Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fakturahantering i Excel


lukedaduke
 Share

Go to solution Solved by Monshi,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är för nuvarande på praktik där vi jobbar mycket med Excel, bla. att skriva in fakturor. Såhär brukar fakturorna se ut:

 

image.thumb.png.6ff8361487401ccfdf09b04b1e68659f.png

 

Jag behöver tips om hur jag kan lägga till fakturor med samma struktur och att Excel automatiskt känner av dem och lägger in informationen i olika blad.

 

Jag vill gärna lära mig så om ni kan hänvisa mig till någon tråd som har svar på frågan eller vilken funktion man bör använda så skulle det uppskattas väldigt mycket!

 

Vänliga hälsningar

Luke

Redigerad av lukedaduke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konfunderad av din fråga. Vad du egentligen har och vad du vill ha.

 

Excel mår bäst om du hanterar det som en databas. Dvs att, i detta exempel, att fakturorna förs in i en tabell och att du ur denna tabell hämtar ut de data du vill ha vid formler eller pivottabeller exempelvis.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske inte var den bästa förklaringen, ska försöka förklara det lite bättre!

 

Jag har får in massvis med fakturor som ser ut såhär med olika koder:

image.png.63bbb364a017504ff7c44f558937f204.png

men också såhär:

image.thumb.png.a5438776d52c04447b51ce4a53700643.png

 

Jag vill lägga in summorna av 4091 och 4102 i ett annat blad där den totala summan står för varje kod. Det kommer in nya fakturor som ser exakt ut som exempelbilden ovan, därför tänkte jag att Excel kan hitta alla "4091 Summa" och sedan lägga ihop dom automatiskt när jag klistrar in fakturorna.

 

Min tanke är att resultatet blir något sånt här:

 

Kategori Totalsumma

4091        9637,45

4102        7674,42

 

Så när jag lägger till fakturorna vill jag att Excel känner av alla summa av t.ex. 4091 så det hela tiden plussas på.

 

/Lukas

 

image.png

image.png

Redigerad av lukedaduke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dem redan i en tabell är det en enkel sak att ordna.

Pivottabell eller med formler.

 

Tabellen utökas automatiskt när du lägger till nya fält, formler uppdateras med denna och pivot måste manuellt uppdateras men tar storleksändringen av tabellen automatiskt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte det nu men det borde gå att lösa! I min rapport verkar det som personen innan använde sig av listrutor och LETARAD men osäker på vilket sätt. En pivottabell låter som en väldigt bra idé, då kan jag alltså utöka tabellen automatiskt, men formlerna måste jag införa manuellt?

 

Jag kan länka Excel filen så kan jag visa vad jag jobbar med.

 

Ok efter lite forskning och letande verkar det som jag har en mall, dokumentet verkar däremot lite gammalt så länkar och annat är borta. Jag har ett problem som hindrar mig från att fortsätta med tabellen.

 

När jag försöker ändra i "Resulterade B-konton" i kolumn B får jag ett körfel nummer "9". Jag har försökt ta bort verifieringsreglerna men problemet kvarstår. Så vet inte riktigt hur jag ska få bort det.

 

Förstår att det blev mycket frågor på en gång nu, jag uppskattar verkligen din hjälp!

 

 

 

 

 

Redigerad av lukedaduke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Första fråga: Är det där arket inte fyllt med data du inte vill att vara och en på nätet ska kunna se? Lämpligt att ladda upp det här?

 

Andra fråga: Inte funderat på skaffa ett ekonomin/faktureringssystem? Excel fungerar iofs men blir lätt lite svårarbetat, framförallt överlämning om den som ansvarar för det slutar.

 

Pivottabbell är inte rätt sak att föra in i denna bok, det ser inte ut som det skulle passa. Du har iofs en fin tabell med attesterade fakturor men du har samtidigt en tabell som gör detta bättre än Pivot skulle på sidan rapport.

 

Resulterande konton. Markera hela kolumnen, gå till Datavalidering och radera.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för att du sa till. Det var inte tänkt att jag skulle skicka originalet.

 

Ledningen har bestämt sig för att ha kvar mallen så jag har inte så mycket val tyvärr. Ja precis, det tar tid att förstå hur allt fungerar och är länkat.

 

Jag förstår, ja det skulle vara smart att fortsätta använda rapport sidan.

 

Perfekt! Jag hade glömt dataverifieringen så nu verkar allt fungera som det ska. Jag får tacka så jätte mycket för all hjälp och tips!


Jag kan passa på och fråga en sista grej. Jag tänkte på "attesterade fakturor" Jag såg inte att det fanns en tabell på samma sida, hur går man tillväga för att göra de tabellerna? såg väldigt smidigt ut med sidofunktionen. Alternativt om du kan länka mig rätt.

 

/Lukas

 

Redigerad av lukedaduke
Sista fråga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, jag sparade inte boken så kan inte titta på den igen..

 

Men tabellen jag tittade på var en med LETARAD som hämtade data baserat på produktID i kolumnen längst till vänster och byggde upp data som sedan formler kunde räkna på.

 

Vill du att jag ska titta på arket igen kan du skicka det till mig via ett PM.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...