som är endast några meter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

 

I alla fall lite (knasiga?) förslag att testa. Om inte annat kanske de ger fler uppslag till lösningar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

 


En fundering är ifall någon kabel endast är cat5. Cat5 anges klara 100 Mbit/sek, upp till ca 100 meter, cat5e klarar 1000 Mbit/sek. Men det är "garanterade" hastigheter, lite konstigt om du skulle hamna en bit under 100 Mbit/sek bara för att en cat5-kabel används. Och med en kabel som är endast några meter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

 

Bra fundering! Tyvärr har jag nu testat med båda de inblandade kablarna och fått runt 240/90 direkt i mediaomvandlaren.

 

Trådlöst går väldigt långsamt med min gamla laptop, och i den stationära tror jag inte jag har möjlighet att köra trådlöst,

 

Min granne hittade ett test av routern och enligt det ska routern ha en routing throughput på 700 Mbit/s eller nåt...

 

Och även om inte gränssnittet ser exakt likadant ut tror jag att jag har NAT-boost aktiverat...

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32604-tp-link-archer-c9-reviewed?showall=&start=1&fbclid=IwAR3xgpEtWmkJakWUP1mgb6592fUle4umsB7gn5PFzsq9Rkf1qz1x3ki1y7s

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...